دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست خبری؛

جزئیات برپایی نمایشگاه عطر سیب تشریح شد/ اعتبار ۸ میلیون تومانی برای هیئت‌ها

جزئیات برپایی نمایشگاه عطر سیب تشریح شد  اعتبار ۸ میلیون تومانی برای هیئت‌ها
جزئیات برپایی نمایشگاه عطر سیب با حضور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در یک نشست خبری تشریح شد.
کد خبر : 920098

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه عطر سیب (۱۴ تا ۲۱ تیر) صبح امروز سه‌شنبه دوازدهم تیر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. 

حمیدرضا خونویی معاون فرهنگی این سازمان در ابتدای این نشست با تبریک فرارسیدن روز مباهله در رابطه با نمایشگاه عطر سیب عنوان کرد: این رویداد فرهنگی به بیست‌ودومین دوره اجرا رسیده است که اتفاق مبارکی است. این رویداد از چهاردهم تا بیست و یکم تیر در میدان امام حسین برگزار می‌شود. ساعت اجرایی برنامه ریزی  ۱۶ تا ۲۲ و در کنار نمایشگاه ملزومات مورد نیاز شهروندان، روضه های خانگی و هیئت‌های مذهبی رویدادهای فرهنگی مختلفی در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: تلاش کردیم امسال فرایند ثبت نام هیئت‌ها و دریافت کارت‌های حمایتی به صورت الکترونیکی انجام شود. با همت سازمان فرهنگی سامانه‌ای امسال طراحی شد و پس از صحت سنجی اطلاعات بیش از ۵ هزار هیئت به این رویداد معرفی و سپس کارت‌های بانکی حمایتی توسط بانک شهر آماده شد و این کارت‌ها به صورت دائمی برای هر سال قابل استفاده است. این کارت‌ها در اختیار روسای هیئت‌هاست و اعتبار ۸ میلیون تومانی دارد‌. این فرایند از دو ماه پیش آغاز شده و تا امروز همه هیئت ها بُن کارت‌های خود را دریافت کردند. 

حجت‌الاسلام جامه‌دار مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ شهرداری تهران و دبیر رویداد عطر سیب نیز در ادامه این نشست گفت: این نمایشگاه واقعا یک رویداد فرهنگی در پیشواز محرم و آغاز این ماه در پایتخت و برای همه مردم است. امیدوارم در سال‌های آینده این ظرفیت به جایی برسد که اقلام مورد نیاز خانواده‌ها برای روضه‌های خانگی به راحتی در اختیار همه قرار بگیرد‌. امسال این رویکرد را تقویت کردیم و از تولیدکنندگان متعدد برای گروه‌های سنی مختلف استفاده کردیم. حتی برای بازی‌های کودکان نیز می‌توانند اقلامی از این نمایشگاه تهیه کنند. 

وی درخصوص جزئیات این رویداد هم گفت: در میدان امام حسین این رویداد را با برنامه‌های آیینی و سنن عزاداری اقوام، عزاداری‌های نمایشی مثل تعزیه‌خوانی، پرده‌خوانی، شعرخوانی، روضه‌خوانی با حضور پیرغلامان حسینی و... همراه کردیم تا علاوه بر فضای نمایشگاه، برنامه عزاداری و فرهنگی نیز برای مخاطبان نمایشگاه رقم بزنیم. اتفاق ویژه این رویداد افزایش اعتبار بخشی به ملزومات هیئت از حیث تعدد و نوآورانه بودن آنهاست. در حوزه‌های پوشاک، لوازم برقی، فضای مجازی هیئت‌ها، بیمه هیئت‌ها و... مواردی در نظر گرفته شده. ما از گروه‌های رسانه‌ای کمک گرفتیم تا به هیئت‌ها مشاوره بدهند. در حوزه ایمنی و بیمه هیئت و فرهنگسازی برای جلوگیری از خطرات احتمالی هم گام‌هایی برداشته شده است. چون عرصه را عرصه حضور خانواده دیدیم، یک حسینیه دائمی در میدان امام حسین در نظر گرفتیم که از چایخانه تا مهد کودک برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده تا خانواده‌ها و هیئت ها بتوانند با آرامش از فرصت تهیه ملزومات استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ۶۰ گروه تأمین کننده و تولیدکننده ملزومات محرم را در ۱۱۲ غرفه گردآوری کردیم‌. اواخر اردیبهشت فراخوانی بین تولیدکنندگان و تامین کنندگان ارسال شد و ما در نهایت به ۶۰ گروه برای حضور در این رویداد رسیدیم. شاخص انتخاب ایرانی بودن، با کیفیت بودن محصولات و مناسب بودن قیمت ملزومات بود. الکترونیک شدن فرایند ارتباط و ثبت نام هیئت‌ها در امسال کمک می‌کند در سال‌های آینده دقیق تر و با کرامت بیشتری در خدمت هیئت ها باشیم تا شهرداری تهران بتواند بخش کوچکی از وظیفه‌اش را در این خصوص عملی کند.

خونویی در مورد اعتبارات هم اضافه کرد: در اولین دوره اعتبار هیئت‌ها ۱۰۰ هزار تومان بود. در سال ۱۴۰۰ اعتبار ۵ میلیون تومان بوده و از آن به بعد هر سال یک میلیون تومان به آن اضافه شده است. اگرچه معتقدیم هزینه بسیار بیشتر است. ما تلاش کردیم از سمت تامین کننده ها نیز واسطه‌ها را حذف کنیم تا هیئت‌ها و شهروندان نیز بتوانند ارزان‌تر از هر جای شهر کالا و ملزومات‌شان را تهیه کنند. نمایشگاه کتابی هم در این رویداد برپاست و فعالیت‌های فرهنگی کتاب محور نیز برای مخاطبان نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در تمام ۳۴ فرهنگسراهای شهر تهران تکیه‌هایی مخصوص نوجوانان راه‌اندازی شده است.  تاکنون ۱۱۰ هیئت مخصوص نوجوانان در شهر تهران شناسایی شده که ما ضمن ارائه بسته های فرهنگی و مالی، ارتباط مستمری با آن‌ها داریم.

حجت‌الاسلام جامه‌دار در پاسخ به این پرسش خبرنگار آنا که چرا زمان برگزاری نمایشگاه را تا این به دهه اول محرم نزدیک انتخاب کردید؟ گفت: خودمان هم برنامه داشتیم یک هفته پیش از آغاز محرم این رویداد را برگزار کنیم تا هم برای خودمان هم هئیت‌ها با آرامش بیشتری کار را انجام دهیم، ولی اینکه انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد، ما را مجبور کرد این نمایشگاه را دیرتر آغاز کنیم. ما هم دوست داشتیم زودتر این کار را شروع کنیم. ولی متأسفانه موقعیت زمانی باعث شد حداقل تا پایان زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات صبر کنیم و عصر روز پنجشنبه این رویداد را آغاز کنیم. اگر انتخابات در دور اول تمام می‌شد ما این رویداد را زودتر برگزار می‌کردیم. 

وی افزود: امسال تحولی در این رویداد صورت گرفت و آن هم از حیث حضور مسئولین هیئت‌ها و تکریم آن‌ها. شاید هیچوقت این اتفاق در عطر سیب رخ نمی‌داد ولی فکر می‌کنم مهمترین اتفاق امسال تغییر روند ارتباط ما با مسئولین هیئت‌هاست. ما می‌دانیم هیئت‌های عزاداری حتما با این مبالغ و فقط حمایت‌های دولتی نمی‌چرخد. امیدواریم این بن کارت‌های دائمی که در سیستم بانک شهر و سامانه شهرزاد رخ داد بسیار اتفاق بزرگ و قابل توجهی بود.

در پایان این مراسم از پوستر بیست‌ودومین نمایشگاه عطر سیب رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته