دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معرفی تاریخ مدینه و مسجدالنبی (ص) در جلسات روایتگری مدینه‌شناسی

معرفی تاریخ مدینه و مسجدالنبی (ص) در جلسات روایتگری مدینه‌شناسی
تاریخ شهر مدینه منوره و آثار تاریخی و مذهبی این شهر و همچنین، موقعیت مسجدالنبی (ص) در سلسله جلسات روایتگری مدینه‌شناسی برای زائران تبیین می‌شود.
کد خبر : 920485

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا تابان، روایتگر بعثه مقام معظم رهبری درباره برگزاری جلسات روایتگری مدینه‌شناسی برای زائران گفت: سلسله جلسات روایتگری مدینه‌شناسی، شب‌ها در هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی مدینه بعد در حال برگزاری است و با استقبال زائران مواجه شده است.

وی افزود: در این جلسات که به همت معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حال برگزاری است، آثار تاریخی و دینی شهر مدینه منوره، موقعیت مسجدالنبی (ص) و قبرستان بقیع و... به صورت تصویری برای زائران توضیح داده می‌شود.

حجت‌الاسلام تابان گفت: حدّ مسجدالنبی (ص) در زمان پیامبر اکرم (ص)، ستون‌های بخش قدیمی مسجد از منظر معماری و تاریخی و محراب تهجّد که در انتهای دیوار شمالیِ ضریح پیامبر (ص) قرار دارد، از جمله موضوعاتی است که در این جلسات ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: در این جلسات همچنین، زائران با مباحثی تاریخی و اعتقادی درباره خانه امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)، منبر و محراب پیامبر (ص) و مأذنه بلال حبشی (مؤذن رسول خدا) آشنا می‌شوند.

این روایتگر بعثه در بخش دیگری از این گفتگو، توضیح درباره درب‌های مسجدالنبی (ع) اعم از باب بقیع، باب جبرئیل، باب السلام، بخش‌های ورودی خانم‌ها و آقایان به حرم شریف نبوی و ضریح و قبر پیامبر (ص) از دیگر مباحثی دانست که در این جلسات ارائه می‌شود.

وی گفت: درب قدیمی مسجد النبی (ص) که روبروی باب السلام قرار داشته و در توسعه این مسجد حذف شد، موقعیت‌های تاریخی اطراف حرم شریف نبوی همچون خانه امام صادق (ع)، بیت‌الاحزان، کوچه بنی هاشم و خانه ابوایوب انصاری که پیامبر (ص) وقتی وارد مدینه شدند ابتدا به خانه او وارد شدند از دیگر نکاتی است که زائران مدینه بعد در این جلسات در مورد آن اطلاع پیدا می‌کنند.

وی در ادامه آشنایی با موقعیت و جایگاه تاریخی بقیع را از دیگر موضوعات این جلسات عنوان کرد و گفت: جنت البقیع تنها حرم اهل بیت (ع) است که دربردارنده قبور چهار امام معصوم شیعیان است. این قبرستان همچنین مدفن بسیاری از تابعین وصحابه و قبر مطهر فاطمه بنت اسد (س) مادر امیرالمؤمنین (ع) است که وقتی این بانوی بزرگوار از دنیا رفتند، پیامبر (ص) اشک می‌ریختنند و می‌گفتند حق مادری بر گردن من داشت.

حجت‌الاسلام تابان اضافه کرد: در قبرستان بقیع همچنین قبور مطهر عقیل بن ابی طالب و عبدالله بن جعفر الطیار (همسر حضرت زینب)، قبورعمه‌های پیامبر (ص) و حضرت ام البنین (س) قرار دارد که این بانوی بزرگوار برای شهدای کربلا در همین مکان عزاداری کرد و مردم مدینه با اشک‌های ام‌البنین گریه می‌کردند.

این روایتگر بعثه در پایان گفت: علاوه بر جلسات روایتگری مدینه‌شناسی، روز‌ها نیز زیارت دوره (زیارت اماکن مقدس) با هدف زیارت اماکن دینی و تاریخی شهر مدینه همچون مقبره شهدای احد، مسجد قبا، مسجد شجره، مسجد الاجابه، مشربه أم ابراهیم، چاه تاریخی غرس و... برای زائران مدینه بعد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته