دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خزعلی خبر داد؛

امضا و اجرای ۱۷۵ تفاهمنامه و موافقتنامه درباره بانوان در دولت سیزدهم

امضا و اجرای ۱۷۵ تفاهمنامه و موافقتنامه درباره بانوان در دولت سیزدهم
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: یکی از برنامه‌های ما از همان ابتدای کار دولت سیزدهم آسیب‌زدایی از زنان بود که یکی از گروه‌های مهم آنان زنان سرپرست خانوار هستند که نیاز به حمایت دارند و ما برای این دسته برنامه‌های مختلفی را عملی کردیم.
کد خبر : 920200

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره دستاورد‌های دولت شهید جمهور و رونمایی از سند جنبش جهانی تعهد به خانواده به مناسبت هفته خانواده ظهر امروز دوازدهم تیر ماه با حضور اصحاب رسانه در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد.

خزعلی با گرامیداشت یاد شهدای پرواز اردیبهشت گفت: در پایان دوره کوتاه دولت گزارشی از برنامه‌هایی که ذکر شد و در سند تحول آمده است، ارائه می‌کنم. دو سال و ده ماه پیش مسئولیت معاونت زنان را برعهده گرفتم و مطرح کردم دو مسئله سیاست زدگی و تشریفاتی بودن و ویترینی عمل کردن این حوزه را بررسی می‌کنم که خدا را شکر شرایط بهتر شد.

وی در ادامه افزود: در آخرین دیدار خدمت رئیس جمهور فقید بودیم ایشان هم تاکید کردند که معاونت، جای تصمیم گیری و دستگاه‌ها وسیله پیاده سازی دستورات معاونت باشند. پس قرار شد تفاهمنامه‌هایی با وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها تنظیم شود که کار انجام شود. معاونت زنان وظایفی برعهده دارد که عمدتا ستادی است تا بخشی محرک و مشوق دستگاه‌ها باشد. پس ما در سه زمینه سیاست گذاری، برنامه ریزی و رصد و ارزیابی دستگاه‌ها وظایفی داریم.

خزعلی اظهار کرد: در اقدامات کوتاه مدت، ابتدا در شورای آمار مربوط به زنان بخشی ایجاد کرده و مرکزی برای رصد و اطلس‌هایی در این عرصه آماده کردیم. در عرصه مطالبات دختران در سنین مختلف هم تلاش کردیم تا حل مسئله داشته باشیم. یکی از کار‌ها احصا وضعیت بانوان در موقعیت‌های مختلف ادارات بود که مهدکودک‌ها هم در این عرصه هستند، همچنین برای اولین بار در بخش قانونگذاری در ستاد ملی زن و خانواده، بازآرایی نگاه به زن و خانواده و ایجاد پست برای مشاوران زن و الزام حضور مشاوران زن در ادارات مدنظر قرار گرفت.

خزعلی با اشاره به یک درصد بودجه تکلیفی برای حمایت از زنان در دستگاه‌ها گفت: ما با رصد این امر توانستیم این حقوق را احصا کنیم.

وی پس از نمایش دادن فیلم و عکس‌هایی از طرح حمایت از زنان در شهر‌ها و روستا‌ها در برنامه هفتم گفت: یکی از برنامه‌های ما از همان ابتدا آسیب‌زدایی از زنان بود که یکی از گروه‌های مهم آنان زنان سرپرست خانوار هستند که نیاز به حمایت دارند. پنج کار در این عرصه صورت گرفت که یکی از آن‌ها تدوین برنامه کسب و کار خانواده محور، اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار و کارآفرینی برای آن‌ها، ایجاد صندوق‌های ضمانت برای زنان و آموزش و توانمندسازی آن‌ها است. در نهایت پنجره واحدی برای زنان سرپرست خانوار ایجاد و بازارچه مجازی برای فروش آن‌ها در نظر گرفتیم.

خزعلی ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید، پشتیبانی‌های مختلف و آموزش برای زنان هم در این مدت صورت گرفت. در زمینه مشاغل خانگی هم باید گفت که هشتاد درصد افراد شاغل در این بخش خانم‌ها هستند و براین اساس بیکاری زنان بیش از مردان در این دولت مورد توجه قرار گرفت. برخلاف تبلیغاتی که مطرح می‌شد برخی مدعی بودند این دولت می‌خواهد بین زنان و مردان دیوارکشی کرده و زنان را خانه‌نشین کند، از دو‌میلیون و ششصد شغل ایجاد شده در این دولت، ۴۱درصد برای بانوان است . به همین نسبت تسهیلات و آموزش مشاغل خانگی بخصوص در روستا‌ها نیز رو به افزایش رفت. همچنین براساس این طرح مشکلات مربوط به کار ۸هزار زن سرپرست خانوار نیز حل شد.

وی درباره آسیب‌های مشکلات خانواده گفت: این امر هم در برنامه‌ای در قالب طرح نو همسران با کمک نهاد‌ها صورت گرفت و در این روزها هم در حال اجرا است و سامانه «همساز» این طرح را پوشش می‌دهد. در همین راستا سند مشاوره خانواده هم جزو تکالیف بوده و در سال ۹۲قرار بوده پیگیری شود که در این دولت به ثمر رسید و در برنامه هفتم قرار است اجرایی شود. طرح مهر ماندگار برای خانواده‌های روستایی و مهارت‌های زندگی، طرح اوای زندگی و زنان برای زنان برای مادران زندانی و طرح محله یار را هم از برنامه‌هایی بود که در مدت زمان حضور در دولت اجرا کردیم.

خزعلی با بیان اینکه ۱۷۵تفاهمنامه و موافقت‌نامه در همین مدت کم با نهاد‌ها، ثمن‌ها و دستگاه‌ها امضا کردیم، گفت: این مصوبات در همین دولت در حال اجرا است و خیلی از طرح‌ها به‌طور کامل اجرا شده است.

وی اظهار کرد: در عرصه حقوقی هم در این مدت از زنان خیلی حمایت شد، کارنامه بانوان را مطرح کرده بودند که به بانوان داده نمی‌شود و بلافاصله با رئیس جمهور مطرح و این امر تصحیح شد.

وی درباره دیگر طرح‌ها برای دهه شصتی‌ها، ازدواج و نشاط نوجوانان هم گفت: در سند تحول آموزش برای آقایان و سربازان هم مواردی داشتیم که این قرارداد هم امضا شده و حالت مهارتی برای خانواده دارد.  

در ادامه مراسم فاطمه سادات کتابچی مشاور معاونت زنان نیز در صحبت‌هایی گفت: زیست عفیفانه یکی از طرح‌هایی بود که تلاش کردیم به مدل‌های مختلف با کمک آستان قدس رضوی و اساتید دانشگاه در مدارس و با حضور والدین اجرا کنیم. سایت زندگی و بالندگی نیز طراحی و همه محتوایشان در اختیار خانواده‌ها قرار  گرفت. یکی دیگر از  برنامه‌ها نیز پرداختن به مفهوم الگوی زندگی زن در قالب طرح سند الگوی سوم زن  با کمک شاخص‌های تدوین شده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود که به‌زودی از این سند رونمایی می‌شود.

وی عنوان کرد: کنگره زنان تاثیرگذار نیز زمستان سال قبل برگزار شد و امسال دومین دوره آن برگزار می‌شود و این کنگره برای شناسایی بانوان تاثیرگذار استان‌ها صورت گرفت و در این راستا هشت کارگروه در همه استان‌ها فعال شد و یک شبکه‌سازی چهل هزار نفری از بانوان تشکیل شد. در حال حاضر داوری مردمی کارگروه‌ها صورت گرفته و هشت فرد برتر نیز اعلام و معرفی شده‌اند.

سپس خزعلی با اشاره به جنبش تعهد به خانواده و سندی که امروز رونمایی می‌شود، گفت: سند تنظیم و نگاشت نهادی برای دستگاه‌ها صورت گرفته تا همه مسئولیت خود را در این راستا برای حمایت از خانواده و‌ پیشگیری از انحرافات ارمغان آمده از غرب صورت دهند. 

معاون رئیس جمهور در بخش پرسش و پاسخ این نشست گفت: پلتفرم «همساز» در بحث طلاق در حال پیگیری است ولی غیر از این هم از روز اول مباحث را در قالب‌های دیگری داشتیم و آمار ۱۴۰۲ نسبت به قبل کاهش ۲.۸ درصدی را داشته است. 

وی در ادامه درباره اصلاح خرده فرهنگ‌های زن‌ستیز در فرهنگ‌های مختلف کشور افزود: لایحه امنیت زنان در راستای همین امر از سوی رهبر نوشته شد که نباید اجازه داد به زنان در فرهنگ‌های مختلف ستم شود. البته برخی از موارد بومی است اما تلاش کردیم در سفرهای استانی بخشی از بودجه را به زنان اختصاص دهیم. از نظر قانونی هم تلاش کردیم این امور را مدنظر قرار دهیم. همچنین آمار ازدواج دختران زیر پانزده سال  در سال ۱۴۰۲نسبت به گذشته  ۳۲% کاهش یافته است. همین نشان از فعالیت‌های فرهنگی در شهرهای مختلف دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته