دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد؛

چرا ۶۰ درصد از واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکردند؟

چرا ۶۰ درصد از واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکردند؟
مشارکت نکردن درصد قابل توجهی از مردم به‌رغم داشتن شرایط مورد نیاز برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، پیغام مهمی برای مسئولان در تغییر رویه مردم‌داری و عمل به وعده‌هایشان دارد.
کد خبر : 920273

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرزانه فراهانی؛ در هر جامعه‌ای مردم با تفکرات و نظرات مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هر کس علاوه بر برنامه‌های جزئی و فردی که برای زندگی شخصی خود دارد، آمال و آرزوهایی هم برای دیگر هم سرزمینی‌های خود دارد.

اهداف و آروزهای مشترک و جمعی باعث اتحاد و همبستگی بین افراد در جامعه می‌شود و این موارد از درجه اهمیت بالایی برای پیشرفت و توسعه هر جامعه‌ای برخوردار است.

مردم توقع دارند در کنار تلاش و کوششی که خودشان برای پیشرفت و تعالی جامعه‌شان متحمل می‌شوند، تلاش مسئولان و کارگزاران جامعه خویش را هم ببینند و از همه مهمتر به طور مستقیم و ملموس شاهد تلاش مسئولان و اثرات آن در زندگی فردی و جمعی خود و دیگر هموطنانشان باشند.

متاسفانه طی سال‌های اخیر مشکلات معیشتی و اقتصادی، زندگی اغلب مردم را با مشکل مواجه کرده و کمر قشر ضعیف جامعه را زیر بار سنگین این معضلات خم کرده و قشر متوسط و میانه جامعه را هم به سمت طبقه محروم سوق داده است. 

مشارکت نکردن درصد قابل توجهی از مردم به‌رغم داشتن شرایط مورد نیاز برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، پیغام مهمی برای مسئولان در تغییر رویه مردم‌داری و عمل به وعده‌هایشان دارد.

بی‌اعتمادی، بی‌تفاوتی و ناامیدی مردم نسبت به مسئولان ریشه در گذشته دارد

امان‌الله قرائی‌مقدم جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: جای تاسف دارد که ۶۰ درصد افراد واجد شرایط رأی دادن در انتخابات مشارکت نکردند و روی برگرداندند.

وی تصریح کرد: مشارکت نکردن درصد قابل توجهی از مردم در انتخابات نشان می‌دهد که نوعی از بی‌اعتمادی و بی‌تفاوتی نسبت به عملکرد مسئولان در جامعه به وجود آمده است.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: لازم است بگویم که بی‌اعتمادی و ناامیدی فوق نسبت به مسئولان ریشه در قبل هم دارد و تنها مربوط به امروز و امسال نیست.

قرائی‌مقدم اضافه کرد: متاسفانه بی‌اعتمادی عمودی بین مردم و حاکمیت به وجود آمده و در طول این سال‌ها نیز افزایش پیدا کرده و به دلیل بی‌تعهدی مسئولان به قول و قرارهایی که پیش از به قدرت رسیدن به مردم داده‌اند، کار به اینجا رسیده است.

وی تأکید کرد: امروزه طبقه متوسط جامعه به دلیل مشکلات متعدد و بحران‌های اقتصادی و همچنین به خاطر بی‌توجهی به این طبقه به نوعی فرو ریخته و این مسئله نارضایتی گروه‌ها و طبقه‌های محروم و پایین جامعه را هم بیشتر کرده و بر افزایش آن تاثیرگذار بوده است.

این جامعه شناس یادآور شد: طبقه متوسط اصولاً سپر مقاومتی طبقه پایین در مقابل طبقه بالا محسوب می‌شود و در نارضایتی های اجتماعی و اقتصادی این طبقه متوسط است که از ایجاد هرج و مرج و اغتشاش جلوگیری می‌کند و با وجود عمل نکردن مسئولان به وعده‌هایشان طبقه متوسط نقش کمک کننده خود به حاکمیت را از دست داده است. 

قرائی مقدم تصریح کرد: علاوه بر فروریختن طبقه متوسط و تاثیر آن در افزایش نارضایتی و اعتمادی سایر طبقات مردمی از مسئولان، ادامه ناکارآمدی مسئولان و بی‌تعهدی آن‌ها نیز در مشارکت نکردن جامعه واجد شرایط در انتخابات اثرگذار بوده است.

باید با رفع مشکلات جامعه و دغدغه‌های مردم برای بی‌اعتمادی و بی‌تفاوتی چاره اندیشی کرد

وی اضافه کرد: کاهش مشارکت مردم نسبت به دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری جای نگرانی دارد و باید با رفع مشکلات جامعه و دغدغه‌های مردم برای این بی‌اعتمادی و بی‌تفاوتی چاره اندیشی شود تا شاید در دوره‌های بعد بتوان سطح مشارکت را افزایش داد و از طرفی هم از بروز اعتراضات منتهی به اغتشاش جلوگیری به عمل آورد. 

این جامعه شناس تاکید کرد: عمل نکردن مسئولان به وعده‌هایی که می‌دهند و بی‌توجهی به مردم و نظرات آن‌ها در مسائل مختلف تبعات منفی و مخربی برای کشور به دنبال دارد و عده قابل توجهی از افراد با عدم مشارکت خود اعلام کردند که در واقع این مردم هستند که نظرات و دغدغه‌های آن‌ها باید شنیده شود.

قرائی مقدم یادآور شد: بازگرداندن اعتماد مردم و جلب باورشان به رئیس جمهور و دیگر مسئولان نیازمند عملکرد صحیح آن‌ها در برطرف کردن مشکلات مردم و البته در یک فرایند دراز مدت قابل انجام خواهد بود.

وی اظهار کرد: مردم دیگر فریب قول و قرارهای بدون عمل را نمی‌خورند و پای کار آوردن دوباره مردم منوط به حل سایر مشکلات اجتماعی و اقتصادی است که در طول سال‌های گذشته در زندگی مردم به وجود آمده است.

این جامعه شناس تصریح کرد: امروزه بیکاری، گرانی، معضل گرانی و کمبود مسکن، فراهم نبودن شرایط ازدواج و تشکیل خانواده برای جوانان، مکفی نبودن حقوق کارگر و مسائلی از این دست جزو مهمترین مسائلی هستند که بخش زیادی از جامعه ما یا همان ۶۰ درصد مشارکت نداشته‌ها را در برمی‌گیرد و باید برای جلب رضایت آن‌ها چاره اندیشی کرد.

پیشرفت یک جامعه در گرو اهمیت دادن به مردم است!

مردم یک کشور ارزشمندترین سرمایه هر سرزمینی هستند و اگر دولتی توجه و حمایت مردم خود را از دست بدهد، نه می‌تواند در مسیر پیشرفت حرکت کند و نه می‌تواند در تعامل با دیگر کشورها عملکرد موفقی داشته باشد.

جوانان، بازنشستگان، سالمندان کارمندان، زنان و مردان همه و همه توقع دارند که هر یک از نامزدها برنامه مشخص و امید بخشی به دور از وعده‌های تو خالی انتخاباتی را برای خود ارائه کند و از طرف دیگر داشتن پیشینه خوب و دلگرم کننده هر کاندید منجر به مشارکت هر چه بیشتر مردم و پای کار آوردن آن‌ها در عرصه مهم و حائز اهمیتی چون «انتخابات» خواهد شد.

میدان را به جوانان بسپارید تا مشکلات رفع شود

بی‌تفاوتی مردم به سرنوشت یک کشور و دارایی‌هایش، علت و دلیل رخ دادن مشکلات متعددی در جامعه و برای یک کشور می‌شود و تکرار چنین اتفاقاتی نتایج خوشایندی به همراه نخواهد داشت و با میدان دادن به جوانان و رفع مشکلات آن‌ها می‌توان به بهبود اوضاع جامعه در بخش‌های مختلف امیدوار بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته