دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ایران تا ۱۵ سال در محاصره عوارض تغییرات اقلیمی/ کاهش خسارت‌ کشاورزان با سامانه‌های پیش اخطار

ایران تا ۱۵ سال در محاصره عوارض تغییرات اقلیمی  کاهش خسارت‌ کشاورزان با سامانه‌های پیش اخطار
مدیرکل دفتر مدیریت بحران بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: مطابق پیش‌بینی‌ها، بخش بزرگی از دنیا طی ۱۵ سال آینده با شدت مخاطرات غیرمترقبه اقلیمی و تغییرات اقلیم، تحت تأثیر پدیده‌های ال‌نینو و لانینا روبه‌رو و در محاصره این تغییرات است.
کد خبر : 919914

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، چندی پیش انجمن علمی هواشناسی ایران با تشریح پیامد‌های تغییر اقلیم اعلام کرد که تغییر اقلیم منجر به ورود خسارت ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی به بخش کشاورزی می‌شود.

در همین رابطه نبی الله رشنو در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، درباره خسارات وارده به بخش کشاورزی طی وقوع سیل و ناهنجاری‌های جوی اخیر در کشور گفت: دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی در راستای مخاطرات دو حوزه محیطی زیستی و پدافندی سیاست‌های خود را مبنی بر مدیریت ریسک توسعه داده است. در همین راستا اولویت بر این موضوع است که تمام امکانات و ظرفیت‌ها و ابزار برای جلوگیری از درگیری بخش کشاورزی با بحران‌ها پای کار باشند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر بحرانی حادث شود، برخورد با آن متناسب با سطوح تعیین شده صورت خواهد گرفت. در همین راستا بحران‌ها به سه دسته محلی، استانی و ملی تقسیم شده اند. بحران‌های محلی توسط زیر دستگاه‌های همان محل مورد عمل و بررسی قرار میگیرند. اما در خصوص بحران‌هایی با فراگیری استانی ورود دفتر مدیریت بحران بدیهی است. در خصوص بحران‌ها با وسعت ملی نیز به صورت فرادستگاهی و با تجمیع امکانات عمل خواهد شد.

وی بیان کرد: درباره اتفاقات اخیر در بخش کشاورزی و از آنجایی که سیاست اصلی دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی مدیریت ریسک است، برنامه ریزی‌های لازم در خصوص پوشش حداکثری ضریب بیمه انجام شده است. در همین راستا در سال جاری ۶ همت (۶ هزارمیلیارد تومان) در اختیار صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته است.

خسارت‌ کشاورزان

رشنو اظهار کرد: به تمامی نهاد‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در تمامی استان‌ها نیز تاکید و ابلاغ شده است که باید فرهنگ سازی برای ایجاد اعتماد و عمق بخشی به حضور بهره برداران در موضوع بیمه و تقویت همکاری صندوق بیمه کشاورزی با کشاورزان در دستور کار قرار گرفته و بر این موضوع اهتمام داشته باشند. سطح پوشش بیمه‌ای کشاورزان در حال حاضر حدود ۴۰ درصد است و امیدواریم با اجرای این سیاست‌ها در سال ۱۴۰۳ به سطح پوشش ۷۰ درصدی در بحث بیمه محصولات کشاورزی بهره برداران در کشور برسیم.

کشور با شدت مخاطرات غیرمترقبه اقلیمی روبروست

مدیرکل دفتر مدیریت بحران بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: مطابق پیش بینی‌ها، کشور مانند بخش بزرگی از دنیا طی ۱۵ سال آینده با شدت مخاطرات غیرمترقبه اقلیمی و تغییرات اقلیم تحت تاثیر پدیده‌های ال‌نینو و لانینا روبه‌رو است. این دو روند تحولی در شرایط اقلیمی دنیا شرایطی را ایجاد کرده است که بارندگی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با حداکثر شدت رخ می‌دهد؛ همین موضوع نیز باعث جاری شدن سیلاب‌های ویرانگر در منطقه بارندگی و یا پایین دست آن خواهد شد.

وی ادامه داد: به همین جهت طبیعی است که مدیریت بحران برای مقابله با این پدیده سیاست‌های خود را در مباحث آبخوان‌داری و آبخیز داری، حفاظت از خاک به عنوان کیمیای کشاورزی و همچنین مهار سیلاب‌ها به وسیله اقدامات عمرانی معطوف کرده است. این سیاست‌ها به عنوان زیر ساخت و بنیان مقابله با تغییرات اقلیمی در دستور کار قرار گرفته و پیگیری می‌شوند.

تغییرات اقلیمی

رشنو اظهار کرد: اما در بحث جبران خسارات وارده به کشاورزان تاکید این مجموعه بر توسعه بیمه کشاورزی است. به همین جهت لازم است که برای مدیریت ریسک وقوع خسارت در بخش کشاورزی به سمت افزایش ضریب سطح پوشش بیمه‌ای حرکت کنیم. شایان ذکر است که بیمه محصولات کشاورزی برای بهره برداران زحمت کش این امکان را ایجاد می‌کند که به محض وقوع خسارات برای دریافت مبلغ جبرانی خسارات خود مراجعه کنند و معیشت این قشر زحمتکش تحت تأثیر قرار نگیرد.

وی اظهار کرد: جبران خسارات کشاورزان بیمه شده از سوی صندوق بیمه کشاورزی از سیاست‌های مدیریتی جدی وزارت جهاد کشاورزی است، اما لازم است که نسبت به فرهنگ سازی برای اعتماد بهره برداران در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی اقدام شود. با توجه به شرایط حاکم لازم است که کشاورزان نسبت به ضرورت بیمه محصولات خود توجیه شده و برای اجرایی شدن این سیاست همکاری لازم را اتخاذ کنند.

توسعه زیرساخت‌ها برای مقابله با خسارات بلایای طبیعی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی که موجب ایجاد سیل‌های نابهنگام و همچنین ایجاد خسارت در بخش‌های مختلف خواهد شد بدیهی است که وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بحران با همکاری دولت و دریافت مصوبه‌های لازم نسبت به توسعه زیر ساخت لازم تحت حمایت دولت و بند م ماده ۲۸ قانون الحاق نسبت به استفاده از اعتبار موجود و در اختیار دفتر مدیریت بحران و سازمان مدیریت بحران اقدام خواهد کرد.

ایجاد سامانه‌های پیش اخطار به منظور کاهش خسارت‌های بلایای طبیعی

رشنو تصریح کرد: سامانه‌های پیش اخطار به منظور کاهش خسارت‌های بلایای طبیعی ایجاد شده و همچنین مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت بحران با سازمان هواشناسی همکاری گسترده و تنگاتنگی را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا هشدار‌ها و پیش بینی‌های سازمان هواشناسی یک روز پیش از وقوع به تمامی مراکز استان‌ها ابلاغ شده و در سایت مرکزی وزارت قابل مشاده است.

وی تاکید کرد: این پیش آگاهی‌ها برای مدیریت ریسک و کاهش خسارت‌ها کاملا ضروری است و باید جدی گرفته شود. در همین راستا تمامی بخش‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های کشور نیز نسبت به اطلاع رسانی و کمک به بهره برداران اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

کشور تا ۱۵ سال آینده با عوارض ناشی از تغییرات اقلیمی روبه رو است / خسارات گسترده کشاورزان در بارش های اخیر

خسارات گسترده کشاورزان در بارش های اخیر

در همین رابطه سید محمدرضا ترابی موسوی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، درباره خسارات به‌جامانده از بارندگی‌های سیل آسا اخیر و همچنین بارش تگرگ به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: متاسفانه این بارش‌های فرانرمال موجب خسارات‌های کشاورزی شدید شده است.

وی تاکید کرد: بیشترین آسیب‌ها به کشاورزان استان‌های شمال غرب کشور وارد شده است. همچنین در اردبیل و ارومیه تگرگ خسارات گسترده‌ای به باغات سیب و محصولات گلخانه‌ای و گلخانه‌ها وارد کرده است که آمار دقیق‌تر این خسارات متعاقبا اعلام خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: خسارات پراکنده دیگری نیز بر اثر بارش‌ها در استان‌های یزد و کرمان گزارش شده است. همچنین شدت این خسارات کمتر از شمال غرب بوده و به صورت پراکنده و نقطه‌ای حادث شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته