دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۳۴

تثبیت «ارزش پول ملی» مطالبه صاحبان صنایع دانش‌بنیان‌ از دولت چهاردهم

تثبیت «ارزش پول ملی» مطالبه صاحبان صنایع دانش‌بنیان‌ از دولت چهاردهم
یک فعال دانش‌بنیان با بیان اینکه تاکنون سیاستی در دولت‌های گذشته حاکم بوده که عملاً فعالیت‌ها به سمت فعالیت‌های غیرمولد رفته است، گفت: اگر دولت جدید بتواند ثبات ارزش پول ملی را دنبال کند، آرامش و رونقی را به همه صنایع و از جمله صنایع دانش‌بنیان وارد خواهد کرد.
کد خبر : 919449

سعید پرهوده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره موانع و چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: متاسفانه گاهی سیاست‌هایی اعلام می‌شود، اما تا اجرایی شدن، زمان زیادی می‌برد. درباره شرکت‌های دانش‌بنیان یک سری قوانین خوب وضع شده، اما در اجرا شاهد هستیم که گاهی سلیقه‌ای رفتار می‌شود و آنچه قانون است و تبلیغات رویش صورت گرفته، در عمل به آن شکل که مطرح شده، اجرایی نمی‌شود.

محقق حوزه دانش‌بنیان ادامه داد: متاسفانه قوانینی که در حوزه دانش‌بنیان هست، این مشکل را دارد. قانون‌گذار قانون خوبی تصویب کرده، اما بعضی از این قوانین فاقد ضمانت اجرایی هستند و اجرا نمی‌شوند. این بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان است. اگر در دولت جدید همتی شود و در این زمینه وقت بگذارند، برای شرکت‌های دانش‌بنیان هم چالش‌زدایی خواهد شد.

این فعال حوزه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: قوانین دست‌وپاگیری در حوزه دانش‌بنیان داریم که در موارد بسیاری صراحت ندارد، قوانینی که بعضا دوپهلو نوشته شده و بسته به اینکه کسی که قانون را می‌خواند چطور تفسیر کند، می‌تواند برداشت‌های متفاوتی داشته باشد. از طرف دیگر حجم قوانین در برخی موارد زیاد است.

قوانین متعدد مالیاتی دست و پاگیر است

پرهوده با ذکر یک مثال از قانون مالیات در کشور بیان کرد: سوای شرکت‌های دانش‌بنیان، قوانین متعدد مالیاتی داریم. برای مثال در زمینه خودرو شاید چند جلد قانون مالیاتی داشته باشیم. اینکه به هر بخش چقدر مالیات تعلق می‌گیرد. تعدد این قوانین باعث می‌شود که تفسیر هم زیاد شود و هم کسانی که در عمل این کار را انجام می‌دهند دچار سردرگمی می‌شوند. در کشور امارات، قوانین مالیاتی بسیار ساده است. در آن کشور، مواد خوراکی ۵ درصد و مواد غیرخوراکی ۱۰ درصد مالیات دارد. کسانی که باید مالیات بپردازند تکلیف خود را می‌دانند و همه در برابر قانون مساوی هستند.

صنایع دانش‌بنیان

وی ادامه داد: در کشور ما با اینکه قوانین خوبی داریم، متاسفانه حجم قوانین زیاد است و به همین دلیل هم تفسیر به رای زیادی از آن اتفاق می‌افتد. بسته به اینکه شما چقدر مسلط باشید به قوانین یا اینکه چه کسی بخواهد قانون را تفسیر کند، ممکن است برخی دچار ضرر شوند و برخی دیگر منافع زیادی به جیب بزنند.

این فعال حوزه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: اکنون در بعضی موارد، چون تعدد قوانین داریم، برخی افراد فرصت‌طلب از این موضوع استفاده می‌کنند و در مقابل کسانی که بخواهند از قانون بهره‌مند شوند، کمتر این امکان برایشان فراهم می‌شود؛ بنابراین اگر دولت جدید، بتواند قوانین معامله را تسهیل کند، قابل فهم کند برای همه و به‌صورت خلاصه بیاورد، برای همه بخش‌های اقتصادی و به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان شرایط بهتری رقم خواهد خود.

رسالتی با عنوان بومی‌سازی تکنولوژی‌های روز دنیا

پرهوده درباره فعالیت شرکتی که زیرمجموعه آن در حال فعالیت است، توضیح داد: در مرکز تحقیقات مشغول به کار هستیم. بر حسب نیاز صنعت، تجهیزات مورد نیاز را سفارش می‌گیریم و می‌سازیم. در زمینه تصفیه پساب و ساخت تجهیزات صنعتی فعال بودیم. ما معمولا دستگاه‌هایی را می‌سازیم که واردات آنها به کشور به‌دلیل تحریم‌ها ممنوع یا مشکل است، یا هزینه واردات آنها از خارج از کشور زیاد است. یکی از رسالت‌های ما این است که تکنولوژی‌های روز دنیا را بومی‌سازی می‌کنیم و در اختیار صنایع قرار می‌دهیم.

وی درباره امکان صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: همین حالا هم محصولات ما در اندازه صنعتی است و خدماتی که ارائه می‌دهیم، نسبت به مشابه خارجی با هزینه پایین‌تری ساخته می‌شود و مزیت رقابتی هم دارد. دوست داریم که وارد بازار صادرات هم شویم، اما فعلا درگیر صنایع داخلی هستیم و فرصت حضور در بازار‌های جهانی را پیدا نکردیم.

این فعال حوزه دانش‌بنیان ادامه داد: البته برای شرکت در اندازه جهانی، با مشکلاتی هم مواجه هستیم. ما بروکراسی پیچیده‌ای داریم در روابط بین‌الملل. ما یک سری تفاهم‌نامه با کشور‌های مختلف داریم که بسیاری از آنها معطل مانده و استفاده نمی‌شود، همچنین نوسانات ارزی بسیاری از شرکت‌ها را دچار بحران می‌کند و مانع برنامه‌ریزی است. در حالی که بازار دنیا، بازار ثبات است و اینطور نیست که در یک بازه کوتاه، ارزش پول واحد یک کشور کم و زیاد شود.

دولت‌ها تاکنون کسری بودجه را با بالابردن نرخ ارز جبران کردند

صنایع دانش‌بنیان

پرهوده با انتقاد از بی‌ثباتی نرخ ارز در کشور بیان کرد: متاسفانه در کشور شرایطی حاکم است که دولت‌هایی که تا الان سر کار بودند، تلاش کردند کسری بودجه خود را با بالابردن نرخ ارز جبران کنند که خودش باعث تورم و مشکلات برای بخش صنعتی شده است. اگر دولت جدید بتواند ثبات ارزش پول ملی را دنبال کند، آرامش و رونقی را به همه صنایع و از جمله صنایع دانش‌بنیان وارد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این کار اقتصاد را قابل پیش‌بینی می‌کند و بدین‌ترتیب می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد، گفت: البته تا کنون سیاستی در دولت‌های گذشته حاکم بوده که عملا فعالیت‌ها به سمت فعالیت‌های غیرمولد رفته است و سرمایه‌داران بیشتر ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را به مسکن، زمین و طلا تبدیل کنند و بدون اینکه فعالیت مولد انجام دهند، هم ارزش سرمایه‌شان حفظ شده و هم سود زیادی نصیبشان کرده است. دولت جدید اگر بتواند در این زمینه فعالیت کند و حفظ ارزش پول ملی را در دستور کار خود قرار دهد، خدمت بزرگی به اقتصاد کشور کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته