دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام صادقی مطرح کرد؛

نکات خواندنی از خطبه غدیر بر اساس تحلیل هوش مصنوعی

نکات خواندنی از خطبه غدیر بر اساس تحلیل هوش مصنوعی
حجت‌الاسلام صادقی به نکاتی خواندنی از خطبه غدیر بر اساس تحلیل هوش مصنوعی اشاره کرد.
کد خبر : 918733

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید محمد صادقی در بیان یکی از ویژگی‌های قابل تأمل واقعه بزرگ غدیر گفت: با بررسی تحلیلی خطبه پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر بر اساس هوش مصنوعی به نتایج جالبی می‌رسیم. هوش مصنوعی بر اساس بررسی کلیدواژه‌ها و فراوانی کلمات مشخص می‌کند که منظور یک متن یا گفتار یک فرد چه بوده است.

وی اظهار کرد: بر پایه این شیوه تحلیل، در خطبه غدیر ۱۱۰ مورد به صفات پروردگار متعال اشاره شده است. پیامبر اکرم (ص) ۱۰ مرتبه به ویژگی‌های خود اشاره کرده و ۵۰ مورد درباره ولایت امیرالمومنین علی (ع) صحبت کرده‌اند. ایشان در این خطبه یک ساعته، ۱۰ بار به تداوم ولایت در ائمه اطهار (ع) بعد از حضرت علی (ع)، ۲۰ مورد به فضائل حیدر کرار و ۲۵ بار به ویژگی شیعیان اهل بیت و دشمنان اشاره فرموده‌اند.

نکات خواندنی از خطبه غدیر بر اساس تحلیل هوش مصنوعی

صادقی عنوان کرد: در این خطبه، ۱۲ مورد به قرآن کریم و تفسیر آن اشاره شده و ۲۰ بار نیز بحث حلال‌ها و حرام‌ها مطرح شده است. نام حضرت علی (ع) چهل بار و عبارت «ائمه» ۱۰ بار در این خطبه آمده است. اسم مبارک امام زمان (ع) چهار بار در متن خطبه آمده است.۵۰ آیه قرآن کریم و ۲۵ مورد تفسیر قرآن در خطبه ذکر شده است که از این تعداد ۱۵ مورد تبیین ویژگی‌های دشمنان اهل بیت (ع) است.

وی گفت: این فراوانی‌ها نکات زیادی دارد. به نظر می‌رسد یک مقدار باید درباره خطبه غدیر و هدف بیان آن از زبان مبارک پیامبر اکرم (ص) فکر کرد چرا که یک ساعت فکر کردن از هفتاد سال عبادت بالاتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب