تخصیص ۶۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای هوشمندسازی آموزش عالی
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست کارگروه هوشمندسازی و دولت الکترونیک وزارت علوم به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و در آن تخصیص ۶۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه سامانهها و نرم افزارهای هوشمندسازی معاونتها و ادارات کل این وزارتخانه تصویب شد.
در ادامه این نشست، آغاز پروژه سکوی هوشمند آموزش عالی با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه تامین زیرساخت فنی و پشتیبانی مالی با محوریت دانشگاه رازی به عنوان مجری تصویب شد.
محمدعلی زلفی گل در این نشست گفت: در این جلسه مصوباتی داشتیم که مهمترین آن اجرای طرح سکوی هوشمند آموزش عالی است. طبق این طرح بازاری شکل میگیرد که در آن تمام بخشهای خصوصی کشور با توجه به دادههای آموزش عالی میتوانند خدماتی را تعریف کنند که به کل کشور و آموزش عالی ارائه شود.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد برنامهریزی شود تا سازمانهایی که هنوز به پنجره خدمات هوشمند متصل نشدهاند نیز به پنجره خدمات هوشمند متصل شوند و وزارت ارتباطات بستر لازم را برای قرارگیری اطلاعات و دادههای وزارت علوم در آن ایجاد و در اختیار آموزش عالی کشور قرار دهد.
از طرح سکوی هوشمند آموزش عالی میتوان برای حکمرانی یکپارچه آموزش عالی و سیاست گذاریهای کلان استفاده کرد؛ زیرا سکوی هوشمند میتواند اطلاعات و دادههای همه دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری را یکپارچه کند و دسترسی به اطلاعات و آمار به منظور برنامهریزی راحتتر باشد.
مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم نیز در این نشست ضمن اشاره به موفقیت پنچره خدمات دانشگاهی در اتصال ۲۵۰ دانشگاه و ۴۵۰ سامانه دانشگاهی به آن گفت: این پروژه یکی پروژههای پیشران دولت الکترونیک در دولت سیزدهم بود.
محمدهادی زاهدی افزود: پنچره خدمات هوشمند دانشگاهی در رقابت جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۴ در بخش آموزش الکترونیک شرکت و به عنوان یکی از ۵ پروژه نهایی انتخاب شد که افتحار بزرگی برای آموزش عالی کشور است.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و فضای مجازی در خصوص سکوی هوشمند آموزش عالی نیز گفت: این پروژه باعث میشود کلیه تبادل داده، اطلاعات و خدمات آموزش عالی اعم از وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد و ... در یک پلتفرم واحد صورت گیرد.
وی تاکید کرد: این پروژه زمان بر و نیازمند حمایت مالی زیاد است و در صورت تحقق باعت بی نیازی دانشگاهها از راه اندازی سامانههای متعدد میشود. حتی میتواند در قبال ارائه خدمت برای دانشگاهها درآمد داشته باشد.
کار ویژه انجمن هوش مصنوعی توسعه کاربردی علم هوش مصنوعی است
زاهدی گفت: کشور ما در حوزه هوش مصنوعی و تولید علم رتبه هفدهم جهانی دارد که نشان میدهد دانشگاهها کارشان را در این حوزه خوب انجام دادهاند؛ اما در همین حال در حوزه استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره، تصمیمات و دولت رتبه ۷۰ را در جهان داریم و این نشان میدهد که بین حوزه علم و فناوری و کاربرد آن خلا وجود دارد.
مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم یکی از وظایف انجمن هوش مصنوعی را تبدیل علم هوش مصنوعی به دانش هوش مصنوعی عنوان کرد و افزود: ما در تلاشیم تا به ترویج علم هوش مصنوعی، آگاهیسازی و کاربردیسازی آن کمک کنیم.
رئیس انجمن هوش مصنوعی با اشاره به هدف این انجمن مبنی بر تشکیل شبکه نخبگانی هوش مصنوعی گفت: میخواهیم کسانی را که در زمینه هوش مصنوعی دانش و مهارت دارند با کسانی که به این فناوری نیاز دارند؛ مثل شرکتها و سازمانها پیوند و این شبکه را تشکیل دهیم تا زیست بوم هوش مصنوعی ظرف دو سه سال آینده در کشور تکمیل شود.
زاهدی در خصوص برنامههای پیش روی انجمن هوش مصنوعی گفت: در کشور تعداد زیادی فارغالتحصیل مستقیم رشته هوش مصنوعی وجود ندارد، اما افرادی که در رشتههای مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و و رشتههای مشابه تحصیل میکنند زیاد داریم. اگر این افراد با دورههای مهارتی خاصی آشنا شوند و کسب تجربه کنند، میتوانند مکمل زیست بوم حوزه فناوری هوش مصنوعی شوند و خلق ارزش کنند.
وی یادآور شد: ما در منطقه به لحاظ فناوری در حوزه هوش مصنوعی جایگاه خوبی نداریم؛ مثلاً امارات، ترکیه، عمان و حتی قطر از ما جلوتر هستند، اما هدفگذاری کردهایم که تا چهار سال آینده حداقل در حوزه هوش مصنوعی و در حوزه فناوری یعنی رسیدن به محصول و خدمت جزو پنج کشور برتر منطقه باشیم.
رئیس انجمن هوش مصنوعی با نام بردن از چالشهای موجود در حوزه هوش مصنوعی ازجمله مباحث مربوط به حریم خصوصی، اخلاق در هوش مصنوعی و مسائل مطرح در حوزه چت جی بی تیها خاطرنشان کرد: این مسائل در تمام دنیا مطرح است که چگونه میتوانیم اخلاق را در حوزه هوش مصنوعی توسعه دهیم.
در معاونت آموزشی وزارت علوم مقرر شده همه دانشجویان در کشور یک واحد درسی تحت عنوان آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن بگذرانند که این میتواند شروع فرآیند مهارتآموزی برای همه دانشجویان کشور باشد.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی فرارشتهای است و منحصر به یک حوزه علمی خاص نیست، گفت: هوش مصنوعی نه فقط در حوزه مهندسی کامپیوتر، بلکه در علوم انسانی، فیزیک و شیمی هم مهم است و ما تلاش داریم به وزارت علوم در تدوین دروس و برنامههای درسی کمک کنیم تا هوش مصنوعی در همه ابعاد آموزش عالی و همه رشتهها و گرایشهای تحصیلی گنجانده شود.
انتهای پیام/