دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1403 - 09:55

ارائه نسخه اصلاح‌شده قطعنامه آتش‌بس غزه/ آمریکا: شورای امنیت فرصت‌سوزی نکند

ارائه نسخه اصلاح‌شده قطعنامه آتش‌بس غزه  آمریکا: شورای امنیت فرصت‌سوزی نکند
آمریکا با توزیع نسخه اصلاح‌شده قطعنامه‌ای که نخستین بار ۱۰ روز قبل تحویل شورای امنیت شده بود، خواستار موافقت همه اعضا با طرح پیشنهادی واشینگتن درباره آتش‌بس غزه شد.
کد خبر : 916160

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، آمریکا می‌گوید که از شورای امنیت سازمان ملل خواسته که به پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده از سوی این کشور با مضمون طرحی درباره «برقراری آتش‌بس فوری مبتنی بر آزادی گروگان‌ها» رأی مثبت دهد.

آن‌گونه که منابع دیپلماتیک می‌گویند، رأی‌گیری برای روز دوشنبه تدارک دیده‌شده، اما هنوز تاریخ آن از سوی کره جنوبی که ریاست شورای امنیت را در ماه میلادی ژوئن به عهده دارد، تأیید نشده است.

«نات ایوادنز» (Nate Evans) سخنگوی هیئت دیپلماتیک آمریکا در سازمان ملل مدعی شده است که «اعضای شورا نباید فرصت ارائه‌شده از سوی واشینگتن را از دست بدهند و باید در حمایت از توافق هم‌صدا باشند.»

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که آمریکا چندین دفعه قطعنامه‌های پیشنهادی سایر کشور‌ها درباره آتش‌بس غزه را وتو کرده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ۳۱ می در اقدامی جدا از سازمان ملل متحد، طرحی سه مرحله‌ای را برای آتش‌بس/ آزادی اسرای در دست حماس ارائه کرد که بر مبنای آن، اسرائیل باید از مراکز پرجمعیت غزه عقب‌نشینی و در مقابل، حماس هم اسرای صهیونیست را آزاد کند. این آتش‌بس در مرحله اول ۶ هفته طول می‌کشد و به‌شرط مذاکره برای ترک مخاصمه دائمی قابل تمدید است.

در تازه‌ترین نسخه از این طرح، آمریکا مسئولیت پذیرش آتش‌بس را به عهده حماس انداخته و برخلاف نسخه‌های قبلی، به‌صراحت قید کرده که اسرائیل با آن موافق است.

طبق گفته منابع آگاه، چندین عضو شورای امنیت ازجمله روسیه و الجزایر با دو نسخه قبلی طرح پیشنهادی آمریکا مخالفت کرده بودند.

به گفته دیپلمات‌های روسیه و چین، در رابطه با نسخه‌های قبلی، برخی از اعضای شورای امنیت پرسش‌هایی را در مورد اینکه آیا اسرائیل واقعاً این طرح را پذیرفته مطرح کرده و از این نهاد بین‌الملل خواسته بودند تا به درخواستی که در ماه مارس برای آتش‌بس فوری و آزادی بی‌قیدوشرط همه اسرا مطرح شد، پایبند باشد.

در این میان، روسیه نیز اصلاحاتی را در متن پیشنهادی آمریکا ارائه کرده که شامل درخواست از حماس و اسرائیل برای پذیرش این پیشنهاد و درخواست آتش‌بس فوری، بدون قید و شرط و دائمی است.

مسکو همچنین در متن اصلاحی خودخواسته است که مرحله یک آتش‌بس تا زمانی که مذاکرات در مورد فاز دوم ادامه دارد، پابرجا بماند.

ظاهراً در نسخه اصلاح‌شده که روز گذشته بین اعضا توزیع شد، آمریکا ضمن استقبال از برقراری آتش‌بس از هر دو طرف حماس و اسرائیل می‌خواهد که آن را بدون تأخیر و بدون هرگونه پیش‌شرط و به‌طور کامل اجرا کنند.

همچنین، در پیش‌نویس اصلاح‌شده قطعنامه آمریکا بر اهمیت پایبندی هر دو طرف به شرایط پیشنهادی پس از توافق تأکید و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا رسیدن به همه توافقات استقبال شده است.

قطعنامه پیشنهادی جدید آمریکا هرگونه تلاش برای تغییر بافت جمعیتی و سرزمینی در غزه را نیز رد می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته