دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1403 - 11:16

بایدن: به این زودی منتظر آتش‌بس نباشید

بایدن: به این زودی منتظر آتش‌بس نباشید
رئیس‌جمهور آمریکا با انداختن توپ به زمین حماس، احتمال حصول آتش‌بس در آینده نزدیک را رد کرد.
کد خبر : 916976

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید انتظار آن را ندارد که توافق آتش‌بس غزه به این زودی‌ها حاصل شود.

این در حالی است که طرح آتش‌بس ارائه‌شده از سوی دولت واشینگتن که از حمایت شورای امنیت سازمان ملل نیز برخوردار است، به‌طور کامل از سوی اسرائیل و حماس پذیرفته نشده است. 

بااین‌حال، کاخ سفید به دنبال آن است که گروه مقاومت اسلامی فلسطین را مسئول تأخیر در حصول توافق معرفی کند.

به گفته بایدن، سران گروه ۷ در جریان نشستی که به میزبانی ایتالیا برگزار شد، موضوع آتش‌بس را به بحث گذاشتند. بااین‌حال، او در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا توافق ترک مخاصمه به‌زودی حاصل می‌شود، به‌سادگی پاسخ داد «خیر» و بعد هم اضافه کرد که «امیدم را از دست نداده‌ام.»

او همچنین مدعی شد که «این حماس است که شانس حصول توافق را به تأخیر انداخته و باید اقدامی (در راستای نزدیک کردن مواضعش به طرح پیشنهادی) انجام دهد.»

بایدن مدعی شد که طرح پیشنهادی‌اش از حمایت شورای امنیت، گروه ۷ و اسرائیلی‌ها برخوردار است و بزرگ‌ترین عامل تأخیر حماس است که از امضای آن امتناع می‌کند اگرچه «چیز مشابهی را ارائه داده است».

منظور او تغییراتی است که حماس در طرح پیشنهادی آتش‌بس اعمال کرده و به ادعای «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا برخی از آنها قابل ارزیابی و برخی دیگر غیرکاربردی هستند.

هم‌زمان، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم تلاش کرد تا اتهام عدم همراهی کامل با طرح آتش‌بس را از رژیم صهیونیستی رفع کند و توپ مسئولیت را به زمین حماس بیندازد. او مدعی شد که طرح اسرائیلی است و این رژیم از آن عقب‌نشینی نکرده است.

این در حالی است که تناقض‌گویی مقام‌های صهیونیست ازجمله پافشاری برای ادامه جنگ به توهم نابودی حماس، ادعای واشینگتن مبنی بر موافقت بی‌چون‌وچرای رژیم صهیونیستی با طرح آتش‌بس مطرح‌شده از سوی آمریکا را به چالش می‌کشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته