دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1403 - 10:04

اصلاحیه پیشنهادی حماس روی میز مذاکره/ آمریکا خوش‌بین است

اصلاحیه پیشنهادی حماس روی میز مذاکره  آمریکا خوش‌بین است
آغاز دور جدیدی از مذاکرات مبادله اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی قریب‌‎الوقوع است و این بار منابعی در تل‌آویو و واشینگتن نسبت به حصول چارچوب کلی توافق ابراز امیدواری کرده‌اند.
کد خبر : 920591

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در تماس با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، از تصمیم برای اعزام هیئتی به منظور ازسرگیری مذاکرات تبادل اسرا خبر داد.

همزمان، منبعی در تیم مذاکره اسرائیل مدعی شد که این بار با توجه به ارائه نسخه پیشنهادی جدید از سوی حماس، شانس واقعی‌ برای حصول توافق وجود دارد.

به گفته این منبع، در پیشنهاد ارائه‌شده از سوی حماس شاهد گشایش بزرگی هستیم.

رژیم صهیونیستی هم در مقایسه با ۹ ماه پیش که هرگونه پیشنهاد از سوی حماس را غیرقابل‌پذیرش توصیف می‌کرد، این بار دست‌کم از منفی‌گویی پرهیز می‌کند.

البته، نتانیاهو در گفتگوی تلفنی با بایدن، بار دیگر بر مواضع خود مبنی بر ادامه جنگ تا رسیدن به اهداف ادعایی ازجمله نابودی حماس تأکید کرده است.

قرار است «دیوید بارنیا» رئیس موساد، ریاست هیئت اسرائیلی در این دور از مذاکره را که تاریخ و مکان آن مشخص نیست، به عهده بگیرد. برخی منابع هم گفته‌اند که مذاکرات از امروز جمعه در دوحه –پایتخت قطر- از سر گرفته خواهد شد.

به گفته این منبع اسرائیلی، به‌رغم خوش‌بینی درباره چشم‌انداز توافق، خطر ناکامی بابت ملاحظات سیاسی همچنان برقرار است ازجمله تهدید وزرای تندرو کابنیه رژیم صهیونیستی به استعفا.

اسرائیل روز چهارشنبه پیشنهاد جدید حماس را که شامل اصلاحیه‌ای بر طرح آتش‌بس بایدن است، از طریق میانجی‌های قطری و مصری، دریافت کرد. ظاهراً گروه مقاومت اسلامی درباره برخی بند‌ها انعطاف‌پذیری نشان داده تا چارچوبی قابل‌قبول برای صلح فراهم شود.

با این حال، حماس از هیچ یک از شروط اصلی خود شامل پایان قطعی جنگ، خروج کامل نیرو‌های اسرائیلی از غزه، بازگشت آوارگان به منازل‌شان و همچنین بازسازی غزه کوتاه نیامده است.

همزمان، یک مقام بلندپایه دولت بایدن به «رویترز» گفت که «پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم». با این حال، این مقام که نامی از وی برده نمی‌شود، از باقی ماندن برخی اختلافات اساسی خبر داد و گفت نباید انتظار داشته باشیم که توافق ظرف چند روز آینده حاصل شود.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل هم خطاب به خانواده اسرای صهیونیست مدعی شد که این رژیم بیش از هر زمان دیگری به توافق مبادله اسرا با حماس نزدیک‌تر شده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته