دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1403 - 09:22

سیگنال‌های مثبت از سمت میز مذاکره/ اسرائیل پیشنهاد حماس را می‌پذیرد؟

سیگنال‌های مثبت از سمت میز مذاکره  اسرائیل پیشنهاد حماس را می‌پذیرد؟
هیئت اسرائیلی بعد از دیدار با واسطه‌‎های قطری به تل‌آویو بازگشته و از منابع مختلف خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه این بار توافق با حماس از همیشه نزدیک‌تر است.
کد خبر : 920737

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تلاش‌ها برای حصول آتش‌‎بس و توافق تبادل اسرا بعد از آنکه حماس پیشنهاد جدیدی را روی میز مذاکره گذاشت، جان تازه‌ای به خود گرفته است.

دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌‎گوید هیئت اسرائیلی به ریاست «دیوید بارنیا» رئیس موساد که روز گذشته به دوحه سفر کرده بود، بعد از مذاکره با واسطه‌های قطری، برای مشورت به تل‌آویو برگشته و گفتگو‌ها از هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

با این حال، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اذعان کرد که همچنان شکاف‌هایی بین دو طرف وجود دارد.

پیشتر منبعی در تیم مذاکره‌کننده اسرائیل گفته بود که اکنون شانس واقعی برای حصول توافق وجود دارد. این سطح از خوش‌بینی در تضاد آشکار با ادعا‌های قبلی رژیم است که شروط حماس را غیرقابل‌پذیرش توصیف کرده بود.

یک منبع وابسته به حماس هم گفته است که پیشنهاد اخیر چنانچه با استقبال اسرائیل مواجه شود، می‌تواند به ایجاد چارچوب توافق منجر شود.

ادعا شده که حماس دیگر خواستار آن نیست که رژیم صهیونیستی قبل از امضای توافق تضمین بدهد که در نهایت آتش‌بس دائم برقرار خواهد شد. به جای آن، حماس موافقت کرده که مذاکرات برای حصول آتش‌بس دائم طی فاز اول اجرای توافق که حدود ۶ هفته طول می‌کشد، ادامه داشته باشد.

منبع وابسته به حماس، به «رویترز» گفته است «چنانچه طرفین به زمان بیشتری برای حصول نتیجه نیاز داشته باشند، باید توافق کنند که تا زمان رسیدن به اجماع نظر از آغاز دوباره جنگ پرهیز کنند».

همزمان، حماس بار دیگر بر مخالفت با حضور نیرو‌های خارجی در غزه تأکید کرد که این به منزله عدم پذیرش هرگونه طرحی است که مبتنی بر تـضمین صلح و ثبات از سوی یک ائتلاف بین‌المللی در دوره پساجنگ است.

گفته می‌شود که حماس با پیشنهاد آمریکا مبنی بر آغاز مذاکرات تبادل اسرا شامل نظامیان و گروگان‌های مذکر به فاصله ۱۶ روز بعد از آغاز فاز اول توافق ترک مخاصمه موافقت کرده است. 

ناگفته نماند که طبق طرح پیشنهادی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا توافق در سه مرحله اجرا می‌شود که مراحل اول و دوم شامل آزادی تدریجی اسرای صهیونیست و عقب‌نشینی نیرو‌های اسرائیلی و در مقابل، آزادی شماری از زندانیان فلسطینی در بند رژیم است.

مرحله سوم هم شامل بازسازی غزه و تحویل جنازه اسرایی است که فوت کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرده که «توافق نهایی آتش‌بس ظرف چند روز آینده حاصل شود». او از کشور‌های غربی خواست که به اسرائیل برای پذیرش پیشنهاد حماس فشار بیاورند.

همزمان، خبر‌ها حاکی از آن است که برخی از وزرای تندروی کابینه ائتلافی اسرائیل ازجمله «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی با پافشاری بر ادامه جنگ تا تحقق هدف واهی نابودی حماس، تهدید به استعفا کرده‌اند.

استعفای آنها می‌‎تواند به معنای پایان نخست‌وزیری نتانیاهو باشد.

اسرائیل پیشتر گفته بود که آتش‌‎بس دائم را نمی‌پذیرد و تنها به توقف موقت درگیری‌ها با هدف آزادی اسرای صهیونیست راضی می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب