دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1403 - 15:49

هشتمین سفر به خاورمیانه، بلینکن وارد منطقه شد

هشتمین سفر به خاورمیانه، بلینکن وارد منطقه شد
وزیر خارجه آمریکا که در رأس هیئتی ۴۰ نفره به منطقه سفر کرده است، تا روز چهارشنبه با مقامات اسرائیل، اردن و قطر دیدار و گفتگو خواهد کرد.
کد خبر : 916294

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا برای هشتمین بار از زمان آغاز جنگ غزه راهی خاورمیانه شده است.

بلینکن دوشنبه ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) در نخستین ایستگاه سفر خاورمیانه‌ای خود وارد قاهره شد. قرار است وزیر خارجه آمریکا با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر دیدار و گفتگو کند.

بلینکن که در رأس هیئتی ۴۰ نفره سفر می‌کند، تا روز چهارشنبه با مقامات اسرائیل، اردن و قطر دیدار و گفتگو خواهد کرد.

طبق اعلام وزارت خارجه ایالات متحده، بلینکن در این سفر طرح پیشنهادی چندمرحله‌ای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا را موردبحث و گفتگو قرار خواهد داد. تاکنون نه اسرائیل و نه حماس موافقت خود را با این طرح اعلام نکرده‌اند.

یکی دیگر از موضوعات موردبحث و رایزنی در سفر بلینکن به منطقه جلوگیری از گسترش آتش جنگ به لبنان و بالا گرفتن درگیری‌ها میان این کشور و رژیم صهیونیستی است.

در این میان سازمان ملل متحد ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق راه آبی و اسکله‌های احداث‌شده آمریکا را متوقف کرده است.

در جریان عملیات نیرو‌های اسرائیلی در اردوگاه نصیرات برای آزادسازی اسرای صهیونیست، یکی از کارکنان برنامه جهانی غذا مجروح شده بود. دو انبار این نهاد بین‌المللی نیز در پی اصابت موشک خسارت دیدند.

وزیر خارجه آمریکا قرار است در سفر به اراضی اشغالی با «بنی گانتس» عضو مستعفی کابینه جنگ اسرائیل هم دیدار و رایزنی کند.

گانتس وزیر جنگ سابق اسرائیل و یک عضو کلیدی کابینه جنگ این رژیم پس از پایان مهلتی که برای بنیامین نتانیاهو مبنی بر ارائه یک طرح منسجم برای ادامه جنگ در غزه تعیین کرده بود، یکشنبه‌شب از سمت خود استعفا کرد و تنش‌های سیاسی در کابینه رژیم صهیونیستی را به اوج خود رساند. بنیامین نتانیاهو با نامناسب خواندن زمان استعفای گانتس از وی خواسته که در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

تحلیلگران می‌گویند وقوع دو رویداد مهم طی تنها ۴۸ ساعت پیش‌ازاین سفر بلینکن، مأموریت او را «غیرممکن» کرده است. قتل‌عام اردوگاه النصیرات با ۲۷۴ شهید و ۶۹۸ مجروح به بهای آزادی ۴ اسیر و استعفای گانتس از کابینه جنگ. به گفته مقام وزارت خارجه آمریکا، بلینکن ابتدا و در عصر دوشنبه با نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل دیدار خواهد کرد و روز سه‌شنبه نیز با بنی گانتس دیدار می‌کند.

شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به تصمیم بلینکن برای دیدار با گانتس نوشت، استعفای گانتس از کابینه جنگ اسرائیل خطر انزوای بیشتر اسرائیل را در سطح جهانی به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته