دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1403 - 09:52

حماس به پیشنهاد آتش‌بس پاسخ داد/ آمریکا: مفید است و بررسی می‌کنیم

حماس به پیشنهاد آتش‌بس پاسخ داد  آمریکا: مفید است و بررسی می‌کنیم
گروه‌های مقاومت بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که پاسخی متناسب با منافع مردم فلسطین به پیشنهاد آتش‌بس آمریکایی-اسرائیلی داده‌اند، حال‌آنکه واشینگتن هم واکنش حماس را اقدامی مفید ارزیابی کرد.
کد خبر : 916625

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شامگاه سه‌شنبه، یک منبع وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خبر داد که این جنبش، پاسخ خود به پیشنهاد اسرائیل را به واسطه‌ها تحویل داده است.

اندکی بعد، شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع خود گزارش داد که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیر کل جهاد اسلامی این پاسخ را به وزیر خارجه قطر تسلیم کرده‌اند.

به دنبال انتشار این اخبار، قطر و مصر اعلام کردند که پاسخ حماس و گروه‌های فلسطینی در خصوص پیشنهاد آتش‌بس و تبادل اسرای رژیم صهیونیستی را دریافت کرده‌اند.

همچنین این دو کشور اعلام کردند که تلاش‌های میانجیگرانه مشترک با آمریکا تا زمان حصول توافق ادامه خواهد داشت. قطر و مصر تأکید کردند  به بررسی پاسخ و هماهنگی با طرف‌های ذی‌ربط در خصوص گام‌های آتی اقدام خواهند کرد.

درنهایت، جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای گفتند: «پاسخ ما [به توافق آتش‌بس]منافع مردم ما، توقف تجاوز به غزه و خروج کامل اشغالگران از نوار غزه را در اولویت قرار می‌دهد».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، در این بیانیه مشترک آمده است: «ما بر آمادگی هیئت فلسطینی برای برخورد مثبت جهت دستیابی به توافقی که به جنگ پایان می‌دهد، تأکید می‌کنیم».

یکی از سران جهاد اسلامی نیز گفت: «هر ابتکاری باید تضمین‌کننده توقف تجاوز و خروج کامل اشغالگران از نوار غزه باشد. مشکل واقعی این است که اشغالگران نمی‌خواهند به آتش‌بس واضح پایبند باشند».

به دنبال این موضع‌گیری، «جان کربی» هماهنگ‌کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم اعلام کرد که دریافت پاسخ از حماس در خصوص طرح رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس در غزه مفید است.

وی گفت: «متوجه شدیم که حماس پاسخ خود را به قطر و مصر داده و در حال ارزیابی آن هستیم».

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته