دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چین بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان را راه‌اندازی کرد/تولید سالانه شش میلیارد کیلووات ساعت برق

چین بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان را راه‌اندازی کرد تولید سالانه شش میلیارد کیلووات ساعت برق
چین به‌تازگی بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان را با مساحت ۲۰۰ هزار هکتار و خروجی سالانه ۶.۰۹ میلیارد کیلووات ساعت، به شبکه برق این کشور متصل کرد.
کد خبر : 915404

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، این نیروگاه جدید هفته جاری در بیابان‌های نزدیک به اورومچی مرکز منطقه خودگردان سین کیانگ، آنلاین شد و توسط شرکت ساخت‌وساز دولتی چین اداره می‌شود.

برای نشان دادن خروجی عظیم آن، می‌توان گفت تولید برق این نیروگاه می‌تواند انرژی کافی برای کل جمعیت پاپوآ گینه نو برای یک سال کامل تامین کند.

همچنین کم و بیش برای تامین برق لوکزامبورگ برای یک سال نیز کافی است. مزرعه خورشیدی جدید حتی «ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت تسلا را تحت تاثیر قرار داده است.

منطقه سین کیانگ جمعیت کم و منابع خورشیدی و بادی فراوان دارد. این امر آن را به مکان مطلوبی برای پایگاه‌های عظیم انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل می‌کند که بیشتر برق خود را در فواصل طولانی به ساحل پرجمعیت شرق چین منتقل می‌کنند.

اورومچی مرکز منطقه خودگردان سین کیانگ است که رسما به عنوان منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ شناخته می‌شود. این منطقه خودمختار در جمهوری خلق چین (PRC) در شمال غربی کشور واقع شده است و به عنوان چهارراه بین آسیای مرکزی و آسیای شرقی عمل می‌کند.

سین کیانگ با مساحت بیش از ۶۲۰ هزار مایل مربع (۳۹۷ میلیون هکتار) بزرگ‌ترین بخش چین در سطح استانی است و حدود ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد. این منطقه خودگردان با افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و هند مرز مشترک دارد.

اورومچی با سرشماری چهار میلیون نفر در سال ۲۰۲۰، دومین شهر بزرگ در شمال غربی داخلی چین پس از شیان و بزرگترین شهر آسیای مرکزی از نظر جمعیت است.

از دهه ۱۹۹۰، اورومچی توسعه اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرده است و در حال حاضر به عنوان یک مرکز حمل و نقل منطقه‌ای و یک مرکز فرهنگی، سیاسی و تجاری عمل می‌کند.

این نیروگاه برق خورشیدی، جدیدترین توسعه در منطقه است و قدرت رو به رشد چین را در قابلیت‌های تولید انرژی خورشیدی تقویت می‌کند.

اطلاعات منتشر شده توسط اداره ملی انرژی چین در سال گذشته نشان داد که ظرفیت تولید برق خورشیدی این کشور در سال ۲۰۲۳ به میزان چشمگیر ۵۵.۲ درصد افزایش یافته است.

تامین انرژی‌های پاک در چین 

بر اساس گزارش «دیدبان انرژی خورشیدی» (Global Energy Monitor)، پیش از این دو تأسیسات خورشیدی بزرگ در غرب چین، هر دو با ظرفیت سه گیگاوات عملیاتی شده بود.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن را به اوج و تا سال ۲۰۶۰ به صفر خالص برساند. برای حمایت از این اهداف، دولت متعهد شد تا سال ۲۰۳۰، ۱۲۰۰ گیگاوات ظرفیت تجدیدپذیر بسازد.

این نیروگاه جدید بخشی از این هدف بلندپروازانه چین است و میزان مناسبی از انرژی مورد نیاز برای اهداف خود را فراهم می‌کند.

با این سرعت، چین در حال حاضر قرار است پنج سال زودتر از موعد مقرر به این هدف دست یابد. افزایش قابل توجه انرژی خورشیدی همچنین با افزایش ۲۰.۷ درصدی ظرفیت تولید برق بادی همراه است که نشان دهنده تعهد کشور به انرژی پاک تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته