دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایران؛ دومین کشور صاحب فناوری تولید بتن پارچه‌ای

ایران؛ دومین کشور صاحب فناوری تولید بتن پارچه‌ای
متخصصان ایرانی به عنوان دومین کشور پس از انگلستان به دانش فنی تولید بتن پارچه‌ای دست یافتند.
کد خبر : 917647

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن حسینی از دانشکده عمران و انرژی دانشگاه جامع امام حسین (ع) درباره محصول بتن پارچه‌ای اظهار کرد: ساختار بتن پارچه‌ای به این صورت است که یک پارچه سه بعدی است که پودر سیمان مشتقات در داخل پارچه سه بعدی قرار می‌گیرد. یک لایه ژئوممبران دارد که در کارخانه و خط تولید رول شده و در محیط کارگاهی پهن می‌شود و سپس با آب پاشی هیدراته شده و مقاوم می‌شود.

وی ادامه داد: مقاومت بتنی که در حالت عادی در طول ۲۰ روز به آن می‌رسیم با بتن پارچه‌ای تنها در عرض ۷۲ ساعت محقق می‌شود.

این فناور گفت: کاربرد آن برای لاینینگ کانال‌های درجه ۳ و ۴، ترانشه‌ها، کف و سقف از این محصول استفاده می‌کنیم و همچنین در سازه‌های سریع الاحداث همچون سنگر‌ها نیز استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی روز دنیا در پروژه‌های فنی و مهندسی و اجرای سازه‌های سریع الاحداث میتواند در کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها سهم بسزایی ایفا کند. یکی از تکنولوژی‌های جدید در حوزه مدیریت بحران و پروژه‌های عمرانی بتن پارچه‌ای است.

وی گفت: بتن پارچه‌ای یک محصول کامپوزیتی انعطاف پذیر متشکل از پارچه‌های سه بعدی آغشته به پودر سیمان است که در صورت پاشیدن آب بر روی آن در مدت زمان کوتاهی سخت شده و لایه‌ای نازک، بادوام، ضد آب و مقاوم در برابر آتش ایجاد می‌کند.

حسینی گفت: استفاده از پارچه بتنی سبک و پرکاربرد در زمان وقوع بحران‌های طبیعی نظیر سیل، زلزله و طوفان میتواند در کوتاهترین زمان ممکن شرایط حیات مجدد را به مناطق بحران زده بازگرداند به طوریکه سرعت اجرای بتن پارچه‌ای در مقایسه با بتن معمولی ۱۰ برابر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته