دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تولید شیر بدون نیاز به پرورش گاو امکان‌پذیر شد!

تولید شیر بدون نیاز به پرورش گاو امکان‌پذیر شد!
محققان زیست‌فناور شیوه نوینی برای تولید شیر بدون گاو ابداع کرده‌اند؛ دستاوردی که به گفته آنها مزایای زیست محیطی و سلامتی زیادی در پی دارد.
کد خبر : 917619

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، با شیوع آنفلوانزای پرندگان در شرکت‌های لبنی آمریکا، سطح سلامت شیر بسیار کاهش یافته است. شیر خام یا غیر پاستوریزه می‌تواند تاثیری مضری بر حیواناتی که آن را می‌نوشند داشته باشد. برخی از کارگران صنعت لبنیات نیز دچار این بیماری شده اند.

با این حال بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) شیر تجاری به دلیل پاستوریزه بودن، ایمن است و همه میکروب‌های آن از بین رفته است. با این حال، یک عامل خطر همچنان وجود دارد، چرا که همه خواهان نوشیدن شیر سویا یا شیر قهوه سیاه نیستند. 

رویکرد‌های نوآورانه برای تولید شیر بدون گاو

برخی از شرکت‌ها و مهندسان راه‌هایی برای تولید شیر ابداع کرده اند، اما نه از گاو بلکه با مهندسی مخمر‌ها و گیاهان با ژن گاوی. این کار به آنها اجازه می‌دهد تا پروتئین‌های کلیدی را بسازند که رنگ شیر را ایجاد کرده و طعم و ارزش غذایی اصلی را حفظ می‌کند.

آنها از کازئین استفاده می‌کنند که یک پلیمر نرم و فراوان‌ترین پروتئین موجود در شیر است و همان چیزی است که باعث کش آمدن پنیر پیتزا می‌شود. همچنین، آنها از آب پنیر، ترکیبی مغذی از اسید‌های آمینه ضروری که اغلب در پودر‌های انرژی استفاده می‌شود، استفاده می‌کنند.

جایگزینی حیوانات برای تولید شیر با ظهور شیر بادام و شیر سویا چیز جدیدی نیست. در هر صورت، شیر معمولی نیز چندان طبیعی نیست. متخصصان معتقدند گاو‌های شیری زیادی وجود دارند که زباله‌های گلخانه ای تولید و از آب و زمین زیادی استفاده می‌کنند و ازاین رو این حیوانات نمی‌توانند بهترین راه برای تولید غذا باشند.

هدف نوآوری‌های زیست فناوری انقلابی در تولید شیر بدون گاو است

گفتن تولید شیر بدون گاو قطعا ساده‌تر از انجام دادن این فرایند است. برخی از شرکت‌های زیست فناوری وضعیت موجود را به چالش کشیده و مخمری را مهندسی کرده اند که به تولید بتا - لاکتوگلوبولین (جزء اصلی آب پنیر) کمک می‌کند.

این مبتکران می‌گویند یک کارخانه زیست فناور واحد مخمر‌های حباب دار که از شکر تغذیه می‌کند، می‌تواند در تئوری جایگزین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار گاو شود. آنها برای تولید پنیر، بستنی و نوشیدنی‌های شیری، میزان آزمایشی و فرموله‌ای از پروتئین با روغن‌های گیاهی و شکر تهیه کرده اند. 

شرکت «آلپاین بایو» «Alpine Bio» شرکت زیست فناور مستقر در آمریکا، سویا را برای تولید کازئین مهندسی کرده است. این محصول هنوز به فروش نرسیده، اما این دانه‌های سویا کشت شده اند.

مقامات این شرکت می‌گویند ما در حال کار با کشاورزانی هستیم که در حال کشت سویا برای خوراک دام هستند و به آنها گفته ایم می‌توانند این محصول را برای تغذیه انسان پرورش دهند و اگر می‌خواهند با سیستم کالایی رقابت کنند، باید محصول به درد بخور داشته باشند.

این فرآیند اگرچه بسیار جالب به نظر می‌رسد، اما با مجموعه‌ای از چالش‌های خاص خود همراه است. یکی از بزرگترین چالش‌های سرمایه گذاری‌های زیست فناوری این است که هزینه‌های تولید خود را به اندازه کافی پایین نگه دارند تا بتوانند با گاو‌ها رقابت کنند.

از سوی دیگر جایگزین کردن شیر گاو بسیار دشوار است چراکه بیشتر انسان‌ها با نوشیدن شیر گاو بزرگ شده اند و این بخشی جدایی ناپذیر از زندگی آنها در حال حاضر است. با این حال، دانش پژوهان باور دارند زمان تغییر فرا رسیده و باید یک گام فناورانه در این راه برداشته شود.

زیست فناوران می‌گویند سالانه ۶۰ میلیارد حیوان را برای غذا پرورش داده می‌شود و این دیوانه کننده است. ما به گزینه‌هایی نیاز داریم که برای محیط زیست بهتر باشد و بر استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و بر خطر بیماری غلبه کند.

یکی از مزایای این روش این است که تولید شیر بدون گاو خطر ابتلا به ویروس حیوانی را به همراه نخواهد داشت و این یک فرصت بسیار بزرگ است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته