دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1403 - 21:21

پنیر بخورید تا دوران پیری سالم داشته باشید

پنیر بخورید تا دوران پیری سالم داشته باشید
یک مطالعه بزرگ ژنتیکی نشان داده است افرادی که از سلامت روانی بهتری برخوردارند، بیشتر و سالم‌تر زندگی می‌کنند و در این میان، انتخاب‌های سبک زندگی خاص، مانند خوردن پنیر بیشتر، می‌تواند نقش مهمی در این وضعیت سلامتی داشته باشد.
کد خبر : 918648

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، پژوهشگران در این مطالعه با بهره‌گیری از روش‌های تازه موفق شدند بدون نیاز به انجام کارآزمایی بالینی، اثر بالقوه شادابی را روی بدن میلیون‌ها نفر در اروپا بررسی کنند.

آنها در این مطالعه شواهد علمی بالقوه‌ای یافتند که نشان می‌دهد سلامت روانی بهتر به شما کمک می‌کند طولانی‌تر و سالم‌تر زندگی کنید و این سلامت روانی را با سنجه‌هایی همچون خلق و خو، میزان رضایت از زندگی، روان‌نژندی و علائم افسردگی اندازه‌گیری کردند.

نویسندگان این پژوهش چنین نتیجه گرفتند: «مطالعه ما شواهد دلگرم‌کننده‌ای ارائه می‌کند مبنی بر اینکه افزایش رفاه روانی، بدون توجه به وضعیت اجتماعی-اقتصادی فرد، راهی مناسب برای داشتن پیری سالم است.»

آنها با تمرکز بیشتر روی ۳۳ نفر از افراد اروپایی مورد مطالعه، بررسی کردند تا ببینند چه رابطه‌ای بین بهزیستی ذهنی و پیری سالم وجود دارد و برای این کار از جمله روی سبک زندگی، سیگار کشیدن، رفتارهای فردی، پیشینه بیماری‌هایی همچون دیابت و سرطان، مصرف دارو و غیره دقیق‌تر شدند.

و اینجاست که پنیر وارد عمل می‌شود. از میان این ۳۳ نفر، آنهایی که گفتند پنیر و میوه بیشتری می‌خوردند، درصد بهزیستی ذهنی بالاتری داشتند. علاوه بر این، دانشمندان دریافتند که خوردن پنیر ۳.۶۷ درصد تأثیر مثبت بیشتری بر سلامت و طول عمر آنها دارد.

برای آن که این درصد را بهتر درک کنید، خوب است بدانید که کشیدن سیگار ۴.۵۶ درصد تأثیر منفی بر سلامتی و پیری سالم داشته و خوردن میوه ۱.۹۶ درصد تأثیر مثبت دارد.

محققان همچنین دریافتند که تماشای تلویزیون به عنوان سبک زندگی با ۷.۳۹ درصد بیشترین تأثیر منفی را بر پیری سالم افراد می‌گذارد.

غذاهای پرچرب اغلب برای سلامت انسان مضر تلقی می‌شوند، مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چربی لبنیات در حد اعتدال می‌تواند کلسترول را پایین آورده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از علل مختلف را کاهش دهد.

محصولات لبنی پرچرب مانند بستنی تا حدودی موجب تضعیف سلامت روانی می‌شود، اما برخی از انواع پنیر اگر در یک رژیم غذایی متعادل مصرف شوند، ممکن است متفاوت باشند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه اخیر در ژاپن نشان داده شده است که مصرف پنیر با عملکرد شناختی بهتر مرتبط است و برخی تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که پنیر می‌تواند مسیرهای دوپامین مغز را تحریک کند و منجر به احساس لذت شود.

به هر روی، تمام این مطالعات اولیه نشان می‌دهد که پنیر ممکن است برای ذهن و بدن شما مفید باشد. بنابراین اگر به دنبال عمر طولانی‌تر و سالم‌تر هستید، پارمزان بیشتری روی پاستا بریزید و هر از گاهی پنیرهای بیشتر را تجربه کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته