دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 12:10
در نشست خبری جایزه جوانی جمعیت مطرح شد؛

تشریح برگزاری آیین جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور رئیس جمهور/ افزایش فرزندآوری در ۱۵ استان

تشریح برگزاری آیین جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور رئیس جمهور  افزایش فرزندآوری در ۱۵ استان
دبیر اجرایی جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: ۱۵ استان ما طبق قوانین و تشویق‌ها افزایش فرزندآوری داشته‌اند و میزان باروری در سه استان تثبیت و سیزده استان هم نرخ باروری نزولی داشته‌اند. در این رابطه برنامه های تشویقی دولت اثرگذار بوده است.
کد خبر : 911317

به گزارش خبرنگار فرهنگ و‌ جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست رسانه‌ای دومین جایزه ملی جوانی جمعیت صبح امروز بیست و پنجم اردیبهشت ماه با حضور شکیبا محبی تبار رئیس ستاد جمعیت و جلال غفاری دبیر اجرایی جایزه و با حضور اصحاب رسانه در ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدا محبی تبار با تشریح روزهای هفته جمعیت گفت: روز شنبه بیست و نهم اردیبهشت‌ماه اختتامیه جایزه با حضور رئیس جمهور برگزار می شود و سایر روزها هم طبق عناوین تا انتهای هفته مشخص شده است.

وی سپس با اشاره به برنامه‌ها وپروژه‌های سال قبل تا مروز در عرصه تسهیلات جمعیت گفت: همه آمارها در زمینه تسهیلات مسکن، وام فرزندآوری بیش از سه فرزند، وام ازدواج، وضعیت بهداشت و درمان ، کمک به زوج های نابارور ، اعطای سهام به فرزندان متولد شده از سال ۱۴۰۲ و …مشخص است.

محبی تبار یادآوررشد: بالغ بر ۸۰هزار قطعه زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند اعطا شد، اجرای ماده ۴نیز صورت گرفت. از زنان روستایی حمایت و از بهمن سال قبل بیمه مادران اعطا شد، صندوق بیمه روستایی نیز به راه افتاد. تخفیفات ساخت و سازها برای خانواده ها با تخفیف ۵۰درصد صورت گرفت، برای دانشجویان نیز ۱۱۰۰ خوابگاه متاهلی ساخته شد . یک و نیم میلیون وام ازدواج و ۲۰۳ میلیون وام به خانواده ها پرداخت شده و ۶۵۷هزار سهام بورس به فرزندان تازه متولد شده اعطا شد. در قالب طرح یسنا نیز بسته تغذیه و بهداشتی رایگان به دهک های یک تا پنج عرضه شده است.

تشریح برگزاری آیین جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور رئیس جمهور/ افزایش فرزندآوری در ۱۵ استان 

وی اظهار داشت: در زمینه سهام باید اعلام کنم از سال گذشته برای هر متولد یک میلیون تومان سهام و از سال بعد آن ۵۰۰ هزار تومان سهام برای کودکان در نظر گرفته می شود که این هم در راستای آرامش و امنیت خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: اجازه استخدام ۵۷۶ ماما هم از سال گذشته برای کمک به خانواده‌ها داده شد و این تعداد در سیستم بهداشت و درمان وارد کار شدند. وام تسهیلات ودیعه مسکن هم طبق ماده ۶۹قانون در حال اعطا است. در هر حال این میزان خدمات و تسهیلات به نظر ما هم مکفی نیست ولی باید بیش از اینها بدان پرداخته شود.

وی اظهار داشت: امسال تلاش داریم برنامه ریزی بر ازدواج و امیدآفرینی را در اولویت برنامه های خود داشته باشیم.

سپس دکتر غفاری درباره شائبه قانون جوانی جمعیت در صحبت هایی گفت: ۶۶ درصد کشورهای دنیا در حد نرخ جایگزینی جمعیت هستند ، در کنفرانسی که در این رابطه حضور داشتیم ، نتیجه این شد کشورهایی که نرخ باروری پایینی دارند در راستای اصول قاهره حرکت نمی‌کنند و ما هم برویم به سمت افزایش جمعیت و نرخ جایگزینی برسیم.

وی اظهار داشت: تعداد فرزندآوری نشان از کاهش ۱۷هزار نفری  نسبت به سال قبل دارد و ما چون مهاجر فرست هستیم، نرخ رشد طبیعی مان شش دهم است. اگر نرخ همینگونه بماند ما با کاهش جمعیت رو برو هستیم، الان نرخ باروری ما ۱.۶است.

تشریح برگزاری آیین جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور رئیس جمهور/ افزایش فرزندآوری در ۱۵ استان

غفاری یادآور شد: قانون به تازگی به روز شده و نباید انتظار داشته باشیم برای ازدواج تا فاصله فرزند اول اتفاق بیافتد. این قانون باز با تاکیدات رییس جمهور باید ارزیابی شود. ۱۵استان ما طبق قوانین و تشویق ها افزایش فرزندآوری داشتند و سه استان باروری شان تثبیت و سیزده استان هم نرخ باروری شان کاهش یافته است.

سپس دکتر غفاری مسئول دبیر خانه اجرایی جایزه جوانی جمعیت گفت: ما در سال قبل رویدادهای استانی را برگزار و خوشبختانه استان ها فعال شدند، الان رویدادهای استانی هم در حال برگزاری است . مسئله جمعیت بدون حضور مردم شدنی نیست تلاش داریم مردم را هم پای کار بیاوریم.

وی در ادامه افزود: بخش رسانه و پویش سهم من از جوانی جمعیت هم پررنگ بود. بالغ بر ۴هزار اثر به جایزه ملی رسید و برای اینکه حق افراد حفظ شود یک شناسه مردمی تشکیل شد و رویکرد جدی شد تا افراد را شناسایی و ۲۰۰شناسایی فعال هم رخ داد. جایزه ملی هم با حضور رییس جمهور شنبه صبح بیست و نهم صورت میگیرد و این آغازی بر تلاشی جدید خواهد بود. همچنین از یک موسیقی فاخر با اجرای محمد معتمدی هم رونمایی خواهد شد و در مراسم اجرا می شود.

دکتر غفاری در بخش پرس و پاسخ عنوان کرد که برای مراسم اختتامیه بخش خانواده، کودک و نوجوان پررنگ خواهد بود چرا که مسئله اصلی اینجا بچه ها هستند، حتی شهربازی هم برای بچه ها تدارک دیده شده است.

سپس محبی تبار در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت نمایندگان مجلس از طرح جوانی جمعیت گفت: تعداد نمایندگان حامی جوانی جمعیت در مجلس آتی کم نیستند نزدیک به هفتاد نفرند، انشالا بتوانیم اتفاقات خوبی در مجلش رقم بزنیم و کاملا باید از فضای سیاسی بازی و منفی گری خارج شویم. الان عده ای چنان نگاه منفی نسبت به فرزنداوری دارند که معلوم نیست از کجا آمده است و چطور باید اینها را تصحیح کرد که فکر نکنند این طرح به درد زباله دانی می خورد! اینها مشخص نیست منبع فکری شان از کجا تغذیه می شود و این همه نگاه منفی از کجا آمده است.

تشریح برگزاری آیین جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور رئیس جمهور/ افزایش فرزندآوری در ۱۵ استان

سپس محبی تبار در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره مبلغ جوایز گفت: قبلا اعلام کردیم که نفر اول پنج سکه خواهد گرفت الان هم می گوییم که تلاش داریم مبالغ برای سایر نفرات دوم و سوم و همینطور تقدیری ها هم بالاتر برود، تلاشمان این است که میزان دریافت کنندگان جایزه ها را بیشتر کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته