صالحی امیری گفت: وزارت میراث فرهنگی در راستای ارتقاء دانش و پژوهش در حوزه ایرانشناسی، به گسترش مراکز ایرانشناسی در دانشگاهها متعهد شده است. این اقدام به منظور حمایت از اساتید و پژوهشگران، تسهیل دسترسی به منابع آرشیوی و موزهای، و ترویج فرهنگ و تاریخ غنی ایران انجام میشود.
رئیس بنیاد ایرانشناسی در اجلاس بین المللی ایرانشناسی گفت: ایرانشناسی در معنای درست خود بخشی از تلاشی گستردهتر برای پیوند تمدنهاست؛ پیوندی که نه از مسیر قدرت، بلکه از راه دانش، فرهنگ و تجربه انسانی شکل میگیرد.
بهمن نامور مطلق، استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر، با اشاره به دغدغههای آموزشی استاد محمود فرشچیان تأکید کرد: یکی از آرزوهای بزرگ این استاد برجسته، تأسیس دانشگاهی بر مبنای نظام آموزشی سنتی و استاد-شاگردی بود؛ آرزویی که محقق نشده است.
رئیس دانشگاه فرشچیان با تشریح برنامههای تشییع و بزرگداشت استاد محمود فرشچیان اعلام کرد: پس از مراسم تشییع و یادبود در اصفهان، برنامههای ویژهای در دانشگاه فرشچیان و همینطور تالار وحدت برگزار میشود.
نمایشگاه «به گزارش زنان» در موزه هنرهای معاصر تهران، پلکانی تاریخی از تجربهها و دیدگاههای زنانه در هنر معاصر ایران را باز کرده است. این رویداد با نمایش بیش از ۱۲۱ اثر از ۶۵ هنرمند زن، مسیر تاریخی هنر نوگرا را از پیشگامان تا امروز ترسیم میکند، اما فارغ از سنت گزارشنویسی، در پی این است که با زبان بصری خود، حرفی تازه درباره حضور زنان در هنر معاصر بزند.
نمایش «مریخیها مامان میخوان» به نویسندگی و کارگردانی محمد عبدی جمالی و تهیهکنندگی مجید قناد این روزها در تالار هنر روی صحنه است؛ اثری موزیکال و شاد که با بهرهگیری از فضای علمیتخیلی، پیامهای تربیتی و انسانی را در دل قصهای پرهیجان برای کودکان و نوجوانان روایت میکند.
طراح و دوخت لباس نمایش «۲۱» گفت: طراحی لباس فراتر از یک پوشش ساده، به ابزاری برای بیان لایههای پنهان شخصیتها میپردازد و تلاش میکند تا هویت و وضعیت روحی هر کاراکتر را از خلال رنگها، جنس لباس و نمادهای بصری به نمایش بگذارد.
موزه ملی ملک، میزبان ۴۰ اثر نفیس و مقدس از گنجینه حرم مطهر رضوی شد؛ آثاری که از کاشی زرینفام قرن ششم سلجوقی تا قفلهای نقرهای درهای حرم، از پردهفرشهای صحن تا شمشیرهای صفوی، روایتگر تاریخ، هنر و آیینهای حرم امام رضا(ع) هستند.
محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر اثرگذار ایرانی، با خلق سبکی نو در نگارگری سنتی، کار را از کارگاه استاد امامی در اصفهان آغاز کرد و به سطح جهانی رسید. اکنون با نگاهی بازگوکننده، سیر زندگی و هنر او را تا روزهای پایانی دنبال میکنیم.
تهران این روزها میزبان عملیاتی ویژه است؛ بزرگترین گوی برنزی «آرنالدو پومودورو»، مجسمهساز سرشناس ایتالیایی، زیر نور آفتاب و در محوطه موزه زمان روی تخت مرمت خوابیده است. این اثر که سالها در پارک ارم تهران نفس کشیده بود، حالا در میان دستهای مرمتگران ایرانی، سفری تازه را آغاز کرده تا جلال و براقیت روزهای نخستش را باز یابد.
نمایش و اجرای آیینی ـ موسیقایی «نغمههای عاشورایی» به نویسندگی و کارگردانی علی عمرانی و رهبری محمود درویشی، جمعه شب نهم مرداد ۱۴۰۴ در میدان ونک به روی صحنه رفت. این اثر با استقبال علاقهمندان به هنرهای آیینی همراه شد و نمونهای از پیوند موسیقی کلاسیک ایرانی با روایتهای عاشورایی را به نمایش گذاشت
عمارت دلگشای اصفهان ، آرام آرام از دل ویرانهها برخاست. خانهای که روزی پنجدریاش پر از گچریختههای پوسیده و دیوارهای شکسته بود،اما امروز بدل شده به پناهنگاهی برای بومگردان.
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، میزبان ورکشاپ ویژه خوشنویسی با عنوان «ایرانِ حسین» شد. این برنامه فرصتی خلق کرد برای تعامل میان هنرمندان حوزه خوشنویسی، نقاشیخط، قلمزنی و هنرهای سنتی که با الهام از واقعه عاشورا در فضایی معنوی آثار خود را ارائه دادند.
در روزهایی که صحنههای تئاتر با بحران مخاطب و شرایط ناپایدار پس از جنگ مواجهاند، آرش محمدی با نمایش «یک خراش کوچک» به تالار مولوی آمده تا تجربهای متفاوت از رنج، کابوس و درونیات انسان را به تصویر بکشد. او در این گفتوگو از روند پرچالش تمرین، انتخاب فرم اکسپرسیونیستی و سختی جذب مخاطب در روزهای پس از جنگ میگوید.
نمایشگاه «به گزارش زنان؛ آثار هنرمندان زن نوگرای ایران» با هدف بازخوانی نقش زنان در هنر معاصر ایران، در موزه هنرهای معاصر تهران دوم مرداد افتتاح میشود. این نمایشگاه شامل گزیدهای از ۲۷۰ اثر از گنجینه موزه است.
مراسم سوگواری و اجرای نمایشهای خیابانی عاشورایی در قالب رویداد گذر فرهنگی چهارباغ با حضور گسترده هنرمندان اصفهان و مشارکت نهادهای فرهنگی هنری در حال برگزاری است. این برنامهها همزمان در سطح شهر اصفهان و بهویژه در مرکز گذر چهارباغ ادامه دارد.
خواننده جوان و مولف فعال عرصه پاپ و رپ، که در روزهای پرتنش جنگ اخیر، با ساخت قطعهای برای ایران خوش درخشید، میگوید هنر سکوتبردار نیست؛ باید در سختترین لحظهها هم پیام داد و هم امید ساخت.