دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تجارت کشور (۲۴)؛

ظرفیت مغفول ۳۰ میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور

ظرفیت مغفول ۳۰ میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور
عضو کمیسیون صادرات خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در شرایط غیرتحریمی حدود ۳۰ میلیارد دلار است؛ اما انسجام مناسبی برای بهبود وضعیت صادرات شکل نگرفته است.
کد خبر : 894042

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایران در شرایط کنونی به دلیل تشدید تحریم‌ها با مشکلاتی در عرصه درآمدزایی مواجه شده است، حال می‌توان از ظرفیت خدمات فنی و مهندسی برای درآمدزایی گسترده استفاده کرد.

بر اساس آمارها، شرکت‌های مهندسی کشورمان ظرفیت صادرات ۳۰ میلیون دلاری خدمات فنی و مهندسی در سال را دارند، اما در شرایط کنونی سالانه حدود یک میلیون دلار خدمات صادر می‌شود.

در همین رابطه علی نقوی عضو کمیسیون صادرات خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا، اظهار کرد: اتاق بازرگانی در حال تصویب سند توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است. مذاکرات متعددی با سازمان توسعه تجارت، صندوق توسعه ملی، صندوق ضمانت صادرات و وزارت امور خارجه انجام شده و جلساتی در حال برگزاری است، اما اکنون قوانین حمایتی مناسبی برای تشویق صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود ندارد.

صادرات اندک خدمات فنی و مهندسی

وی افزود: پیمان‌سپاری ارز و عدم مشوق‌های صادراتی ازجمله دلایلی است که موجب می‌شود صادرات در این بخش اندک باشد. در گذشته ۸ درصد مشوق صادراتی برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در نظر گرفته می‌شد که اکنون وجود ندارد این در حالی است که در اغلب کشور‌های جهان مشوق‌های صادراتی وجود دارد که منجر به توسعه صادرات می‌شود در حالی که در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی ایران چنین شرایطی وجود ندارد.

مشوق‌های صادراتی به معنای دست بالای پیمانکاران ایرانی در مناقصات است

صادرات محصولات فناورانه

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: معنای مشوق ۸ درصدی برای صادرکنندگان آن بود که در مناقصات خدمات فنی ۸ درصد جلوتر بوده‌اند، آمار‌ها نیز نشان می‌دهند تا زمانی که جوایز صادراتی وجود داشت وضعیت صادرات در این بخش مناسب بوده است.

صادرات ۶۰ برابری خدمات فنی و مهندسی ترکیه نسبت به ایران

نقوی عنوان کرد: شرایط کشور در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی در حالی است که ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰ میلیارد دلار صادرات داشته است. این در حالی است که شباهت‌های جغرافیایی و سرمایه‌گذاری مشابهی دارند، اما صادرات ما حدود یک میلیارد دلار و ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی ما در شرایط غیرتحریمی حدود ۳۰ میلیارد دلار است.

وی افزود: حتی در وضع کنونی نیز ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور حدود ۷ میلیارد دلار است، اما متاسفانه انسجام مناسبی شکل نگرفته و اتاق بازرگانی درصدد است تا با برگزاری جلساتی با صندوق توسعه ملی و وزارت امور خارجه وضعیت کشور تا حدودی بهبود پیدا کند.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: شرکت‌های خارجی و به ویژه شرکت‌های مشاور هر کجا که بخواهند فعالیت داشته باشند باید ضمانت‌نامه‌های بانکی ارائه دهند، اما شرایط به گونه‌ای است که این امکان برای شرکت‌های ایرانی در بسیاری از کشور‌ها وجود ندارد.

وی افزود: توافقات اندک و محدودی با بانک‌های عمان وجود دارد که صندوق ضمانت صادرات آن را انجام می‌دهد، اما بسیار محدود و با کشور‌های اندکی است. فضای رقابتی وجود دارد که ایران باید با ده‌ها کشور دیگر رقابت کند و شرط اول نیز این است که ضمانت‌نامه بانکی اخذ شود، اما نمی‌توان این ضمانت‌نامه‌ها را دریافت کرد.

صادرات خدمات فنی

نقوی عنوان کرد: اگر الحاق به اف‌ای‌تی‌اف انجام شود، ۷۰ درصد از مشکلاتی که در زمینه صادرات کالا و خدمات و تجارت وجود دارد برطرف خواهد شد. بازرگانان ایرانی در امارات هم قادر به افتتاح حساب بانکی نیستند که البته به تحریم مرتبط نبوده و ناشی از عدم الحاق به اف‌ای‌تی‌اف است.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: پذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف گره‌های انتقال پول را برطرف می‌کند.

وی گفت: در صنعت آب، اجرای تصفیه‌خانه آب، سدسازی، خطوط انتقال آب و سایر بخش‌های خدمات فنی و مهندسی در حال انجام است، اما محدود است و انسجام مناسبی در زمینه خدمات فنی و مهندسی وجود ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته