انتقال ارزشهای اسلامی به دانشآموزان باید در اولویت مدارس باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلام محمد ذوالفقاری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در جلسه شورای تربیتی مدارس سمای این استان پنج رکن «معلم، مدیر، متعلم، مدرسه و منزل» را از ارکان مهم در حوزه تربیت نام برد و اظهار کرد: اگر پنج رکن تربیتی به گونه صحیحی شکل بگیرد، آموزش و پرورش به معنای واقعی اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با معرفی خانواده بهعنوان نخستین رکن تربیتی عنوان کرد: در گذشته درصد اهتمام خانوادهها به نقش و رسالت تربیتی بیش از امروز بوده و امروزه این درصد تأثیرگذاری به دلیل تأثیرپذیری خانوادهها از فضای مجازی و ماهواره و ... به درصد کمتری تقلیل یافته که با کاهش رسالت تربیتی خانوادهها، مسئولیت، هزینه، تلاش آموزش و پرورش بیشتر و نقش مدرسه، معلم و مدیر در اجرای این رسالت پررنگتر و حجیمتر از گذشته شده است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان بیان کرد: اگر سه صفت«حکمت، کنترل شجاعت و عفت» به معنای عام و وسیع خود در معلم و مدیر مدرسه وجود داشته باشد میتوان گفت مدیر و معلم معتدل (به دور از افراطوتفریط فکری و رفتاری) و عادل است و میتواند دانشآموز معتدل و عادل را از مدرسه بهسوی دانشگاه هدایت کند.
ذوالفقاری تأکید کرد: مدارس سما باید دانشآموزانی (در حد و سطح خودش) عاقل، متفکر، عالم، شجاع، عفیف، متخلق و ملتزم به اخلاق و آداب انسانی، متعهد به ارزشهای اسلامی و انقلابی، متخصص، دارای مهارت و فن را تولید و تحویل دانشگاهها دهد. اگر دانشآموزان با الگوهای درجه یک قرآنی یعنی اهلبیت (ع) و دیگر الگوهای مناسب اسلامی در حوزه علمی، اخلاقی، ورزشی، هنری و شهدا آشنا شده، ارادت ورزند و نیز به آرمانها نظام جمهوری اسلامی آگاه شوند، ضامن دغدغه و حرکت جامعه در مسیر پیشرفت نظام خواهند بود.
وی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش آسیب ببیند امیدهای نظام از بین میرود،گفت: ارزشهایی که به دانشآموز منتقل میشود نباید استیجاری باشد یعنی پرورش و سبک زندگی آن نباید بهواسطه فضای مجازی، ماهواره و غیره از الگوهای غربی اجاره گرفته شود. باید از دل اسلام ناب و اصیل باشد وگرنه دانشآموز آسیب خواهد دید.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان مطرح کرد: پرورش انسانی چهره به چهره صورت میگیرد؛ اما اثر کمی دارد و باید محیط مدرسه محیطی پرورشی و فرهنگی باشد تا در انتقال ارزشهای ناب اسلامی و تربیت انسان واقعی بیشترین تأثیرگذاری صورت گیرد.
انتهای پیام/