از تعامل بینفرهنگی تا مبارزه با افراطگرایی؛ جزئیاتی از کارگاه تخصصی فناوری و وحدت

به گزارش خبرنگار آنا، کارگاه تخصصی گفتمان وحدت و همگرایی ادیان، اقوام و مذاهب در بستر فضای مجازی و هوش مصنوعی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار شد.
این کارگاه تخصصی توسط دفتر گفتوگو و همگرایی استان گلستان با همکاری معاونت فرهنگی واحد گنبدکاووس و دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی گنبدکاووس و حضور رمضانعلی بذرافشان استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده کتاب پژوهش فناورانه) برگزار شد.
در این نشست علمی به بررسی فناوری هوش مصنوعی و کارکرد آن در مباحث وحدت اسلامی و ادیان و اقوام و مذاهب پرداخته شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس در این نشست به اهمیت بهرهگیری از ظرفیتهای فناوری و هوش مصنوعی در راستای ترویج وحدت و همگرایی بین ادیان و اقوام اشاره کرد.
علیرضا گرایلی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری درباره نقش علم و فناوری در ایجاد اتحاد و توسعه پایدار، خاطرنشان کرد: امروزه، فضای مجازی و هوش مصنوعی نهتنها تهدید نیستند، بلکه میتوانند بهعنوان ابزارهای قدرتمند در راستای تقریب مذاهب، همگرایی ادیان و کاهش تنشهای قومی و مذهبی مورد استفاده قرار گیرند.
وی همچنین بر وظیفه استادان و پژوهشگران درراستای آموزش و توسعه کاربردهای مثبت هوش مصنوعی در این حوزه تأکید کرد و ادامه داد: استادان دانشگاه میتوانند از این ابزارها برای تحلیل دادههای فرهنگی، گسترش تعاملات بینفرهنگی، مبارزه با افراطگرایی و ارائه الگوهای علمی برای تقویت گفتمان وحدت بهره ببرند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس توضیح داد: با توجه به فراگیر شدن مبحث هوش مصنوعی و اهمیت استفاده از آن در مباحث علمی، گنجاندن سه واحد درس هوش مصنوعی در سرفصل دروس تمامی رشتههای دانشگاهی تاکید کردند.
گرایلی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر ضرورت حرکت علمی در مسیر پیشرفت و استفاده از فناوریهای نوین برای حل چالشهای اجتماعی تأکید داشتهاند و این موضوع میتواند مسیر جدیدی را برای محققان در حوزه مطالعات بینالمللی و اجتماعی باز کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس هم در این کارگاه به تشریح انواع هوش مصنوعی و کاربردهای متنوع آن در زندگی روزمره و حوزههای علمی پرداخت.
فاضل بذرافشان با اشاره به پیشرفت سریع این فناوریها، استفاده از هوش مصنوعی را برای استادان و فعالان علمی امری ضروری دانست و تأکید کرد که عدم آشنایی با این ابزارها موجب عقبماندن از تحولات علمی و فناوری خواهد شد.
در این کارگاه همچنین به بررسی راهکارهای استفاده صحیح از فضای مجازی بهعنوان بستری برای تقویت تعاملات میان ادیان و مذاهب اشاره و بر لزوم مشارکت فعال دانشجویان و استادان در این حوزه تأکید شد.
در پایان این نشست، شرکتکنندگان به تبادل نظر پیرامون چالشها و فرصتهای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه گفتمان وحدت پرداختند و پیشنهادهایی برای برگزاری نشستهای تخصصی بیشتر ارائه کردند.
انتهای پیام/