دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نتیجه یک مطالعه مشخص کرد

طولانی‌تر کردن ساعت خواب با گوش دادن به صدای طبیعت

طولانی‌تر کردن ساعت خواب با گوش دادن به صدای طبیعت
طبق یک مطالعه جدید در مورد اپلیکیشن‌های کمک خواب، گوش دادن به صدا‌های طبیعت در زمان خواب امکان نیم ساعت خواب اضافی را برای افراد مهیا می‌کند.
کد خبر : 839001

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، طبق یک مطالعه جدید در مورد اپلیکیشن‌های کمک خواب، گوش دادن به صدا‌های طبیعت در زمان خواب نیم ساعت خواب اضافی به افراد می‌دهد.

افرادی که تا سه بار در هفته از برنامه‌های خواب استفاده می‌کنند، می‌توانند سه ساعت و نیم بیشتر در حالت خواب عمیق باشند و کمتر دچار اضطراب یا افسردگی شوند.

کارشناسان بر این باورند که اپلیکیشن‌ها می‌توانند ما را از استرس دور کنند و فعالیت مغز را کاهش دهند؛ به گفته آنها، صدا‌های طبیعت آرامش‌بخش هستند، زیرا شامل صوت‌های مداوم از آوازی دلپذیر است که همه‌ی صدا‌های دیگر را خفه می‌کند. اصوات طبیعت توسط مغز به عنوان صدا‌های آرامش‌بخشی تفسیر می‌شوند که باعث کاهش واکنش جنگ یا گریز شما (نوعی واکنش فیزیولوژیک) می‌شود. این صدا‌ها به شما کمک می‌کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید و سطح استرس خود را کاهش دهید.

 

در حال حاضر برنامه‌های خواب محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و برخی از آن‌ها حتی توسط سیستم بهداشت ملی انگلیس توصیه می‌شوند. گوش دادن به صدای ضبط شده از بارش باران، به همان اندازه حمام آب گرم به بخشی از برنامه خواب بسیاری از افراد تبدیل شده است.

 

داده‌های به دست آمده از این مطالعه به خوبی نشان داده که گوش دادن به صدا‌های طبیعت یا داستان‌های صوتی قبل از خواب می‌تواند خواب را به طور متوسط ۳۰ دقیقه در شب افزایش دهد. کسانی که تا سه بار در هفته از برنامه‌های خواب گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، می‌توانند حدود سه ساعت و نیم بیشتر خواب عمیق را تجربه کنند. 

 

کارشناسان بر این باورند که اپلیکیشن‌ها می‌توانند حواس ما را از نگرانی و استرس دور کنند و سطح فعالیت مغز هنگام خواب را کاهش دهند. شرایط استرس‌زا و استفاده بیشتر از فناوری دیجیتال باعث شده است که تعداد بیشتری از ما با مشکلات خواب دست و پنجه نرم کنیم. در حالی که بین هفت تا نه ساعت خواب به عنوان بهترین مقدار خوابیدن در هر شب توصیه می‌شود، تخمین زده می‌شود که از هر پنج بزرگسال، یک نفر به اندازه کافی نمی‌خوابد. در یکی از اولین مطالعات در نوع خود، محققان می‌خواستند ببینند که آیا استفاده از این ابزار‌ها واقعا می‌تواند به خواب کمک کند یا خیر. در این تحقیق ۳۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند و در مورد عادات خوابشان از جمله مشکلات در خواب ماندن، امتیاز گرفتند. این افراد پرسشنامه‌هایی را در مورد هوشیاری، خواب آلودگی و خستگی در ساعات معمول بیداری و همچنین بهره وری مرتبط با کار تکمیل کردند. حدود ۱۸۰ نفر از برنامه Unmind استفاده و صدای مناظر طبیعی یا داستان‌های روایت شده را به عنوان ابزاری برای کمک به خوابیدن یا بازگشت به خواب عمیق انتخاب کردند. در شروع مطالعه، میانگین زمان خواب شش ساعت و ۱۵ دقیقه بود و در پایان این مقدار به ۳۰ دقیقه افزایش یافت. زمان صرف شده برای به خواب رفتن نیز با یک سوم کاهش به کمتر از ۳۰ دقیقه رسید؛ بهره وری از دست رفته زمانی که کارکنان به طور کامل در محل کار کار نمی‌کنند نیز از ۴۳.۷ درصد به ۲۷.۲ درصد کاهش یافت.

 

کیت کاوانا، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد روانشناسی بالینی در دانشگاه ساسکس گفت: اگر این یافته‌ها توسط تحقیقات بیشتر حمایت شود، این ابزار‌ها می‌توانند پیامد‌های سلامت عمومی قابل توجهی داشته باشند و بر مشاغلی که می‌توانند از کاهش حضورگرایی بهره‌مند شوند، تاثیر بگذارند.

 

پیش از این، تحلیل ۳۶ مقاله علمی از ۱۱ کشور مختلف که توسط محققان دانشگاه‌های میشیگان، کلرادو و کارلتون صورت گرفته بود نشان داد، صدا‌های طبیعت علاوه بر اینکه گوش‌نواز هستند، می‌توانند روی سلامت انسان تأثیر مثبت بگذارند. پژوهشگران در این فراتحقیق (Metastudy) صدا‌های ضبط شده از ۲۵۱ منطقه در ۶۶ پارک ملی ایالات متحده را تحلیل کرده و متوجه شدند در مناطقی که صدا‌های طبیعی بیشتر و صدا‌های مصنوعی کمتر است، وضعیت سلامت گوش دهندگان بهبود پیدا کرده و مزایایی همچون کاهش درد، بهبود خلق‌وخو و عملکرد شناختی، افزایش عواطف مثبت و کاهش استرس و ناراحتی را برای آنان به دنبال دارد. این تحقیق بر مشکل آلودگی صوتی که بسیاری از شهر‌ها با آن دست به گریبان هستند تأکید می‌کرد؛ بسیاری از صدا‌های صنعتی می‌توانند سبب ناراحتی و استرس شده و حتی به سلامت آسیب بزنند و با انجام این تحقیق مشخص شد، گوش دادن به صدا‌های طبیعی راهکاری مناسب برای معکوس کردن تاثیرات مخرب اصوات مصنوعی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر