سعی کردم کنشی که در فضای مجازی هست را روایت کنم
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، دومین نشست رسانهای چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر امشب ۱۷ بهمن با حضور عوامل فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیهکنندگی مجید رضابالا با اجرای محمدرضا مقدسیان پس از پایان اکران این فیلم سینمایی و با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
علیرضا صمدی کارگردان در ابتدا گفت: در نگاهم به سینما سعی دارم فقط نسبت به خودم چند گام جلوتر بروم. ادعای چندانی در فیلمسازی ندارم و فکر میکنم اگر بشود قصهای تعریف کرد که مخاطب سالن را ترک نکند کارم را کردهام.
وی اضافه کرد: من سه فیلم ساختهام. صحنه زنی اکران آنلاین خوبی داشت و درکل سعی داشتهام فیلمهایم فضای متفاوت خوبی داشته باشد و ژانرهای مختلف را تجربه کنم. تجربه در ژانرها برای من مسئله است.
این کارگردان درباره فضای مجازی که محور فیلم بود گفت: فضای مجازی بخشی از روزمره ماست. موبایل از زندگی ما جدا نمیشود و تمام زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. باید کنشی که در فضای مجازی هست را در نظر داشت.
برای من این سؤال وجود داشت که آیا نسبتی بین گناه و جرم و مکافات عمل وجود دارد؟ فضای مجازی در این فیلم بیشتر برای من یک مک کافین است. آدمی که در گذشته خطایی کرده و این گذشته مثل بومرنگ به او برمیگردد.
وی اضافه کرد: من فیلمنامه را دو سال پیش نوشتم و با موجهای که در این چند وقت راه افتاده بودم فکر کردم این فضا به ایران هم میرسد.
وی درباره پیام فیلم گفت: من آنقدر فرد مهمی نیستم که بخواهم پیامی داشته باشم.
کارگردان درباره اینکه در فیلم تحت تأثیر اثری بوده است یا خیر گفت: نمیتوانم بگویم تحت تأثیر فیلمی نبودهام یا از ملودرامهای جهان تأثیر نگرفتهام. وظیفه ملودرام این است که تا پایان مخاطب را نگه دارد. من که نمیخواهم سینما را اختراع کنم و ادعاهای عجیبی کنم که کار مهمی کردهام.
وی درباره اینکه به سیمرغ فکر میکنید یا خیر عنوان کرد: برای من قصهگویی مهم است و چندان به جایزه فکر نمیکنم همین که مخاطب بتواند فیلم را تا پایان تحمل کند کار بزرگی کردهام.
وی در ادامه گفت: تناقضی برای من در زندگی وجود دارد و انسانهایی دیدهام که دانشی دارند اما به آن عمل نمیکنند برشت میگوید او که نمیداند و کاری میکند نادان است و او که میداند و اشتباهی میکند جنایتکار است.
وی درباره اینکه چقدر موافق واقعیت آزارگریهای زنان بوده است گفت: موافق هستم اما فکر میکنم مرجعی برای بررسی اینها باید وجود داشته باشد. من در این فیلم هم روایتی دروغ دارم و هم روایتی راست و فکر میکنم مرجعی باید وجود داشته باشد.
صمدی در بخش دیگر بیان کرد: من وضعیتی را نمایش دادهام و فکر میکنم فیلم کارش پیام دادن نیست.
رضابالا درباره دغدغه ساخت این پروژه تصریح کرد: در وهله اول درک و شناخت من از علیرضا صمدی و انگیزه او باعث این همراهی شد. او فیلمنامه مایی نوشته بود که با هم خواندیم. این اثر را که خواندم احساس کردم موضوعی روز است که با آن دست به گریبان هستیم.
وی اضافه کرد: فکر میکردم این اثر میتواند یک منظومه فکری باشد که بتوانیم شخصیتهای این چنینی که در فیلم مطرح میشود را بشناسیم. شخصیت جدی فیلمنامه برای من غزل شاکری یا سیماست؛ کسی که رنج را تحمل میکند و میتواند آن را در شخصیتی متعالیتر نمایش دهد.
صمدی درباره روایت آزارگری زنان و نسبت بانک با فضای مجازی تصریح کرد: من روایت درستی گذاشتم که یک نفر این روایت درست را منتشر میکند و روایت غلطی هم وجود دارد که در سطح جهان هم پیش از این رخ داد و برای جانی دپ و کوین اسپیسی دیدیم. من در وضعیتی که در فیلم ترسیم کردم میخواستم بگویم سره از ناسره باید جدا شود. مسئله این است که ما در خلوت آدمها نیستیم و نمیتوانیم بهطور مثال بگوییم شاهد بیاور و این موضوع را هم باید در نظر بگیریم.
وی در واکنش به یکی از دیالوگهای کلیدی عنوان کرد: دیالوگی در فیلم هست که کاراکتر میگوید «من رضایت نداشتم» این واژه «رضایت» برای من خیلی اهمیت دارد.
کارگردان درباره تیتراژ فیلم در توضیحی گفت: من در این قصه که روایت ناتمام سیما است میخواستم نشان دهم داستان ادامه دارد. این را در فرم و بعد از تیتراژ آوردم و خواستم بگویم قصه این رنج و درد همچنان ادامه دارد.
وی درباره نام برخی عوامل اظهار کرد: ما فیلم را در شهریورماه شروع کردیم و برخی دوستان خواستند فعلاً اسمشان نباشد.
وی درباره آسیبشناسی فیلم درباره فضای مجازی گفت: فیلم اسپانسر نداشت، اما مسائلی هست برای مدیران که به من ارتباطی ندارد و آقای رضابالا هم مصاحبه کردند و بعد از آن ماجراهایی پیش آمد (میخندد) من در این فیلم آسیبشناسی نداشتم و حرفم این است که فضای مجازی بخشی از زندگی ماست.
رضابالا در ادامه با اشاره به یک ملاحظه عنوان کرد: به لحاظ حقوقی اتفاقی که برای یکی از شخصیتها پیش میآید قابل اثبات نیست و این نکته را باید در نظر داشت.
انتهای پیام/