درخواست یک فعال صنایع فرهنگی از معاون علمی رئیس جمهور
سعید صائمی مدیرعامل شتابدهنده و خانه خلاق و نوآوری رضوان در گفتوگو با خبرنگار صنایع فرهنگی خبرگزاری آنا، با اشاره به برگزاری «دوره تکمیلی مربیگری بازارپردازی فرهنگی» که اخیراً توسط شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد، افزود: این رویداد سه روزه از بیست و سوم تا بیست و پنجم آبان با حضور گروههای طراح کسبوکار و تهیهکنندگان ارشد رویداد بازارپردازی تهران در مجموعه باغ زیبای تهران برگزار شد. هدف نهایی این دوره، ارزیابی طرح کسبوکار و برنامه برندینگ این مجموعهها با حضور مربیان باتجربه بود.
وی اظهار داشت: از شورای فرهنگ عمومی برای فراهم کردن این فرصت تشکر میکنم، چرا که فرصت خوبی فراهم شد تا تهیهکنندگان کسب و کارهای فرهنگی طرحهای خود را در معرض آزمایش و ارزیابی مربیان قرار دهند.
** فرصت مناسب برای ایدهپردازان کسب و کارهای فرهنگی
صائمی افزود: در چنین برنامههایی صاحبان کسب و کارهای فرهنگی درباره ایدههای خودشان توضیح میدهند. به ویژه مواردی که باید در ارائه اصلی برای مشارکتکنندگان اقتصادی بر آنها تأکید شود مورد بررسی قرار میگیرد و ایرادات برطرف میشوند. بسیاری از مجموعههای ما به ویژه ایدهپردازان جوان با فضاهای اقتصادی آشنایی ندارند و نمیدانند که در مرحله جذب سرمایه چگونه به شکلی موثر کسب و کارخودشان را معرفی کنند. اما این دوره که مقدمهای برای رویداد «بازارپردازی تهران» بود، فضا را برای اصلاح طرحها فراهم کرد.
مدیرعامل شتابدهنده و خانه خلاق نوآوری رضوان عنوان کرد: در شرایط فعلی مهمترین خواسته ما از معاونت علمی و دانش بنیان رئیس جمهور و مجموعه وزارت ارشاد این است که ظرفیتهایی که در حوزه کسب و کارهای فرهنگی وجود دارد را در قالب یک ساختار یکپارچه ببینند. به نظر من کسب و کارهای فرهنگی بیش از هر چیز به همافزایی احتیاج دارند. خیلی پیش میآید که فردی صاحب یک کسب و کارفرهنگی است، چون با سایر فعالان این حوزه ارتباطی ندارد، از بسیاری از ظرفیتهای دیگر محروم میشود؛ در صورتی که در زنجیره تولید و توزیع یک محصول فرهنگی باید این مجموعهها کنار هم قرار بگیرند.
** نقش مهم رسانه در تقویت صنایع فرهنگی
وی با تأکید بر نقش رسانه برای تقویت صنایع فرهنگی نیز گفت: مهمترین کارکرد رسانه میتواند معرفی شخصیتهایی باشد که کسب و کارهای فرهنگی بر محور آنها محصولی را تولید کردهاند. مثلاً ما در مجموعه خانه خلاق نوآوری رضوان مجموعه پویانمایی «سلام بر ابراهیم» را تولید کردیم که روی آنتن شبکه سه سیما رفت و با استقبال هم مواجه شد. اگر این ظرفیت رسانهای وجود نداشت آن محصولی هم که ما بر مبنای یک شخصیت و قهرمان ساختهایم دیده نمیشود.
صائمی عنوان کرد: فکر میکنم نقش رسانه در حوزه تقویت کسب و کارهای فرهنگی پررنگتر از قبل شده است. جا دارد از مجموعه خبرگزاری آنا هم که به صورت جدی پیگیر این عرصهها است تشکر کنم و از بقیه رسانهها و خبرگزاریها نیز درخواست میکنم که پیگیر حمایت از صنایع فرهنگی باشند چراکه شامل دو عرصه مهم اقتصاد و فرهنگ کشور میشود.
لازم به یاداوری است، بازارپردازی فرهنگی که برگردان فارسی عبارت (cultural Merchandaising) است را میتوان به معنی کسبوکارهای فرهنگی دانست که توانستهاند کاراکتر یا شخصیتی را خلق کرده و زنجیره محصولات فرهنگی همانند اسباببازی، عروسک، گیم، انیمیشن، نوشتافزار و سایر موارد مشابه را به وجود آورند. این کسبوکارهای فرهنگی به دلیل استفاده از فناوریهای نوین فرهنگی و ایجاد یک زنجیره بههم مرتبط محصولات فرهنگی کودک و نوجوان بهعنوان کسبوکارهای فرهنگبنیان نیز شناخته میشوند.
در همین راستا قرار است اولین رویداد بازارپردازی فرهنگ تهران با حضور فعالان این عرصه توسط شورای فرهنگ عمومی در اواخر دی ماه امسال برگزار شود که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.
انتهای پیام/