دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1393 - 15:55
یک فوق تخصص روماتولوژی:

استفاده نامناسب از دست موجب بروز بیماری «سندروم تونل کارپ» می‌شود

یک فوق تخصص روماتولوژی سندروم تونل کارپ را یک بیماری ناشی از استفاده نامناسب از دست دانست و گفت: این بیماری با علائمی از قبیل درد در حالت خواب و کار کردن، گزگز، انتشار درد از دست به گردن، مورمور شدن و ... همراه است.
کد خبر : 77

دکتر احمدرضا جمشیدی در گفـت‌و‌گو با خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا درباره سندروم کانال کارپ گفت: در مچ دست مجرا و تونلی وجود دارد که به آن کانال کارپ یا تونل مچ دستی می‌گویند که در صورت استفاده نامناسب از دست، خم کردن مچ دست به مدت طولانی و ... دچار فشار می‌شود و بیماری سندروم کانال کارپ ایجاد می‌شود.


وی افزود: این بیماری در زنان خانه‌دار، نویسندگان، کاربران کامپیوتر و افرادی که به مقدار فراوان از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند بیشتر دیده می‌شود. سندروم تونل کارپ با علائمی از قبیل درد در حالت خواب و کار کردن، گزگز، انتشار درد از دست به گردن، مورمور شدن و ... همراه است که افراد باید به محض بروز این علائم به پزشک مراجعه کنند.


این فوق تخصص روماتولوژی در ادامه تصریح کرد: انتشار درد از دست به گردن موجب ایجاد آرتروز گردن می‌شود که در برخی مواقع آرتروز ایجاد شده بر مهره‌های کمر نیز فشار وارد می‌سازند و درد کمر را به همراه دارند.


وی افزود: اگر این بیماری مورد توجه قرار نگیرد و درمان نشود عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه دارد. به افراد مبتلا توصیه می‌شود برای مدتی نحوه کارکرد با دست‌های خود را تغییر دهند و کم‌تر از دست‌های خود استفاه کنند و به شدت از خم شدن مچ دست‌‌ها جلوگیری کنند. هم چنین توصیه می‌شود این بیماران برای مدتی از مچ‌بند استفاده کنند و در صورت بهبود نیافتن و تداوم علائم به پزشک مراجعه کنند.


جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: درمان سندروم تونل کارپ شامل دارودرمانی، فیزیوتراپی و جراحی است که بر حسب پیشرفت بیماری یکی از این روش‌ها انتخاب می‌شود.


انتهای پیام/


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته