دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1394 - 19:07
در اجلاس تببین برنامه ششم توسعه

سورنا ستاری: تکنولوژی خریدنی نیست، بلکه یادگرفتنی است

سورنا ستاری در تبیین برنامه ششم توسعه تاکید کرد نگرش‌های کشور در حوزه فناوری باید تغییر کند.
کد خبر : 69012

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی، پژوهشی و فناوری ریاست جمهوری در پتل آموزشی، پژوهشی و فناوری اجلاس تبیین برنامه ششم توسعه گفت: «بزرگترین تحولی که باید در برنامه ششم توسعه به آن توجه کرد، تغییر نگرش و فرهنگ عمومی جامعه است. باید روش‌های جدیدی را تجربه کرد زیرا دیگر با وارد کردن تکنولوژی و احداث کارخانه نمی‌توان کشور را اداره و اشتغال ایجاد کرد.»


او افزود: «در کشوری که دارای 5 میلیون دانشجو است و تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی آن با کشوری مثل آمریکا برابر است، باید نوع نگاه به اقتصاد تغییر پیدا کند. اقتصاد دانش‌بنیان نیز دقیقا بر همین اصول و تغییر نگرش‌ها متکی است.»


او به قیمت‌گذاری شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و فیسبوک اشاره و قیمت این شرکت‌ها با GDP کشور مقایسه کرد و گفت: «دیروز از یک کارخانه خودروسازی بازدید کردم که این کارخانه R&D نداشت. چنین کارخانه‌هایی هیچ کمکی به اقتصاد و اشتغال‌زایی نمی‌کند. تا بخش خصوصی در بخش پژوهشی وارد نشود، مشکلات جامعه حل نمی‌شود.»


در حال‌حاضر ایران 10هزار دانشجو و عربستان سعودی 60هزار دانشجو در آمریکا دارد. این 60هزار دانشجوی عربستانی با کمک‌هزینه تحصیلی کشور عربستان در آن کشور تحصیل می‌کنند اما تمامی 10هزار دانشجوی ایرانی کمک‌هزینه‌های خارجی دریافت کردند. از این ظرفیت بزرگ دانشجویان و تحصیلکرده‌ها متاسفانه استفاده بهینه صورت نگرفته است

او افزود: «در حال‌حاضر ایران 10هزار دانشجو و عربستان سعودی 60هزار دانشجو در آمریکا دارد. این 60هزار دانشجوی عربستانی با کمک‌هزینه تحصیلی کشور عربستان در آن کشور تحصیل می‌کنند اما تمامی 10هزار دانشجوی ایرانی کمک‌هزینه‌های خارجی دریافت کردند. از این ظرفیت بزرگ دانشجویان و تحصیلکرده‌ها متاسفانه استفاده بهینه صورت نگرفته است.»


او تاکید کرد تکنولوژی خریدنی نیست، بلکه مانند درس یادگرفتنی است و گفت: «ایران با 250 شرکت جزو معدود کشورهایی است که در زمینه نانو در دنیا محصول ارائه می‌دهد. همچنین در زمینه ICT و بیوتکنولوژی بزرگترین شرکت‌های منطقه متعلق به ایران است. پس از برجام در حوزه نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی قراردادهای خوبی منعقد شد.»


ستاری افزود: «پیش از این 75درصد بودجه کشور به نفت متکی بود اما اکنون این میزان به کمتر از 20درصد رسیده است. این اتفاق مثبتی است زیرا کشور با خام‌فروشی نفت اداره نمی‌شود بلکه باید بخش خصوصی، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها توسعه پیدا کنند. در برنامه ششم توسعه سعی شده این موارد رعایت شود. اما علاوه بر تمامی این موارد همان‌طور که قبلا نیز تاکید کردم باید فرهنگ و نگرش عمومی جامعه تغییر پیدا کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب