دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در نشست خبری:

سینما داریم اما فیلمی را گروگان نمی‌گیریم!/ حوزه پشت ۴ فیلمش در جشنواره فجر می‌ایستد

نشست خبری حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با محوریت مرور فعالیت‌ها و تولیدات جدید سینمایی این سازمان در چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
کد خبر : 635596
نشست خبری رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با محوریت مرور فعالیت‌ها و تولیدات جدید سینمایی این سازمان در چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.


در ابتدای این نشست که پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه در سالن طاهره صفارزاده حوزه برگزار شد، کلیپی از آثار سینمایی حوزه هنری که در تمام ادوار جشنواره فجر شرکت کردند به نمایش درآمد.


جعفریان در ابتدای این نشست با اشاره به دوره جدید مدیریت حوزه هنری گفت: بعد از بررسی دقیق عملکرد چهل ساله حوزه چند هدف‌گذاری کلان در نظر داشتیم. در حوزه تولید دنبال ایجاد جریان پایداری برای تولید آثار تصویری داشتیم. برای این اتفاق، ما سه پیشران اصلی را مدنظر قرار دادیم. اولین جریان محتوا و توسعه قصه‌گویی است و ما برای این به‌دنبال اقتباس بودیم. پیشران دوم، سرمایه انسانی و هنرمندان هستند و پیشران سوم هدایت سرمایه به سمت تولید بود. در این سه سال و اندی که گذشته چند دستاورد داشتیم. تلاش کردیم گوناگونی در ژانر داشته باشیم. دفاع مقدس، درام اجتماعی، درام سیاسی و بیوگرافی داریم.


وی افزود: سرمایه‌گذاری روی فیلم‌سازان آینده‌دار و جوان لازم است. هر چهار اثر حوزه در جشنواره امسال کار دوم کارگردان‌های آن‌هاست. در زمینه محتوا، امیدبخشی و نگاه به آینده حال خوب به مخاطب می‌دهد. تلاش کردیم در کنار رشد کمی آثار به منظر کیفی هم توجه کنیم و به نظر خودمان کارها قابل دفاع هستند.


جعفریان در ادامه با اشاره به اینکه حوزه هنری امسال چهار فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر خواهد داشت، درباره ویژگی‌های این آثار گفت: فرآیند تولید همه این فیلم‌ها در یک سال اخیر انجام شده که هرکدام حال و هوای خاص خود را دارند. فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، درامی سیاسی است که در بستر یک روایت عاشقانه به زندگی شهید بهشتی می‌پردازد. اتفاقات این فیلم در بازه زمانی چهار ماهه رخ می‌دهد، از اواخر سال ۵۹ تا هفت تیر سال ۶۰ و التهابات اوایل دهه شصت تاحدودی در این فیلم روایت می‌شود.


وی ادامه داد: فیلم دیگر حوزه در جشنواره امسال «هناس» نام دارد. (با نام قدیم صورت فلکی) اثری به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه که در ژانر بیوگرافی است و با روایتی زنانه به وقایع ملتهب اوایل دهه ۹۰ می‌پردازد. سعی می‌کنم خیلی فضای داستانی این اثار را لو ندهم تا در جشنواره آنها را تماشا کنید، این دو فیلم با سرمایه‌گذاری صد درصدی حوزه هنری تولید و آماده نمایش شده‌اند و دو فیلم دیگر حوزه در جشنواره امسال آثار مشارکتی هستند.


رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با ذکر این موضوع که حوزه در مدیریت جدید به فکر توسعه مشارکت‌ها در ساخت است، درخصوص دو پروژه مشارکتی این سازمان در جشنواره فجر گفت: فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری یکی از این آثار است که یک پروژه بزرگ دفاع مقدسی محسوب می‌شود و حوزه با بنیاد سینمایی فارابی در ساخت آن مشارکت داشته است. این فیلم چند ویژگی مهم دارد، یکی اینکه اقتباسی از وقایع تاریخ هشت سال دفاع مقدس و کتاب‌های ادبیات پایداری انتشارات سوره مهر است و دیگری اینکه سازنده آن، تنها کارگردان زن جشنواره امسال در بخش سودای سیمرغ است.


وی افزود: فیلم چهارم حوزه در بخش سودای سیمرغ، فیلم سینمایی «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران است که آن در مشارکت با بخش خصوصی بوده است. این فیلم نیز درامی اجتماعی است که جنبه جذاب و ویژگی ممتازش برای مشارکت این بود که «شادروان» اثری خانوادگی، شیرین، دغدغه‌مند و سالم است. ما برای دوره چهل‌ویکم جشنواره نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم و در حال برنامه‌ریزی برای تولید آثار سال بعد نیز هستیم. یکی از این فیلم‌ها نیز در مرحله نهایی فیلمنامه قرار دارد که اثری به کارگردانی هادی مقدم دوست است.  


جعفریان در ادامه نشست، درخصوص دلایل گرایش به سمت ساخت فیلم‌های سیاسی به ویژه فیلم‌های مربوط به دوران ملتهب دهه شصت و دور شدن از حال و هوای امروز مردم در آثار سینمایی حوزه گفت: امسال اینطور نیست که فکر کنید صرفا کارهای دهه شصتی داریم. دو فیلم ما برای دهه شصت و دو فیلم دیگر برای زمان حال است. حوزه هنری این را جزئی از ماموریت خود می‌داند که به سینمای دفاع مقدس توجه ویژه‌ای داشته باشد، چون این جریان سینمایی به نوعی هویت بصری حوزه هنری در دهه‌های قبل بوده است. به جز فیلم دفاع مقدسی امسال، یک کار تاریخی سیاسی داریم که اگرچه مربوط به سال ۶۰ می‌شود، اما روایت آن به درد امروز می‌خورد. بازه زمانی روایت شده در آن سال به جریان نفوذ سازمان منافقین و بمب‌گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری می‌پردازد. البته ذکر این موضوع خالی از لطف نیست که در سال‌های اخیر فیلم‌های سیاسی و تاریخی به نوعی جزو جریان غالب در سینمای جهان هم شده‌اند.


رئیس سازمان سینمایی درباره ساخت آثاری با موضوع همه‌گیری کرونا نیز گفت: ساخت اثر در رابطه با کرونا کمی پیچیده است و چون هنوز روایت‌های کرونا حتی در ژانر مستند هم به خوبی پرداخته نشده، فعلا به سوژه جذابی برای پرداخت نرسیده‌ایم. البته موضوع کرونا سوژه مهمی است که می‌تواند مخاطب جهانی هم پیدا کند و باعث بیشتر دیده شدن کار نیز بشود.


فیلم‌های ما توقیف نشده


وی در رابطه با کشمکش‌های چند وقت اخیر حوزه هنری با وزارت ارشاد و توقیف برخی از فیلم‌های حوزه هنری در سال‌های اخیر مثل «مصلحت» و «دیدن این فیلم جرم است» اظهار کرد: فیلم‌های ما توقیف شده اما نه به آن معنا که دیگر هیچ وقت پخش نخواهند شد، چون ما فیلم نمی‌سازیم که توقیف شود. ما در چارچوب قانون و با توجه به ماموریت خودمان آثاری را خلق می‌کنیم. مثلا «دیدن این فیلم جرم است» با وجود یک سال عدم انتشار اما سرانجام اکران شد و اتفاقا باوجود اینکه در شرایط کرونایی به روی پرده سینماها رفت، فروش خوبی داشت و در اکران آنلاین نیز موفق بود. اینکه فیلمی ایراداتی برای پخش داشته باشد به معنای توقیف شدن نیست و نباید لفظ توقیف برای آن به کار برد. به هر دلیلی، در دولت قبل تصمیم گرفته شد که نمایش این فیلم به تعویق بیفتد، وعده و عیدهایی مطرح شد، مثلا می‌گفتند اجازه دهید جشنواره بگذرد یا انتخابات تمام شود سپس کار را اکران می‌کنیم که این کار را هم کردند.


وی ادامه داد: فیلم «مصلحت» هم از نظر من توقیف نیست، اسناد پروانه نمایش آن وجود دارد و برای اکران عمومی نیز در مسیر گفت‌وگو با مسئولان امر قرار گرفته است. به جز این موارد استثنا، باید به این موضوع توجه شود که حوزه هنری سال آینده ۶ فیلم برای اکران دارد و باید آنها را در نوبت اکران به روی پرده فرستاد. برخی از این فیلم‌ها با وجود آماده بودن به دلیل کرونا و فضای مصیبت‌زده گیشه سینماها اکران نشدند و بعد از درست شدن شرایط نیز صف اکران به شدت شلوغ بود.


برای اکران هیچ اثری استاندارد دوگانه نداریم


جعفریان درباره انتقاد برخی از تهیه‌کنندگان سینما از عملکرد حوزه هنری در اختصاص دادن سانس و سالن به بعضی از آثار تأکید کرد: این ادعا درست نیست که ما به بسیاری از فیلم‌ها سالن ندادیم. مثلا فیلم‌های «آتابای«، «صحنه زنی»، «پوست» و…  جزو  فیلم‌هایی بودند که امسال در سینماهای حوزه اکران شدند. در حقیقت رفتاره حوزه با فیلم‌ها و سینماگران عادلانه بوده است. اگرچه گاهی اوقات بعضی از صاحبان فیلم‌ها توقعات نابه‌جا دارند و با این وجود ما تلاش کردیم همه تصمیم‌گیری‌هایمان مبتنی بر قانون باشد.


وی در رابطه با ادعای سازندگان فیلم «بی‌همه‌چیز» که گفته بودند حوزه هنری فراتر از اصلاحات شورای پروانه نمایش، برای اکران فیلم در سینماهایش، اصلاحات جدیدی برای فیلم در نظر گرفته است گفت: پروانه نمایش و اصلاحات فیلم‌ها برعهده وزارت ارشاد است که ما خودمان را به انجام تمام و کمال موظف و ملزم می‌دانیم. استاندارد دوگانه هم نداریم و نسخه مورد تایید ارشاد را نسخه نهایی می‌دانیم. در مورد تخصیص سانس‌ها به آثار مختلف نیز قائل به مصوبات شورای صنفی نمایش هستیم. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که درباره جزئیات چینش فیلم‌ها و سانس‌ها سینماداران تاثیرگذارند و حق دارند با سیاست‌های خود عمل کنند. نگاه کلی ما اختصاص فضای عادلانه برای همه فیلم‌هاست، و این مشخص است که چقدر تلاش کردیم تا این فضا را به وجود بیاوریم و سازندگان اکثر آثار نیز می‌توانند بر این ادعا صحه بگذارند.


این مدیر سینمایی حوزه اضافه کرد: یک سوم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است. با توجه به جریانی که در دو سال اخیر برای توسعه سالن‌های سینما داشتیم، حدود ۱۴۸ سالن در ۲۱ استان به صورت فعال داریم و تلاش داریم تا سال ۱۴۰۲ این آمار را به ۴۰۰ سالن سینمایی برسانیم، تا از نظر میزان مخاطب و میزان فروش به نیمی از ظرفیت اکران کشور برسیم.


فیلمی را گروگان نمی‌گیریم!


در بخشی از این نشست، فضا کمی ملتهب شد و جعفریان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره «گروگانگیری سالن‌های سینمایی» و عدم نمایش برخی از آثار مخالف با جریان فکری مدیران حوزه در سینماهای این مجموعه بیان کرد: حس می‌کنم که اگر بخواهیم به این موضوعات دامن بزنیم اسیر جنجال رسانه‌ای می‌شویم. شما چطور اکران فیلم‌هایی مثل «آتابای» و «پوست» را نمی‌بینید، رضایت‌های عمده تهیه‌کنندگان در عدالت‌گستری حوزه چطور دیده نمی‌شود؟ اینکه بگوییم سالن‌ها گروگان گرفته می‌شود یک گزاره کلی است و شما باید جامع به این مسائل نگاه کنید.


وی ادامه داد: حتماً این بخشی از وظیفه ماست که به فیلم‌های مختلف سالن اختصاص بدهیم، اما اینطور نیست که بخواهیم فیلمی را اصلاح کنیم تا در سینماهای خود نمایش دهیم. حوزه هنری به فیلم‌ها به جز اصلاحات ارشاد اصلاحات دیگری وارد نمی‌کند. این ادعا از طرف سازندگان فیلم «بی‌همه‌چیز» مطرح شده که ارزش جواب دادن هم ندارد، چرا توقع دارند همه سالن‌ها به این فیلم اختصاص داده شود؟ اجازه دهید بعد از پایان اکران این فیلم یا در زمان آغاز جشنواره فجر در این باره صحبت کنیم، چون احساس می‌کنم این بحث‌ها یک بازی برای فروش بیشتر فیلم است.


در ادامه این نشست رئیس سازمان سینمایی در رابطه با ملاک این سازمان برای اکران فیلم‌های سینمایی و حضور حجت‌الاسلام قمی در شورای پروانه نمایش جدید عنوان کرد: ما قائل به یک استاندارد هستیم که استاندار شورای پروانه نمایش است. حتماً حضور جناب آقای قمی و دیگران در آن شورا مغتنم است، اما مستقل از عضویت هر کسی در آنجا، همان شورا است که وجاهت دارد. یکی از مغالطه‌ها این بود که می‌گفتند آقای قمی چطور به فیلمی که حالا نسبت به آن اعتراض دارند، پروانه نمایش داده است؟ درحالی که این فیلم در دولت قبل پروانه گرفته بود و ارتباطی به آنها نداشت.


حوزه پشت فیلم‌هایش می‌ایستد


وی در بخش‌های از صبحت‌هایش با اهالی رسانه درباره اولویت‌های حوزه هنری برای ساخت فیلم گفت: حتماً محتوا برای ما موضوعیت دارد، هویت مضمونی و سیاست کلان حوزه هنری هم مشخص است و خیلی لازم نیست آن را بیانیه کنیم. حتماً پرداختن به مفاخر، کودکان، خانواده، حال خوب مخاطب، حس امید و مواردی از این دست برای ما مهم است، در فضای همکاری با فیلمسازان و مولفان هم تلاش می‌کنیم تنوعی داشته باشیم، هم با هنرمندان حرفه‌ای کار کنیم هم با جوانان، امسال خیلی دوست داشتیم یک کار اولی داشته باشیم اما مقدورات اجازه نداد، تلاش می‌کنیم هر سال یک کار اولی داشته باشیم، یا کارهایی برای تثبیت فیلمسازان و تنوع در عوامل داشته باشیم.


رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در انتهای سخنانش با اشاره به چهار فیلم حوزه در چهلمین جشنواره فجر، مجددا تأکید که هیچکدام از این چهار فیلم ادعای ویژه‌ای ندارند و ممکن است بعد از اکران، منتقدان و اهالی رسانه نقدهای در رابطه با اثر مطرح کنند، اما حوزه قطعا پشت آثارش می‌ماند و از آنها دفاع می‌کند.


انتهای پیام/۴۱۷۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب