دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سی دی رو بشکن، عکس رو حذف کن!/ نگاهی به پویش «من وارد حریم خصوصی دیگران نمی شوم»

با جنجالی که این روزها بر سر انتشار و دست به دست شدنِ تصاویر شخصی و خصوصی یک بازیکن فوتبال در فضای مجازی به وجود آمد، تعداد زیادی از ستاره ها و چهره های شناخته شده دنیای ورزش و هنر، با راه اندازی پویشی اجتماعی، در حرکتی نمادین و هماهنگ، طرحی در صفحات اینستاگرامشان منتشر کردند با شعار: «من وارد حریم خصوصی دیگران نمی شوم.»
کد خبر : 60591


به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه خراسان در این رابطه نوشت: یک طرح خودجوش به منظور بهبود شرایط اخلاقی شبکه های اجتماعی و استفاده صحیح از امکانات فضای مجازی و پایمال نکردن حق و حیثیت و آبروی آدم های عادی یا شناخته شده. موضوعی که از سال ها پیش، برای برخی ورزشکاران و هنرمندان دردسرساز بوده و در سال های اخیر، به شکل گسترده ای دامان همه اقشار جامعه به ویژه ستاره ها را گرفته است. اما واقعا چرا؟



مردم کنجکاوند!

شاید اولین دلیلی که به ذهن برسد، «کنجکاوی مردم عادی درباره زندگی شخصی ستاره ها» است. مردم دوست دارند بدانند پشت این چهره و بازی و لبخند و موقعیت، چه جور آدمی با چه خانواده ای، ساکنِ چه خانه ای و با چه سبک زندگی و تفریحات و احیانا مشکلاتی نهفته است. در پاسخ به این نکته، باید گفت ممکن است در ذهن و دل هر آدم، درباره مسایل زیاد دیگری هم کشش و کنجکاوی وجود داشته باشد، اما آیا جایز و اخلاقی است که آدم ها، به بهانه کنجکاوی، به هر موضوع و مسئله ای سرک بکشند؟ پس تکلیف عقل و اختیار و انتخاب چه شد؟ پس ارزش هایی مثل پرده پوشی، آبروداری، پایمال نکردن حق الناس و عمل به دستور اهل بیت(ع) که فرمودند: «آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند.» کجا رفت؟

ستاره ها مقصرند!

بله. متاسفانه تعدادی از چهره های شناخته شده، خودشان هم در ایجاد چرخه معیوب و ترسناکِ سرک کشیدن مردم به زندگی ستاره ها، مقصرند. وقتی برخی چهره ها بدون توجه به سبک زندگی ایرانی - اسلامی و شرایط اقتصادی عموم مردم جامعه، به بهانه های مختلف دست به انتشار مظاهر تجمل و زرق و برق های آن‌چنانی زندگی شان می زنند، کنجکاوی و میل به بیشتر دیدن و دانستن در مردم را به شکل غیرمستقیم تحریک می کنند. مگر چند نفر از آدم های معمولی جامعه، امکانِ نشستن پشت فرمان پورشه، امکان زندگی در ویلایی با معماری ژاپنی، امکان گذراندن تعطیلات در سواحل جزایر یونان یا امکان حضور در میهمانی های آن‌چنانی دارند؟ این گونه است که وقتی یک ستاره چنین عکس هایی از ابعاد زندگی اش را منتشر می کند، مردم تحریک می شوند تا لااقل اگر این امکانات را ندارند، از دور ببینند و به بقیه هم نشان دهند.

شکاف طبقاتی

درست یا نادرست، فضای جامعه ما به شکلی شده که فاصله شرایط اقتصادی و اجتماعی زندگی ستاره ها از زندگی مردم عادی، به شکل تصاعدی عمیق و عمیق تر می شود. آدم های عادی جامعه که از پشتوانه مالی چندانی برخوردار نیستند و با وجود کار و تلاش و زحمت، سال هاست در خم کوچه یک ازدواج ساده یا یک سرپناه معمولی اند، می بینند یک جوان سی ساله با چند سال حضور در فضای فوتبال یا سینما، بهترین ها را در اختیار دارد. اینجاست که این فاصله نجومی، به یک خشم عمیق اجتماعی منجر می شود. خشمی که به هر نوع توهین به چهره ها و هرگونه سرک کشیدن و انتشار مسایل شخصی ستاره ها، مشروعیت می بخشد. با این توجیه که: «حقشونه!»

چهره های فعال در این کمپین

تا امروز چهره های شناخته شده بسیاری به این کمپین پیوسته اند که هادی کاظمی، لیلا اوتادی، بیژن بنفشه‌خواه، داریوش فرضیایی، ماه‌چهره خلیلی، زیبا بروفه، برزو ارجمند، مریم امیرجلالی، سارا خویینی‌ها، الهام پاوه‌نژاد، زهرا اویسی و... از این جمله اند. پویشی که در تلاش است این فرهنگ و باور را جا بیندازد که: «من انتخاب می کنم و پیمان می بندم که تحت هیچ عنوان، نه به شوخی و نه به جدی، وارد حریم خصوصی دیگران نشوم و به انتشار «تهوع آور» عکس های خصوصی زندگی دیگران نپردازم!»

انتهای پیام/

برچسب ها: پویش حریم خصوصی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته