«شبکه سه» با توجه به ذائقه مخاطب صدرنشین شد/ «افق» با کارنابلدها در دام تندروی افتاد
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در ابتدای هفته جاری و روزهای پایانی تیرماه 1400 نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل بهار 1400درباره میزان اقبال به شبکههای مخنتلف منتشر شد که حاوی نتایج بعضا قابل پیشبینی و بعضا هم عجیب بود.
صدرنشینی شبکه سه مطابق معمول گذشته و اقبال بالا به شبکه یک در فصل مناطرههای ریاست جمهوری و پخش سریالهای جذاب را میتوان از نتایج قابل پیشبینی این جدول قلمداد کرد. در طرف مقابل آمار رو به رشد شبکه مستند و کسب جایگاه ششم و همچنین اقبال بسیار کم به شبکه افق و ثبت عددی به مراتب کمتر از شبکههای سلامت و چهار برای شبکه پرخرج افق نیز بخشهای شگفت انگیز این مطلب بود.
در این بین شبکه سه و شبکه افق در حالی در صدر و قعر جدول اقبال بینندگان قرار گرفتهاند که رویکرد مدیران آنها و تفکرات اعتقادی آنها تا حد زیادی بهم شبیه است. کسی نمیتواند علی فروغی و سلیم غفوری را از دو رویکرد و خط فکری مجزا قلمداد کند، اما به راستی چه میشود که شبکه سه پربینندهترین و شبکه افق کمبینندهترین شبکهها میشوند؟ پاسخ را باید در چهار کلمه خلاصه کرد؛ «احترام به ذائقه مخاطب».
توجه به ذائقه مخاطب؛ علت اصلی استقبال مخاطبان از شبکه سه سیما
توجه و تمرکز به سلایق و نیاز مخاطبان یکی از راهکارهای موثر برای حفظ مخاطب در پای گیرندههای تلویزیون است. به همین منظور، مرکز تحقیقات رسانه ملی برای آگاهی از سلایق بینندگان و اطلاع از میزان استقبال شهروندان از شبکههای تلویزیون نظرسنجی را مختص سه ماه اول امسال انجام داده است که در این نظرسنجی شبکه سه سیما در رتبه نخست پربینندهترین شبکه صدا و سیما قرار گرفت.
پیشینه شبکه سه در تمام این سالها حاکی از وفاداری و استقبال مخاطبان از این شبکه جوان دارد و اکثر سریالهای به اصطلاح خیابان خالی کن در سالهای گذشته از شبکه سه پخش میگردیده است. سریالهایی که علاوه بر سناریو قوی، از هنر بازیگران توانمند بهره می برده است.
همچنین برنامههای تولیدی همچون ماه عسل و یا نود از دیگر برنامههای مطرح شبکه سه در سالیان گذشته بوده است که با سبک روایتی متفاوت و هنرنمایی مجریان مطرح توانستند نگاه جمعیت قابل توجهی از شهروندان با طیف سنی متفاوت را به خود معطوف کنند. البته سبک برنامهسازی شبکه سه در این سالها آنقدر پیشرفت داشته است و شبکه با برنامههای مختلف توانست نیاز روحی و معنوی مخاطبان را تامین نماید.
اگرچه این نظرسنجی مربوط به سه ماه اول نخست امسال میباشد پخش برنامههای انتخاباتی و مناظرات در شبکه سه به نسبت شبکه یک بسیار کمتر بوده است، اما به این حال میبینیم که شبکه سه به دلیل تمرکز بر پخش برنامههای مفرح و سرگرمی و توجه به محیط خانواده باز هم در جذب نگاه مخاطبان موفق تر عمل کرده است. لذا در جامعه امروز آن چه که بیش از سیاست و اخبار برای مخاطبان اهمیت دارد، تجربه ساعتی خندیدن، تفریح، تجربه هیجان و شادی است، تجربههایی که میتوان در برنامههای اجتماعی و ورزشی و مسابقات و سریالهای شبکه سه مشاهده کرد.
از سوی دیگر، تقویت گرایشهای انقلابی و ساخت برنامههای دفاعی و حمایتی از آرمانها و ارزشهای انقلاب یکی دیگر از علل توجه بینندگان به شبکه سه سیما است چراکه در جامعه پر ابهام امروز باید جریانی باشد تا مخاطب را در مسیر اطلاعات درست و بدون سو گرایی قرار دهد و اعتماد کمرنگ شده مخاطبان را تقویت سازد. البته نباید غافل شد که شبکه سه در این مسیر کمتر اسیر کلیشهها شد و در قیاس با شبکه افق کار را دست عناصری که به تندروی در جامعه شناخته میشوند نسپرد و برای همین این برنامهها به قول معروف «توی ذوق» نمیزد.
برنامه سمت خدا با سابقه طولانی در بخش برنامههای معارفی و دینی نیز در سالهای اخیر توانسته است با بهرهگیری از کارشناسان مجرب دینی به بسیاری از دغدغهها و نیازهای روزمره و معنوی مخاطبان پاسخ دهد و به یک منبع و مرجع دینی برای شهروندان تبدیل شود.
برنامه زوجینو نیز با برخی انتقاداتی که به محتوای آن وجود دارد، با گردآوری محیطی خانوادگی و دعوت از زوجهای جوان نفش به سزایی را در تقویت بنیانهای خانواده و تسهیلسازی ازدواج جوانان داشته است. فارغ از بعد خانوادگی برنامه زوجینو، اجرای مسابقات جالب و ایدههای مفرح یکی دیگر از دلایل موفقیت این برنامه شبکه سه سیما می باشد.
پخش سریال گاندو در ایام نوروز نیز سهم به سزایی را در ارتقا جایگاه شبکه سه در میان مخاطبان داشته است چرا که پرداختن به موضوعات امنیتی و سیاسی و گرهگشایی از پروندههای امنیتی یکی از نکات جالب و قابل توجه برای هر ایرانی است که خود موجب تقویت همبستگی و وحدت ملی نیز خواهد شد.
استفاده از افراد کارنابلد و تندروی بی حد و حساب کار را برای افق سخت کرد
اما در سوی مقابل شبکه افق با از دست دادن برندهای اصلی خود مثل برنامه «جهان آرا» با اجرای جذاب وحید یامین پور و «ملازمان حرم» با اجرای فضه سادات حسینی، کار را به جوانانی سپرد که ظاهرا خیلی ملاحظات حضور در مدیوم تلویزیون و رسانه ملی را نمیشناسند.
تندروی بی حد و حساب برخی مجریان برنامههای اصلی شبکه افق در فضای مجازی باعث شد کم کم مخاطب از این شبکه رویگردان شود و آمار بینندگان آن از شبکههای چهار و شبکه سلامت که به کم مخاطب بودن معروفند، کمتر شود.
شبکه افق در بهار 1400 که از قضا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و میتوانست با رویکردی مناسب به جذب مخاطب در آوردگاه سیاست بپردازد، از نصف بینندگان شبکه سلامت هم کمتر بیننده داشت. این آمار پایین نشان میدهد هرچقدر شبکه سه در مخاطب شناسی قوی عملکرده و با پخش «گاندو2» و ویژهبرنامههای جهادی از اصول اعتقادی خود هم کوتاه نیامده اما شبکه افق با حرکت روی نوار تندروی نتوانسته مردم را با خود همراه کند و حتی از جلب اعتماد افرادی که به کاندیداهای انقلابی رای دادهاند هم عاجز بوده است.
در خاتمه باید گفت در جامعه امروز، شبکه و برنامه ای در جذب مخاطب میتواند موفق باشد که فارغ از تمرکز بر جریانات و اتفاقات روز، به غذای روح انسان که شادی، تفریح و سرگرمی است، توجه کند.
انتهای پیام/۴۱۳۹/
انتهای پیام/