دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روند رمان‌نویسی دهه نود در خانه تاریخی عامری‌های بررسی شد

روند رمان‌نویسی دهه هفتاد در سرای خانه عامری‌های کاشان با حضور محمدکاظم مزینانی، حسن محمودی و احمد ابوالفتحی مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 59344

به گزارش گروه فرهنگی آنا، در نشست روند رمان نویسی دهه هفتاد که پنج شنبه ۱۰ دی ماه با حضور محمدکاظم مزینانی، حسن محمودی و احمد ابوالفتحی در سرای خانه عامری‌های کاشان برگزار شد، دو رمان «روضه نوح» و «شاه بی‌شین» با توجه به موضوع برنامه نقد و تحلیل شد.


محمد کاظم مزینانی نویسنده رمان برگزیده جشنواره داستان انقلاب و جایزه ادبی جلال آل احمد از داستان نویسان و اهالی ادبیات حاضر در این نشست به کارهای خوب نوشته شده در حوزه ادبیات جنگ اشاره کرد و از جناح بندی در حوزه ادبیات گلایه کرد و تاکید کرد که با مرزبندی‌های شکل گرفته در ادبیات، دو طرف از خواندن آثار خوب همدیگر محروم شده‌اند.


روشنفکران کارهای خوب نویسندگان ارزشی را نخوانده‌اند و نویسندگان انقلابی نیز کارهای خوب نویسندگان روشنفکر را نمی‌خوانند که در این میان فرصت خوبی را هر دو طرف از دست می‌دهند. نویسنده رمان تحسین شده «اه باشین» در نقد و بررسی رمان «روضه نوح» از آن به عنوان اثری یاد کرد که با بن مایه زنان در جنگ شکل گرفته است و بکارگیری «روضه نوح» را در زمان مضارع با توجه به موضوع خاطره گونه آن مورد پرسش قرار داد.


در ادامه حسن محمودی؛ نویسنده رمان «روضه نوح» نیز براین نکته تاکید کرد که پرسش از تاریخ معاصر از فقدان‌های آثار منتشر شده در سال‌های اخیر است و برخی به تعمد تلاش کرده‌اند تا رمان‌هایی مشابه هم تولید شوند که هدف اصلیشان سرگرم سازی باشد.


او مهم‌ترین رمان‌های نوشته شده در نیمه اول دهه نود را آثاری انگشت شمار دانست که پرسش‌گری از تاریخ و تقلا برای کند و کاو هویت ایرانی از مولفه‌های برجسته آن است. او اظهار امیدواری کرد تا با سعه صدر بیشتر مدیران فرهنگی رمان‌های پرسش گر امکان انتشار پیدا کنند و روند رمان نویسی در دهه نود با اتفاق‌های بهتری روبه رو شود.


در ادامه نیز احمد ابوالفتحی نویسنده مجموعه داستان «پل‌ها»، رمان «روضه نوح» را اثری ساختارمند دانست که چگونگی روایت در آن از دغدغه‌های برجسته نویسنده‌اش است. نامزد جایزه جلال آل احمد همچنین «روضه نوح» را از منظر رئالیسم جادویی که بومی می‌شود، مورد بررسی قرار داد.


در بخشی دیگر از نشست برگزارشده در خانه تاریخی عامری‌ها، عطیه جوادی نویسنده کاشانی رمان «وارنگی» درباره رمان «آه بی‌شین» محمدکاظم مزینانی سخن گفت و آن را اثری جسورانه دانست که پرداختی قوی دارد. در پایان جلسه نیز دکتر جوادی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان اظهارامیدواری کرد تا کارهای دفاع مقدس بیشتر خوانده شوند و آثار قابل توجهی در این حوزه نوشته شود. نشست «روند رمان نویسی دهه نود» با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و سرای تاریخی عامرمی‌ها با هدف بررسی داستان نویسی معاصر برگزارشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: کاشان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته