دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با آنا:

«مده‌آ» کاراکتری سرشار از تناقض و پیچیدگی است/ روایتی از بدنهادی و سیاهدلی انسانی

«مده‌آ» کاراکتری سرشار از تناقض و پیچیدگی است  روایتی از بدنهادی و سیاهدلی انسانی
نسیم عربانی بازیگر نمایش «خورشت خون» گفت: کاراکتر «مده‌آ» با همه پیچیدگی‌ها و تناقضات درونی اش از نظر من کاراکتری است که هر بازیگر خانومی دوست دارد، تجربه‌اش کند.
کد خبر : 918655

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نمایش «خورشت خون» از بیست و پنجم خرداد تا 10 تیر هرشب به جز شنبه‌ها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

نسیم عربانی بازیگر این نمایش و نامزد بهترین بازیگر زن جشنواره هم‌آغاز تئاتر شهر در گفت‌وگو با آنا اظهار کرد: بازیگری از دیدگاه من یعنی قرض دادن جسم به یک روان دیگر! حالا این روان هرطور که بخواهد می تواند جسم را به حرکت در بیاورد، اگر به ارتباط جسم و روان معتقد باشید، می بینید که چطور از بزرگ‌ترین عضلات و مفصل‌ها با تمام حرکاتشان تا ظریف‌ترین تار‌های صوتی در اختیار روان و تفکر نقشی که شما پذیرفتید قرار می‌گیرد.

وی افزود: شاید خارج از صحنه و نمایش «خورشت خون» اطرافیان من را یک دختر احساساتی با صدای نازک می شناسند، اما تمرین‌ها و روتین‌های مداوم صوتی و فعالیت‌های بداهه‌ به من این اجازه را داد که خود را در اختیار کاراکتر اصلی نمایش «خورشت خون» بگذارم و مده‌آ را با صدایی که شبیه به صدای خودم نیست و با ان حجم از خشونت روی صحنه زیست کنم و بازیگری همین است!

عربانی در مورد نقش مده‌آ در خورشت خون گفت: مده‌آ از این جنس کاراکتر‌ها بود ، از لحظه‌ای که پذیرفتمش، خشم، غم، تنهایی و رهاییدگی این کاراکتر با من بود و در مدت تمرین‌ها و اجرا فارغ از فشار جسمی فشار روحی زیادی را تحمل میکنم که اگرچه برای نسیم عربانی نیست و مربوط به مده‌آست، اما با من حمل می شود و گا‌ها خودآزارانه بسیار زیباست. کاراکتر مده‌آ با همه‌ پیچیدگی‌ها و تناقضات درونی و گاهاً عیانش از نظر من کاراکتری است که احتمالاً هر بازیگر زنی دوست دارد تجربه اش کند و برای من هم همین بوده و هست و با کمی خباثت باید بگویم اگر بار خشونت و کشت و کشتارش را نادیده بگیریم،  بیشترین نقشی است که ایفا کرده ام و از خیلی جهات شبیه من است. 

وی اظهار داشت: این کاراکتر نماد تن ندادن به یک جهان مردانه و ظالمانه است، البته به این نمایشنامه باید بسیار سمبلیسمی و نمادگرایانه و اغراق آمیز نگاه کنیم، نمایش درباره‌ مده‌آ و حکایت زنی است که در بدنهادی و سیاهدلی کم نظیر است، زنی که با قلبی آکنده از کینه و بی رحمی عزیزانش را به نیستی می‌کشاند. داستان این تراژدی تا حدی بر یکی از افسانه‌های یونان باستان استوار است و برای شناخت بیشتر قهرمان سیه دل این نمایشنامه باید ابتدا «مده‌آ» افسونگر افسانه‌ای اساطیر یونان باستان را شناخت.

این بازیگر گفت: بر اساس این افسانه‌ مده‌آ دختر یکی از پادشاهان آسیا بود که به شاهزاده‌ای رانده شده از تاج و تخت به نام «جیسون» که برای به دست آوردن پشم زرین که در اختیار پدر مده‌آ است به سرزمین آن‌ها سفر کرده، دل می‌بازد. مده‌آ در پی این عشق با خیانت به پدر و قتل برادرش پشم زرین را به جیسون سپرده و با او به سرزمین دیگری می‌گریزد... مده‌آ که به دلیل خیانت همسرش که دلباخته‌ شاهزاده‌ای دیگر شده، دچار خشمی می‌شود که او را تبدیل به موجودی هیولا صفت کرده است. این غرور جریحه دار شده و خشم مهار نشدنی او را به کار‌هایی وا می‌دارد که تراژدی بزرگی را رقم می‌زند مانند قتل شاهزاده و فرزندانش…

بازیگر خورشت خون اضافه کرد: اوریپید به مسائل اجتماعی روزگار خود و سختی هاییی که زنان در آن ایام متحمل می‌شدند توجه داشته است و با بررسی رفتاری که نسبت به زنان روا می‌شده، بی عدالتی و ضعف‌های جامعه‌ خود را به تصویر می‌کشد. در واقع باید اینطور دید که این کاراکتر قوی‌ترین احساسش را که به تعبیری برای هر زن احساس مادرانگی توصیف میشود، فدای خواسته هایش میکند و در قبال ظلمی که علیه اش شده طغیان میکند؛ و در این اقتباس از مده‌آ (خورشت خون) به صورت فشرده به این مسائل بیشتر اشاره میشود و وجوه پارادوکسیکال این کاراکتر را بیشتر میبینیم در مونولوگ‌هایی شبیه به اینکه «من اون زن قوی و شکست ناپذیری که شما فکر می کنید نیستم، پشت این نقاب یک زن تنهاست» یا «من امروز بر علیه تمام غرایزم قیام کردم تا جنگیدن یک زن را به خوبی به تو نشون بدم» و دیالوگی که بیش از همه دوست دارم: «من نخواستم به این بازی تن بدم و مجازات شدم، با بدی کردن خودم رو مجازات کردم».

عربانی در مورد حضورش در جشنواره هم آغاز اضافه کرد: درباره‌ جشنواره‌ هم آغاز هم خوشحالم که رویدادی بود که فرصتی برای روی صحنه رفتن بسیاری از کار‌های رقابتی شد.

وی اضافه کرد: خوشحالم که رویاهایم را دنبال می کنم و بزرگترین پیشنهاد من به بقیه هم این است که رویاهایشان را دنبال کنند.

نمایش خورشت خون از بیست و پنجم خرداد الی ده تیرماه هرشب به جز شنبه‌ها، ساعت بیست و پانزده دقیقه در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته