دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران خبرداد:

امکان ملاقات روزانه مردم با کارشناسان قوه قضائیه

امکان ملاقات روزانه مردم با کارشناسان قوه قضائیه
رستگاری با بیان اینکه مردم می‌توانند همه روزه به معاونت حفظ حقوق شهروندی مراجعه و مشکلات خود را با کارشناسان مطرح کنند، گفت: روزانه ۵۰ نفر از مردم توسط کارشناسان ملاقات می‌شوند.
کد خبر : 918669

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مهدی رستگاری معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران در امور ملاقات‌های مردمی و حفظ حقوق شهروندی در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت و گو در مورد حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع بیان کرد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر ارتباط مستقیم با مردم، معاونت ارتباطات مردمی و حفظ حقوق شهروندی در دادگستری استان تهران تشکیل شد که در خصوص تسهیل در راستای ارتباط مستقیم مردم با مسئولان قضائی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند همه روزه به این معاونت مراجعه و مشکلات خود را بیان کنند افزود: در قوه قضائیه، واحدهای نظارتی در قسمتهای مختلف در حال فعالیت هستند و حفظ حقوق شهروندی نیز به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد. در سال 1402، هزار و 485 مورد بازرسی از قسمتهای مختلف شکل گرفت و این علاوه بر مواردی است که شهروندان به صورت ویژه برای تظلم خواهی مراجعه می‌کنند. همچنین در همین راستا، شعب ویژه‌ای در دادگستری، محاکم عمومی و تجدیدنظر و سازمان قضائی نیروهای مسلح تشکیل شد که به موارد نقض حقوق شهروندی رسیدگی شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران در امور ملاقات‌های مردمی و حفظ حقوق شهروندی با اشاره به پیگیری حقوق شهروندی در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) در خیابان خیام خاطرنشان کرد: در راستای گسترش ملاقاتهای مردمی، علاوه بر پاسخگویی روزانه کارشناسان در قسمت معاونت ملاقانهای مردمی فرمهایی پر می‌شود و برای افرادی که نیاز دارند با مدیران استان ملاقات داشته باشند می‌توانند در روزهای سه شنبه بعد از ظهر هر هفته در این مجتمع با مدیران دیدار کنند. همچنین به صورت ماهیانه در یکی از مساجد تهران رئیس کل دادگستری استان به همراه 15 نفر از معاونان ایشان حاضر شده و با مردم ملاقات خواهند داشت. در مناسبتهای خاص نیز در محل نماز جمعه ارتباطات شکل می‌گیرد. علاوه بر این موارد مردم می‌توانند از طریق سیستم سامع قوه قضائیه، مسائل خود را قید کرده تا از جانب قوه قضائیه مورد بررسی قرار گیرد.

رستگاری با اشاره به ملاقات‌های مستمر با مدیران قضائی در شهرستانهای استان تهران در روزهای چهارشنبه هر هفته اظهار کرد: در برنامه ملاقات‌های مردمی، علاوه بر برنامه‌های بازدید از زندانها ملاقات‌های برخط با زندان‌ها نیز فراهم شده و مسئولان قضائی استان می‌توانند به صورت هفتگی یا بیشتر بدون مراجعه به محل زندان، با زندانیان ملاقات می‌کنند که در جریان این روند، چندین زندانی آزاد شدند. همچنین برای افرادی که نمی‌توانند حبس را تحمل می‌کنند پس از تایید پزشکی قانونی، اقدام مقتضی دیگری برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین از راه اندازی معاونتی برای حفظ حقوق شهروندی ایرانیان خارج از کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: ملاقات‌های مردمی برای خارج از کشور نیز فراهم می‌شود تا مردم بتوانند مشکلات حقوقی و قضائی خود را پیگیری کنند.

این مقام قضایی با بیان اینکه معاونت حقوق شهروندی نیز تحت نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد، مطرح کرد: در سال گذشته حدود 141 هزار نفر از شهروندان استان تهران ملاقات شدند و روزانه 50 نفر از مردم توسط کارشناسان ملاقات می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته