معاون سیما با مجریان تلویزیون دیدار کرد/ شاهآبادی: هر اظهارنظری از مجریان به حساب رسانه ملی نوشته میشود
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا به نقل پایگاه اطلاعرسانی سیما، حمید شاهآبادی، معاون سیما در نخستین نشست با جمعی از مجریان فعال شبکههای تلویزیونی که به دلیل شیوع کرونا بهصورت محدود برگزار شد، گفت: حرفه اجرا از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و ویترین رسانه محسوب میشود، طوری که گاهی به خاطر خطای سهوی مجری، تمام تلاش و زحمات عوامل یک برنامه و حتی آنتن تحتالشعاع قرار میگیرد و بسیاری اوقات هم بر اساس اقدام درست و تصمیمگیری بجا و منطقی مجری، رسانه سربلند میشود.
معاون سیما با بیان اینکه اصلاح سازوکار دعوت و جذب مجری از اهداف کمیته مجریان است، اظهار کرد: بر اساس گزارشها، تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده اما اکنون در موقعیتی هستیم که انتظار میرود مجری در تراز سازمان صداوسیما حضور و نقشآفرینی کند؛ یعنی بتواند «در لحظه» و روی آنتن با هوشیاری، طوری تصمیمگیری کند که گویی یک شخص مجرب، بعد از بحث و بررسی در رابطه با یک اقدام معین، تصمیم بجا گرفته است. مجری باید در بزنگاههای خاص و شرایط ویژهای که پیش میآید، روی آنتن به گونهای عمل کند که گویی یک عقبه غنی از تصمیمگیریهای شوراها و اتاق فکر برای گفتار او وجود دارد و این مهم، نقش مجری را از سایر عوامل متمایز میکند.
هر اظهار نظری از سوی مجریان به حساب رسانه ملی نوشته میشود
وی با تأکید بر لزوم آگاهی داشتن و رعایت سیاستهای اصلی سازمان از سوی مجریان گفت: مجریان نمایندگان رسانه ملی هستند و هر اظهارنظری از سوی آنان، به حساب رسانه ملی نوشته میشود و بخش زیادی از کارکرد ما با یک خطا و تکروی آسیب دیده و زحمت بقیه همکاران نیز لطمه میخورد به همین منظور مجریان باید با هوشیاری بیشتری عمل کنند. در عصر حاضر که ظرفیتهای حوزه ارتباطات از گستردگی و تنوع بسیاری برخوردار است و نظام حکمرانی جهانی هم تغییرات چشمگیری کرده و بیشتر بار خود را در حوزه رسانه گذاشته است، ما هم باید با استانداردهای روز دنیا پیش رویم. امروزه با حجم انبوهی از تولیدات مواجه هستیم که در برخی موارد منجر به جذب مجریان در بسترهای مختلف شده که شایسته و لازم است افرادی دارای تخصص و تبحر لازم و درشان رسانه به این امر اختصاص یابد.
شاهآبادی با بیان اینکه انتظار فرهیختگان، اقشار مختلف مردم و مخاطبان روزبهروز از رسانه افزایش مییابد، ادامه داد: باید به نقطهای برسیم که بتوانیم بگوییم مجری ما در لحظه اجرا، از توانایی و مهارتی برخوردار است که میتواند از موقعیتهای چالشی بهدرستی عبور کند و بیان او از اتقان و وجاهت علمی لازم برخوردار است.
پیگیری جدی رتبهبندی مجریان تلویزیون
معاون سیمای رسانه ملی با تأکید بر بازتعریف کارکرد کمیته مجریان تصریح کرد: رتبهبندی مجریان یک ضرورت است و باید نظام آموزشی این حوزه، جدیتر دنبال شود تا مجریان مدارج پیشرفت این حوزه را بهصورت اصولی و صحیح طی کنند و سپس تحت سنجش و ارزیابیهای دورهای قرار بگیرند. ضمن اینکه هدف کمیته مجریان باید ارتقای سطح اجرای همکاران باشد و برای رسیدن به این مهم، هم مجریان و هم کمیته مربوطه باید با دانش و منابع جدید، خود را بهروز کرده و کمیته مجریان نیز بهصورت دورهای عملکرد ایشان را ارزیابی کند. برای رسیدن به قله موفقیت هم باید از نظام آموزش و ارزشیابی مستمر بهره برد تا مشخص شود برای هر برنامه چه کسی صلاحیت لازم را برای اجرا دارد.
وی ادامه داد: کار خطیر اجرا مجموعهای از بایدها و نبایدها را میطلبد و یک مجری تراز، علاوه بر ویژگیهای حرفهای و تجارب لازم، باید دارای تعهد لازم در قبال رسانه باشد و ضمن وفاداری به سیاستهای رسانه، اخلاق حرفهای را نیز رعایت کند. تلویزیون مجموعهای از ساختارها و گونههای متنوع را شامل میشود که هر حوزه نیاز به یک مجری متخصص دارد و پرورش این مجریان، تشکیل هیئتهای تخصصی زیر نظر استادان، پیشکسوتان و صاحبنظران هر حوزه را میطلبد. بهعنوان راهبرد عملیاتی، این هیئتهای تخصصی باید برای افراد، نسخههای آموزشی و مهارتهای فردی تجویز کنند. اگر ما طی یک برنامه سهساله نظام آموزش مجریان را به اجرا بگذاریم، ظرف این مدت، تراز اجرا در رسانه به جایگاه مطلوبی میرسد.
مأموریت اصلی مجریان در انتخابات ۱۴۰۰
شاهآبادی همچنین با اشاره به در پیش بودن سال جدید و نوروز گفت: نوروز ایام تغییر و تحول و امیدآفرینی است. به همین دلیل هم طراوت و شادیآفرینی در برنامههای این مناسبت، از مأموریتهای اصلی سیماست و مجریان باید به این امر اهتمام ویژهای داشته باشند.
معاون سیما همچنین با اشاره به انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: ازآنجاییکه یکی از تأثیرگذارترین قشرها در مدیریت افکار عمومی، مجریان هستند، در شرایطی که دشمنان نظام جمهوری اسلامی و بدخواهان به دنبال ایجاد فضای دوقطبی در جامعه در انتخابات پیش رو هستند این انتظار وجود دارد مجریان با هوشیاری، مدیریت و رفتار هماهنگ و منسجم برای جلوگیری از ایجاد چنین فضایی، مردم را برای مشارکت در انتخابات و انتخاب آگاهانه، تشویق و ترغیب کنند.
در این نشست مجریان هم دغدغههای خود را در حوزههایی چون آموزشهای منظم و ارائه منابع بهروز، تعامل نزدیکتر مدیران با مجریان، استفاده از تجربیات پیشکسوتان و افراد خبره، امنیت شغلی و حمایت از مجریان، بازنگری در سیاست استفاده از سلبریتیها بهعنوان مجری، تربیت مجریان حوزه کودک، بیان کردند.
این جلسات با برنامهریزی کمیته مجریان ادامهدار خواهد بود.
انتهای پیام/4139/پ
انتهای پیام/