دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان نمایش «حیاط خانه ما» در گفت‌وگو با آنا:

چراغ تئاتر سوسو می‌زند/ اگر «تهران-مبارک» نبود، باید فاتحه تئاتر عروسکی را می‌خواندیم

وحید خسروی، کارگردان تئاتر عروسکی گفت: الان تئاتر بزرگسال در برخی سالن‌ها اجراهای حداقلی دارد و درواقع سوسو می‌زند، اما نمایش عروسکی مطلقاً تعطیل است. اگر جشنواره «تهران-مبارک» هم نبود باید فاتحه‌اش را می‌خواندیم.
کد خبر : 567570
سسس.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره نمایش عروسکی «تهران-مبارک» امروز دوره هجدهم خود را آغاز می‌کند تا دوباره در ایام کرونا شاهد رویدادی تئاتری باشیم. این جشنواره کاملا مجازی میزبان گروه‌های عروسکی خواهد بود؛ نمایش‌هایی که پیش‌تر ضبط شده و مخاطبان می‌توانند آن را در پلتفرم‌های مشخص به تماشا بنشینند.


در دوره جدید شاید از آن رنگ و لعاب‌های همیشگی این جشنواره جذاب خبری نباشد ولی بازهم گروه‌ها متفق‌القول هستند که این رویداد را به شکلی نسبی برپا کنند تا این رویداد رو به فراموشی نگذارد.


وحید خسروی که حضوری موفق در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی داشته و در دوره هفدهم نیز در جشنواره عروسکی «تهران-مبارک» برایش بزرگداشت گرفته‌اند، نمایش «حیاط خانه ما» را در بخش صحنه‌ای(مرور) امسال خواهد داشت.


نمایش حیاط خانه ما


تقاضای اجرای فیزیکی محدود داشتیم که نشد


او درباره این نمایش و حال و هوای کلی جشنواره به خبرنگار آنا گفت: من نمایش «حیاط خانه ما» را سال گذشته به اجرای عمومی برده بودم که در همان زمان فیلمی باکیفیت از آن ضبط شد و آن را به جشنواره امسال تحویل دادم.


وی افزود: البته اجرای جدید گروه‌ها را نیز خود جشنواره آمد و ضبط می‌کرد ولی تا جایی که می‌دانم بچه‌های شهرستان سختی بیشتری داشتند و با کمک‌هزینه‌هایی آن را به این رویداد می‌رساندند. بنابراین از این بابت هزینه‌های جشنواره چندان صرف اجرا و گروه‌ها نشد.



ما حالاحالاها درگیر کروناییم پس نمی‌توانیم جشنواره عروسکی را معلق به آینده کنیم. کودک و نوجوان مخاطب ما یک سال است که به تماشای تئاتر عروسکی ننشسته و در صورت تعلیق، امسال هم سراغ عروسک‌ها نمی‌رفت. بنابراین تا سال آینده، سه سال با این رویداد مختص خودشان فاصله می‌گرفتند.



خسروی درباره برگزاری جشنواره در ایام کرونا توضیح داد: برخی از فعالان تئاتر عروسکی و گروه‌ها در ابتدا درخواست داشتند که جشنواره را ولو با محدودیت و ظرفیت کمتر به صورت فیزیکی برگزار کنند تا بتوان از حضور چند مخاطب در سالن‌ها بهره برد. با این حال شکل کاملا مجازی آن به تصویب رسید.


اینجا کودک و خردسالی داریم که حرف‌گوش‌کن نیست


این کارگردان تئاتر عروسکی همچنین اعتقاد داشت: این نکته را نباید فراموش کرد که جشنواره‌ای مثل تئاتر فجر، مخاطبانش بزرگسال است. این تماشاگران از نظر رعایت دستورات بهداشتی قابل کنترل هستند اما بخشی از تماشاگران جشنواره «تهران-مبارک»، گروه کودک و خردسال است که نمی‌توان آنان را کنترل کرد.


وی افزود: بنابراین این نگرانی وجود داشت که خانواده‌ها بچه‌ها را به فضای بسته نیاورند و نگرانی به‌حقی هم هست.


جشنواره نمایش عروسکی


این برگزیده جشنواره‌های نمایشی در عین حال با اشاره به کمبود تبلیغات جشنواره عروسکی گفت: ما باید برای دوره هجدهم که مجازی برپا می‌شود، دست به تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های بیش از معمول بزنیم تا مخاطب را در فضای مجازی بیشتر بیابیم.


حالاحالاها درگیریم


خسروی یادآور شد: من فکر نمی‎کنم قضیه کرونا حالاحالاها به سامانی برسد. ما درگیریم پس نمی‌توانیم جشنواره عروسکی را به آینده موکول کنیم. کودک و نوجوان مخاطب ما یک سال است که تئاتر عروسکی ندیده و در صورت تعلیق، امسال هم سراغ عروسک‌ها نمی‌رفت. بنابراین تا سال آینده، سه سال با این رویداد مختص خودشان فاصله می‌گرفتند.



درست است که جشنواره عروسکی امسال نمی‌تواند رنگ و لعاب‌های همیشگی را داشته باشد اما باید نکات دیگری جایگزین آن شود. با ایجاد فاصله چندساله در برگزاری جشنواره، نمی‌توان مخاطب را دوباره به سمتش برگرداند چون چیزی از تئاتر عروسکی خاطرش نیست.



کارگردان «حیاط خانه ما» تأکید کرد: درست است که جشنواره عروسکی امسال نمی‌تواند رنگ و لعاب‌های همیشگی را داشته باشد، اما باید نکات دیگری جایگزین آن شود. با ایجاد فاصله چندساله در برگزاری جشنواره، نمی‌توان مخاطب را دوباره به سمتش برگرداند چون چیزی از تئاتر عروسکی خاطرش نیست.


تئاتر عروسکی مطلقاً تعطیل است


این فعال تئاتر در اشاره به وضعیت این روزهای تئاتر کشور گفت: الان تئاتر بزرگسال در برخی سالن‌ها اجراهای حداقلی دارد و درواقع سوسو می‌زند؛ اما نمایش عروسکی مطلقا تعطیل است. اگر جشنواره «تهران-مبارک» هم نبود واقعا باید فاتحه‌اش را می‌خواندیم. پس باید قدردان بودن جشنواره حتی با این بضاعت بود.


وحید خسروی درباره فعالیت این روزهای خود در حوزه نمایش نیز یادآور شد: من تمام تلاشم این است که نمایش عروسکی و تئاتر را رها کنم اما واقعاً سخت است چون مشکلات مالی و نبود درآمد ما را اذیت می‌کند. بنابراین سراغ کارهای غیرتئاتری هم می‌رویم تا فرصت کار در هنرهای نمایشی از دست نرود.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب