دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سینمای جشنواره/ 6 | آنا گزارش می‌دهد؛

گردش ستاره‌ها در شب بارانی برج میلاد/ جشنواره در سراشیبی پایانی و امیدهایی که ناامید شدند

در هفتمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه دو فیلم «خط فرضی» و «گیج‌گاه» به نمایش درآمدند.
کد خبر : 562332
BS0K2971.jpg

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - سید مرتضی حسینی: آنچه در ادامه می‌آید نه یک گزارش فنی و تخصصی است  و نه مروری بر فیلم‌های جشنواره سی و نهم فیلم فجر؛ روزنوشت‌هایی است کوتاه  و اجمالی  از رخدادهای  سینمای رسانه. جایی که در سال کرونا، برج میلاد خلوت‌تر از همیشه میزبان اهالی رسانه و منتقدان است تا شاهد ۱۶ فیلم برگزیده جشنواره باشند.




بیشتر بخوانید:


دو نیمه متفاوت در اولین روز نمایش سینمای رسانه


اعمال محدودیت‌های کرونا در برج میلاد همزمان با گرم شدن موتور جشنواره


تفکیک جنسیت اتفاقی در جشنواره فیلم فجر


داغ انصاریان بر دل سیمرغ نشست


تاریک و روشن روزهای خلوت جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه




تابلوی روزانه


هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه با نمایش دو فیلم «خط فرضی» و «گیج‌گاه» همراه بود. آن هم در یک عصر بارانی که به فضای پایتخت حال و هوای زمستانی داده بود.


حضور بازیگرانی همچون سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، آزیتا حاجیان از «خط فرضی» و باران کوثری و حامد بهداد و بهرنگ علوی از فیلم گیج‌گاه باعث شد تا برج میلاد یکی از روزهای پرستاره خود را در جشنواره سی و نهم پشت سر بگذارد.


هفتمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر


از طرف دیگر پس از تماشای این دو فیلم و رسیدن جشنواره به روز پایانی، امید مخاطبان و منتقدان برای دیدن اثری متفاوت و جریان‌ساز و جذاب هم تقریباً ناامید شده است. در خلال  مباحثی که این چند روز در فضای مجازی، مطبوعات و گفتگوی‌های صورت گرفته در برج میلاد بین خبرنگاران رقم خورده است  به نظر می‌رسد فیلم‌هایی چون «بی همه‌چیز»، «ابلق»، «شیشلیک»، «مصلحت»، «روشن» و «تک تیرانداز آثار شاخص این دروه باشند.


این البته یک حکم کلی است و برای  سنجش صحت و سقم آن باید منتظر شامگاه بیست و دوم بهمن ماه و موعد پرواز سیمرغ‌های جشنواره سی و نهم نشست. به ویژه این که قرار است عصر یکشنبه و درپایان نمایش فیلم‌های سینمای رسانه اسامی نامزدها این دوره نیز اعلام شود. طبق برنامه قبلی، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بیستم و بیست و یکم بهمن‌ماه نیز به نمایش آثار منتخب هشت روز قبلی اختصاص دارد. 


اما آمار تماشاگران در سینماهای مردمی و بلیت‌های فروش رفته تا پایان روز شنبه نیز حکایت از تداوم پیشتازی «شیشلیک» محمد حسین مهدویان، «ابلق» نرگس آبیار و «بی همه‌چیز» محسن قرایی دارد. آماری که مشروح آن را در ادامه از نظر می‌گذرانیم. (اسامی فیلم‌ها  بر اساس حروف الفبا مرتب شده‌اند).



همان‌طور که پیش از این اشاره شد، به نظر می‌رسد رویکرد غالب بر جشنواره امسال و احتمالاً فیلم‌های اکران در سال آینده کمی محافظه‌کارانه‌تر از سال‌های قبل باشد چه این که هنوز فیلمی که بتواند به شکلی جدی جریان‌ساز شده و نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند روی پرده نرفته است. شاید با اندکی اغماض بتوان حساب «بی همه‌چیز» و« ابلق» را از سایر فیلم‌ها جدا کرد.


چه دیدیم؟


«خط فرضی»


کارگردان: فرنوش صمدی/  تهیه‌کننده: علی مصفا


بازیگران: سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران، آیلین جاهد


 امتیاز: 4 از ۱۰


خلاصه داستان: سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالش به یک عروسی در شمال ایران دعوت شده‌اند،اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی تواند به ا ین سفر برودو این سر آغاز  اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می کند.


پنجمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر


ارزیابی کلی: فیلمی تلخ با مضمون پنهان‌کاری و آسیب مزمن  ضعف گفتگو در مناسبات خانوادگی و زن و شوهری. خط فرضی داستانی خطی و سرراست دارد اما به خاطر ریتم مناسب و کارگردانی قابل‌قبول فرنوش صمدی مخاطب تا پایان اثر همراه آن می‌شود. هرچند شیوه پایان‌بندی آن به مذاق بسیاری از مخاطبان خوش نیامد. به  هرحال «خط فرضی» اگرچه اثری درخشان و ماندگار نیست، اما در حد خود توانسته گلیمش را از آب بیرون بکشد.


«گیج گاه»


کارگردان: عادل تبریزی/ تهیه‌کننده: میرولی‌الله مدنی


بازیگران: حامد بهداد، باران کوثری، امیرحسین رستمی، سروش صحت، جمشید هاشم‌پور، فراها آئیش،نادر سلیمانی، سیاوش چراغی‌پور


 امتیاز:4 از 10


خلاصه داستان: مهتاب با پسر 10 ساله اش عرفان زندگی میکند آشنایی با حسن خشنود مسیر زندگی آنها را تغییر می دهد....


ارزیابی کلی:  فیلمی که می‌خواست یک نوستالژی خاطره‌انگیز از سینمای دهه شصت و هفتاد باشد، اما به نظر می‌رسد با پرداختی ضعیف در حد ایده باقی مانده است. طنزی شلخته با بازی‌هایی متوسط و فیلم نامه ای با شخصیت‌های پراکنده.


رخداد ویژه


 1- رضا صفایی‌پور پیشکسوت سینما  در فیلم «گیج‌گاه» نقش بسیارکوتاهی داشت و در نشست خبری این فیلم هم حاضر شده بود. او که برای علاقه‌مندان به سینما با نقش‌های منفی در دهه شصت شناخته می‌شود مدت هاست که از بیماری رنج می‌برد. حضور هرچند کوتاه او و حسن رضایی از دیگر بازیگران نقش منفی خاطره‌ساز سینمای ایران در این فیلم خاطره این چهره‌های زحمت‌کش، اما قدر نادیده در سینمای ایران را زنده کرد.


هفتمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر


2- در آغاز نمایش فیلم «گیج‌گاه» به اشتباه فیلم «تی‌‍‌تی» روی پرده پخش شد که پس از لحظاتی و با تذکر عوامل فیلم،  دست اندرکاران  متوجه اشتباه خود شده و فیلم اصلی را پخش کردند.


اتفاق خوب


علاوه بر بازی تعدادی از بازیگران پیشکسوت در فیلم «گیج‌گاه» که در بالا به آن اشاره شد و می‌تواند اتفاق خوب روز هفتم جشنواره هم باشد، باید به حضور 2 کارگردان جوان یعنی فرنوش صمدی و عادل تبریزی هم اشاره کرد. این دو در کنار چهره‌هایی همچون ارسلان امیری، محسن قرایی، سیاوش سرمدی و آرش انیسی جشنواره سی و نهم را بیشتر از ادوار قبل به  محل درخشش کارگردانان جوان تبدیل کرده اند


اتفاق بد


پرسش توهین‌آمیز یکی از خبرنگاران یا بهتر بگوییم یکی از حاضران در نشست خبری فیلم «خط فرضی» از پژمان جمشیدی بازیگر این فیلم، واکنش‌های منفی فراوانی را به دنبال داشت. انتقاداتی که نه به ماهیت پرسش بلکه به لحن بی‌ادبانه و گستاخانه آن باز می‌گشت. با این حال  برخورد موقر پژمان جمشیدی و پاسخ قانع‌کننده‌ای که داد آبی بر آتش حاشیه بود و برپاشدن یک جنجال جلوگیری کرد.


هفتمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر


ستاره


وقتی دو فیلم معمولی را می‌بینیم، نباید توقع درخشش ستاره را هم داشته باشیم. با این حال بازی سحر دولتشاهی در «خط فرضی» و حامد بهداد در «گیج‌گاه» را می‌توان متفاوت از تجربه‌های قبلی این دو بازیگر دانست.


انتهای پیام/۴۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب