دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1399 - 20:25

فواید خنده چیست؟

لبخند برنید و انرژی منفی را از خود و زندگی تان دور کنید. هیچ چیزی در این دنیا ارزش ربودن لبخند روی لبهایتان را ندارد.
کد خبر : 515924
iفواید-خنده2.jpg

خنده بر هر درد بی درمانی دواست و برروی بسیاری از بیماری های جسمی و روحی تاثیر گذار است . برای آشنایی با فواید خند در روابط اجتماعی و همچنین سلامت بدن با ما باشید.


فواید خنده بر روی سلامت بدن


1-ضد درد و بهتر کار کردن اندام های بدن


خنده باعث تنفس بهتر و جذب اکسیژن بیشتر می‌شود، که این امر باعث افزایش ترشح اندورفین در مغز شده که این افزایش اندورفین تاثیر مثبتی بر عملکرد قلب، ریه و عضلات دارد.از طرف دیگر اندورفین نوعی مسکن طبیعی بوده که ترشح آن باعث تسکین درد به صورت موقت می شود.


2- تقویت سیستم ایمنی بدن


بدن گاهی اوقات تحت تاثیر تفکرات منفی قرار می گیرد و این تفکرات منجر به واکنش شیمیایی می شود که این واکنش شیمیایی نیز باعث می شود که به سیستم ایمنی بدن استرس وارد شود، خنده باعث افزایش آزاد سازی آنتی بادی هایی می شود که با عفونت مبارز می کنند و در نهایت سطح سلولهای ایمنی بدن را افزایش می دهد.


3- کاهش استرس با خنده


خندیدن باعث کاهش سطح هورمون های استرس ایمونو سوپر در بدن می شود.  این مواد شیمیایی در شرایط خاص برای بدن ضروری می باشند اما سطح بالای آنها باعث برهم خوردن تعادل هوموستازی شده و روی رفتار فرد تاثیر منفی می گذارد.


4-سوزاندن کالری با خندیدن


تحقیقات نشان داده است که خندیدن از ته دل به کالری زیادی نیاز دارد یعنی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خندیدن باعث سوزاندن ۴۰ کالری می‌شود.


5-خنده برای سرطان


اگرچه نیاز به مطالعات بیشتری در زمینه تاثیر مثبت و مستقیم خنده روی درمان سرطان است اما محققان دریافته اند که از خنده به عنوان درمان مکمل برای دوره درمانی پس از سرطان می توان استفاده کرد چرا که خنده باعث تقویت سلول های ایمنی بدن شده و به افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان و سایر بیماری های مزمن کمک می کند.


فواید خنده


فواید خنده در روابط اجتماعی


1-تقویت روایط و ایجاد صمیمیت


خندیدن در مکان و شرایط خاص و به موقع در حین صحبت ها باعث به وجود آمدن صمیمیت و حس اعتماد دوطرفه می شود و همچنین خنده باعث رفع کدورت‌ها می‌شود. داشتن لحظات شاد و مفرح باعث می‌شود روابط از یک‌نواختی و بی‌حوصلگی خارج شده و باعث عمیق‌تر شدن دوستی‌ها و روابط گردد.


2- اعتماد به نفس


افرادی که همیشه لبخند بر لب دارند و حس شوخ طبعی دارن به شوخی های دیگران واکنش مثبت نشان داده و فرد با اعتماد به نفسی به نظر می رسند. پس برای تقویت اعتماد به نفستان لبخند بزنید و فرصت خندیدن به موقع را از دست ندهید.


بیشتر بدانید:چطور بر بی انگیزگی خود مقابله کنیم؟


خنده برای زیبایی


1-خنده برای لاغری


در هنگام خنده ضربان قلب 10 تا 20 درصد افزایش می یابد و بدن در هر دقیقه 1.3 کالری می سوزاند.


2-خنده برای پوست


در هنگام خنده، 15 عضله صورت انقباض را تجربه می کند و به این ترتیب جریان خون در آن افزایش پیدا می کند که این امر چهره را شاداب می کند.


فواید خنده برای زنان باردار


1-ورزش با خنده


خندیدن یک ورزش هوازی است چرا که با خندیدن با صدای بلند باعث تکان خوردن عضلات شکم، سینه و شانه می شود.


علاوه بر این خندیدن باعث شدت تنفس و در نتیجه ورزیده شدن قلب می شود و گردش خون را تسهیل می کند و در نتیجه جریان اکسیژن به بدن مادران باردار و همچنین جنین آنها بهبود می‌یابد و مادران باردار و جنین‌شان به دلیل این فرآیند خنده سالم‌تر خواهند بود. چنین تاثیری به این دلیل است که عرضه‌ی اکسیژن و مواد غذایی که کودک نیاز دارد، ‌به نحو احسن انجام می‌شود.


2-تقویت سیستم ایمنی بدن


در هنگام خندیدن، بدن‌ سلول‌های T را تولید می‌کند که این سلول برای مقابله با بیماری‌ها ضرورت دارد و برای بهبود سیستم ایمنی بدن مادران مفید است و جنین به میزان کافی آنتی بادی دریافت می کند.


خنده برای زنان باردار


نوزادان تازه متولد شده خودشان قادر نیستند آنتی‌بادی تولید کنند و اگر هم مادر و هم نوزاد دارای میزان کافی از آنتی‌بادی باشند، دچار عفونت نخواهند شد.


3- پاکسازی ریه های مادر با خنده


طبق تحقیقات صورت گرفته، خنده عضلات دستگاه تنفسی، ریه ها، شکم و قلب را ورزیده می کند و مواد زائد را از طریق تنفس خارج می کند.


بیشتر بدانید: طرز تهیه نوشیدنی‌های مناسب برای تقویت و سم‌زدایی ریه‌ها


بیشتربدانید:۸ راهکار موثر برای تقویت ریه ها 


سخن آخر


لبخند بزنید چون هیچ کس به آدم عبوس نزدیک نمی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته