دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جهانگیر الماسی در گفتگو با آنا:

حاضرم با کارشناسان به صورت فنی درباره بازی‌های «خروج» بحث کنیم/ «خروج» برای من یک کلاس درس بود

بازیگر فیلم سینمایی «خروج» بازی در این فیلم را یک کلاس درس محسوب کرده و اکران آنلاین آن را نیز فارغ از میزان فروش، تصمیمی هوشمندانه می‌داند.
کد خبر : 496123
جهانگیر الماسی.jpg

به‌ گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اواخر هفته گذشته اعلام شد که دو فیلم اول سینمای آنلاین یعنی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی با گذشت سی روز از آغاز نمایش، وارد شبکه نمایش خانگی شدند.


طبق اعلام روابط عمومی فیلیمو و نماوا برای این دو فیلم در مجموع و در هر دو پلتفرم پخش، 281 هزار و 560 بلیت فروخته شده که به معنای بیش از چهار میلیارد و دویست میلیون تومان فروش است. این درحالی است که محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفتگویی که شنبه این هفته با یکی از رسانه‌ها داشت، میزان فروش فیلم خروج را حدود سه میلیارد تومان و حاصل فروش بیش از 170هزار «کاربربلیت» دانسته بود.


با‌توجه به پایان اکران اینترنتی و آغاز پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی، در گفتگویی با جهانگیر الماسی درباره تجربه حضور در این فیلم داشته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.


این بازیگر 65 ساله سینما، تئاتر و تلویزیون در فیلم «خروج» ایفاگر نقش «میکائیل» یکی از روستاییان معترضی است که محور اصلی داستان فیلم را تشکیل می‌دهند.


الماسی به عنوان یکی از بازیگران پرکار سینما و تلویزیون در سال‌های دهه شصت و هفتاد، پیش از «خروج» هم با ایفای نقش در فیلم‌هایی همچون «ریشه در خون»، «تنوره دیو»، «شبح کژدم»، «بانی چاو»، «نار ونی»، «افسانه آه»، «دیگه چه خبر؟!»، «آوار» و «پشت پرده مه» و سریال‌هایی مانند «هزاردستان»، «گوهر کمال»، «جوانی»، «پس از باران»، «در چشم باد» و «طفلان مسلم» چهره‌ای آشنا برای مخاطبان بود.



این بازیگر پیشکسوت، اکران اینترنتی فیلم سینمایی «خروج» را اتفاقی درست و مبارک برای سینمای ایران دانست و گفت: فارغ از نتیجه و میزان فروش فیلم، پیشتاز بودن ابراهیم حاتمی‌کیا و مؤسسه اوج در این اقدام برای من ارزشمند بود. این حرکت هوشمندی و به‌روزبودن کارگردان فیلم خروج را نشان داد.


 اکران آنلاین «خروج» حرکتی بدیع و جسورانه


وی اظهار کرد: این یک حرکت بدیع و جسورانه بود و دیدیم که پس از فیلم خروج، بسیاری از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان هم در این مسیر حرکت خود را آغاز کردند؛ به‌گونه‌ای که شاید در یکی دو سال آینده اکران آنلاین هم در کنار اکران روی پرده به یکی از شیوه‌های فیلم‌دیدن تبدیل شود.


الماسی عنوان کرد: این کاری است که در همه جای جهان و کشورهای صاحب سینما رخ داده و باتوجه به پیشرفت‌های فناورانه گریزی از حرکت در این وادی نداریم و باید خودمان را با تحولات دنیا هماهنگ کنیم. مطمئن هستم که خروج در شبکه نمایش خانگی هم پربیننده خواهد شد.



حاضرم با دوستان کارشناس بنشینیم و به صورت علمی و فنی راجع به کیفیت  بازیگری در «خروج» بحث کنیم



این بازیگر سینما و تلویزیون درباره کیفیت بازیگری بازیگران فیلم خروج نیز گفت: شما در این فیلم بازیگرانی هچون فرامرز قریبیان، آتش تقی‌پور، مهدی فقیه، اکبر رحمتی و عزیزان دیگری را می‌بینید که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنند و البته چند سال هم هست که جفا دیده‌اند و ناخواسته گوشه‌نشین شده‌اند. چون متأسفانه تصور بسیاری از فیلمسازان ما از بازیگری سطحی‌ است.



الماسی افزود: شاید چون خود من هم بازیگر خروج بوده‌ام نباید این حرف بزنم، اما اجازه بدهید کمی پررویی به خرج بدهم و بگویم! حاضرم با دوستان کارشناس بنشینیم و به صورت علمی و فنی راجع به بازیگری در خروج صحبت کنیم.


 وی تصریح کرد: فکرمی‌کنید مثلاً بنده، آقای فقیه، آقای پور ایمان، یا آقای فیلی مجموعه چند پلان در این فیلم داشتیم. اگر آقای قریبیان را که نقش اصلی داشت کنار بگذارید، مگر ما چندتا پلان داریم؟ فکر می‌کنم مجموعاً 20 پلان است. در 20 پلان حتماً یک اتفاقی می‌افتد که تماشاچی تو را می‌بیند و به خاطر می‌سپارد.


 به حاتمی‌کیا اعتماد کردم


وی درباره نقشی که در فیلم خروج به‌عهده داشت نیز گفت: «میکائیل» یک شخصیت واقع‌گرا و عمل‌گرایانه داشت. بخش اعظم نقش مدیون تلاش خود آقای حاتمی‌کیا بود. من صادقانه نقش را به او واگذار کردم. با اعتماد کامل به کارگردان جلوی دوربین رفتم و فکر می‌کنم بهترین کار برای بازیگر همین است. ما بایستی این را باور کنیم که با همدیگر هستیم، اجزای یک گروه هستیم، همدیگر را دوست داریم و هدف مشترک داریم.



این بازیگر پیشکسوت در ادامه عنوان کرد: منِ جهانگیر الماسی که نمی‌خواهم برای خودم یک شاخه فرعی بزنم؛ من به عنوان یک نیروی کمک‌کننده از بیرون دعوت می‌شوم، دستمزد می‌گیرم تا در اختیار کارگردان باشم. باید ذهنیت، معرفت و خواسته‌های او را منعکس کنم. من تنها کاری که کردم این بود که در خدمت گروه باشم.


 سختی‌های بازی در یک فیلم جاده‌ای


وی افزود: بازی در خروج با همه سختی‌هایی که داشت برای من تجربه خوبی بود. من در جریان فیلمبرداری درگیر بیماری شدم ضمن این که هم گرمای وحشتناک اواخر تابستان در گچساران و هم سرمای استخوان‌سوز مسیر فیلمبرداری را تحمل می‌کردیم. یک بار در نیمه‌شب در تاریکی مطلق زمین خوردم، یک میله آهنی به فاصله دو میلیمتر از بغل چشم من رد شد، دو میلیمتر این‌طرف‌تر بود من چشم و مغزم را از دست داده بودم.



اکران اینترنتی « خروج» یک حرکت بدیع و جسورانه بود



بازیگر نقش «میکائیل» در فیلم خروج در ادامه گفت: یک شب دیگر وقتی برای استراحت به اتاقم رفتم دیدم که دو تا مار سفید عجیب و غریب در اتاق من چنبره زده اند. آن هم در گرمای وحشتناک گچساران! صحنه وحشتناکی بود اما ترجیح دادم به‌جز مدیر تولید و تهیه‌کننده به کس دیگری نگویم تا شرایط روحی گروه به هم نریزد. فقط کارکنان هتل را صدا زدیم تا در زمانی که بچه‌ها نبودند سم‌پاشی کنند. اهالی جنوب می دانند که این مارهای سفید خطرناک هستند اما باور می‌کنید که آن قدر به کارم عشق داشتم که یک ساعت بعد کلاً یادم رفته بود؟!



وی افزود: من هیچ وقت یادم نمی‌رود، شب‌هایی که در قم فیلمبرداری داشتیم در لحظاتی از فیلمبرداری، آن قدر می‌لرزیدم که اگر یک دینام به من وصل می‌کردند، می‌توانست یک چراغ را روشن کند. آقای عبدالله شهباززاده مدیر تولید و مجری طرح فیلم (خدا واقعاً حفظش کند چقدر این مرد شریف و نسبت به کار حساس بود و چقدر به آقای حاتمی‌کیا و گروه وفادار بود) به من گفت تا می‌گویند حرکت، تو اصلاً یک آدم دیگری می‌شوی! مثلاً تا قبلش من داشتم می‌لرزیدم، دندان‌هایم داشت به هم می‌خورد، ولی تا کار کلید می‌خورد، من اصلاً در دنیای دیگری بودم و باید کارم را انجام می‌دادم.


 دست مریزاد به سازندگان خروج


الماسی عنوان کرد: اینها هم همه به مدد پشت‌صحنه خوب برای ما فراهم شد. تعداد خیلی زیادی در این کار مشارکت داشتند. این هم حُسن دیگر این کار بود که فضا را برای جمعی از پیشکسوتان عرصه نمایش که کمتر فرصت حضور در سینما را داشتند فراهم کرد. به خاطرهمین هم باید به گروه «خروج»  دست‌مریزاد بگویم.


وی افزود: صادقانه بگویم، «خروج» برای خود من با بیش از چهل سال سابقه کار هنری،  یک کلاس درس بود و من چیزهای بسیار زیادی در خلوت روزهای فیلمبرداری از آن آموختم. این تنهایی به من خیلی کمک کرد.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب