تغییرات اندک نسبت به گذشته هم باعث تحول «بهارانه 99» نشد/ سهمیه کتابفروشیها از طرح بهارانه کم است
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سیزدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشیها با عنوان «بهارانه کتاب ۹۹» در حالی آغاز شد که چند وقتی از آغاز به کار مجدد کتابفروشیها که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود نمیگذرد؛ تعطیلی موقتی که ضرر و زیان اقتصادی بزرگی به حوزه نشر، کتاب و کتابفروشان زد. از طرفی هنوز تکلیف برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران مشخص نیست و تمام این اتفاقات میتوانست طرح بهارانه کتاب 99 را طرحی ویژه کند اما چنین نشد و این دوره از طرحهای فصلی کتاب نیز با تغییرات اندکی مانند دورههای قبل برگزار شد.
سیزدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب با شعار «بهار کتاب همزمان با بهار دلها» با عضویت بیش از ۷۰۰ کتابفروشی از سراسر کشور از روز شنبه ۲۰ اردیبهشت همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) تا سهشنبه ۳۰ اردیبهشتماه در کتابفروشیهای عضو طرح در سراسر کشور کار خود را آغاز کرد.
در این طرح علاقهمندان میتوانند کتابهای عمومی، کودک و نوجوان و کتابهای دانشگاهی را با ۲۰ درصد تخفیف از کتابفروشیهای عضو طرح خریداری کند. سقف مجاز خرید برای هر خریدار نیز ۱۵۰ هزار تومان است.
پس از گذشت چند روز از آغاز طرح موسسه خانه کتاب بهعنوان مجری طرح بهارانه کتاب ۹۹ از افزایش ۲۰ درصدی اعتبار کتابفروشیهای عضو در اینطرح در سراسر کشور خبر داد که میتواند نشاندهنده استقبال از این طرح و اتمام بودجه اولیه کتابفروشیها باشد.
رضایی: فروش مجازی جلوی ضرر ما در ایام کرونا را گرفت
حمیدرضا رضایی؛ مدیر اجرایی کتابفروشی کیهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره چگونگی سپری شدن ایام تعطیلی کتابفروشیها در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا و طرح بهارانه کتاب 99 گفت: از اوایل اسفندماه که درگیر کرونا شدیم ما طرح فروش اینترنتی و اینستاگرامی را شروع کردیم و با آن مدلی که ما اجرا کردیم خوب و راضیکننده بود. این طرح ادامه داشت و با وجود بسته بودن فروشگاه ما فروش و ارسال را داشتیم. فروش مجازی جلوی ضرر ما در ایام کرونا را گرفت.
وی درباره میزان استقبال کتابدوستان پس از آغاز مجدد فعالیت کتابفروشیها بیان کرد: بازگشایی مجدد برای مخاطبان جذاب بود که در کتابفروشی حاضر شوند و آثار جدید را ببینند؛ اما همیشه با شروع ماه رمضان با افت فروش مواجه هستیم و این مسئله هر سال وجود دارد. ولی امسال با توجه به فروش اینترنتی و ارسال با تخفیف و برخی موارد ارسال رایگان کتاب فروش قابل قبولی داشتیم.
مدیر اجرایی کتابفروشی کیهان عنوان کرد: طرح فصلی کتاب یک مشوق برای مردم است تا خرید کنند اما این سهمی که برای کتابفروشیها اختصاص داده میشود کم است و مثلاً سهمیه کتابفروشی کیهان پس از چند روز به اتمام میرسد.
رضایی افزود: برخی از مخاطبان با طرح آشنا هستند و به همین دلیل این زمان را برای خرید انتخاب میکنند. همکاران بنده در کتابفروشی این طرح را در مدت زمان برگزاری طرح برای مخاطبان ناآشنا معرفی میکنند و اکثر مخاطبان هم از تخفیف استقبال میکنند.
وی با اشاره به اینکه حضور و فروش در فضای مجازی جلوی ضرر ما در ایام کرونا را گرفت، خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا و تعطیلی کتابفروشیها تلاش کردیم در فضای مجازی کمی با توان بیشتر حضور داشته باشیم و خوب هم کار کردیم. مثلاً در این مدت 7 هزار مخاطب در صفحه اختصاصی اینستاگرام کتابفروشی اضافه شد. در کنار فعالیت در فضای مجازی طرح ارسال ارزان کتاب را اجرا کردیم؛ با سه هزار تومان کتاب را به تمام نقاط کشور ارسال میکردیم و اگر سه کتاب یا بیشتر سفارش میدادند ارسال رایگان انجام میشد. اجرای این طرحها به فروش ما در ایام کرونا هم کمک کرد.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/