سینمای ایران در زمستان 98 مشتری بیشتری نسبت به سال قبل داشت/ 60 درصد فروش گیشه تنها برای 3 فیلم!
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، یک هفته از تعطیلی سینماهای سراسر کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا میگذرد. اقدامی که در سایر عرصههای فرهنگی نیز رخ داده و اجراهای تئاتر، کنسرتهای موسیقی، گالریها و رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری نیز تعطیل شده است.
این تعطیلی نابههنگام اگرچه در اسفندماه و روزهایی که در بین اهالی سینما به عنوان ایام مرده اکران معروف است رخ داده، اما بازهم بر میزان فروش فیلم های در حال اکران تأثیر منفی خواهد گذاشت. با اینحال با توجه به خطرات ناشی از همه گیرشدن ویروس کرونا، اغلب فیلمسازان و هنرمندان از این تصمیم حمایت کرده و سلامتی مخاطبان را از هر موضوع دیگری مهم تر ارزیابی کردهاند.
از سوی دیگر، معاونتهای ذیربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفتهاند که برای جبران خسارتهای ناشی از این تعطیلی برنامهریزی کردهاند. باید دید تا چه اندازه این برنامه ریزیها رنگ واقعیت به خود میگیرد.
اما این اولین بار نیست که امسال سالنهای سینما با تعطیلی چندروزه مواجه میشوند. در هفته آخر آبانماه و در جریان اغتشاشات مربوط به گرانی بنزین، سالنهای سینما حدود پنج روز تعطیل بودند. از طرف دیگر در نیمه دوم دی ماه و به احترام ایام عزاداری شهادت سردار قاسم سلیمانی و همچنین جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراین نیز سینماها در مجموع حدود یک هفته تعطیلی را تجربه کردند.
با شروع جشنواره فیلم فجر به روال هر سال روند نزولی فروش در سینماهای کشور آغاز شد؛ روندی که معمولاً تا آغاز اکران نوروزی نیز ادامه دارد.
شاید در نگاه اول چنین شرایطی نشانگر افت شدید میزان فروش در فصل زمستان باشد. اما آمارها نشان میدهد که میزان فروش سینماها در زمستان امسال (تا دهم اسفند ماه) نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تغییر محسوسی نداشته و حتی با افزایش نیز همراه بوده است.
بر اساس آمار سامانه فروش سینمای ایران، از اول دی ماه سال 1397 تا دهم اسفندماه همین سال، میزان فروش سالنهای سینمای کشور 37 میلیارد و 820 میلیون تومان بوده است. این فروش حاصل حضور 4 میلیون و 392 هزار مخاطب برای 42 فیلم است.
از سوی دیگر، مجموع فروش سینماهای کشور از اول دی تا دهم اسفندماه 1398 نیز 44 میلیارد و 930 میلیون تومان بود. این میزان فروش نیز در پی حضور 3 میلیون و 980 هزار مخاطب برای 43 فیلم رقم خورده است. به این ترتیب مشاهده میشود که با وجود چندین روز تعطیلی در زمستان امسال و از جمله تعطیلی یک هفته اخیر، شاهد افزایش 7 میلیارد تومانی فروش امسال هستیم. البته این معادله احتمالاً با تداوم تعطیلی سینماها به ضرر فیلمهای امسال تغییر خواهد کرد.
البته بررسی دقیقتر آمار فروش حقایق دیگری را نیز روش میکند. سه فیلم پرفروش زمستان سال گذشته به ترتیب قانون مورفی ( 9 میلیارد تومان)، مارموز (4 میلیارد و 600 میلیون تومان) و بمب یک عاشقانه (3میلیارد و 630 میلون تومان) هستند. مجموع این سه فیلم پرفروش، عدد 17 میلیارد و 200 میلیون تومان را نشان میدهد که 44 درصد از فروش زمستانی سال 97 تا دهم اسفندماه را شامل میشود.
سه فیلم «مطرب»، «زیرنظر» و «جهان با من برقص» بهتنهایی 60 درصد از گیشه زمستانی را در اختیار دارند و 40 درصد باقیمانده بین 40 فیلم دیگر تقسیم شده است.
این درحالی است که امسال و در همین بازه زمانی، سه فیلم پرفروش زمستان در مجموع حدود 26 میلیارد تومان فروختهاند. از این میزان فروش، 11 میلیارد و 320 میلیون تومان سهم فیلم «مطرب» بوده است. «زیرنظر» با 8 میلیارد و 420 میلیون تومان و «جهان با من برقص» با 6 میلیارد و 750 میلیون تومان در ردههای بعدی قرار دارند.این سه فیلم در مجموع حدود 60 درصد از فروش زمستانی را از آن خود کردهاند.
این آمار نشان میدهد که گرچه امسال با وجود دو تعطیلی چندروزه شاهد افزایش میزان فروش سینماهای کشور بودهایم، اما بخش عمدهای از فروش زمستان امسال به سه فیلم پرمخاطب اختصاص دارد. به عبارت دیگر، از فروش 37 میلیادری زمستان سال گذشته علاوه بر سه فیلم شاخص ( از حیث تعداد مخاطب) سایر فیلمها نیز بهره بردهاند.
این قضیه اما برای امسال صدق نمیکند. یعنی سه فیلم «مطرب»، «زیرنظر» و «جهان با من برقص» بهتنهایی 60 درصد از گیشه را در اختیار دارند و 40 درصد باقیمانده بین 40 فیلم دیگر تقسیم شده است.
این موضوع در کنار نامعلومبودن میزان تعطیلی سینماها در روزهای آینده، لزوم حمایت جدی متولیان سینمای کشور از فیلمهایی که فرصت اکران و میزان فروش کمتری داشته اند را گوشزد میکند. حمایتی که باید با روشهای سنجیده و منطقی و با یک برنامهریزی اصولی انجام شده و توقف اکران و ضرر مالی برای سایر فیلمها را جبران کند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/