دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

بانک مرکزی مقصر اصلی تضعیف نظارت در طرح جدید بانکداری/ چرا همتی با سازمان نظارت مخالف است؟

در طرح جدید بانکداری قرار است تغییراتی بر روی ساختار نظارتی بانک مرکزی ایجاد شود اما مخالفت بانک مرکزی با این تغییرات موجب شده تا شیوه نظارت در این طرح تقلیل پیدا کند.
کد خبر : 465533

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران پس از چندسال کار کارشناسی توسط کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس به صحن علنی رسید و کلیات آن در مجلس به تصویب رسیده است. یکی از موضوعات مهمی که در این طرح به آن پرداخته شده، تغییرات سازوکارهای نظارتی بانک مرکزی است.


پور ابراهیمی رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید سازمان نظارت بر بانک مرکزی تشکیل شود، گفت: برای بهبود طرح اصلاح نظام پولی و بانکی، برای اعمال نظارت مقتدر به یک سازمان نظارتی نیاز داریم که برخی از وظایف خود را از قانون بگیرد و تقلیل آن به یک معاونت نظارتی صحیح نیست؛ نظر شخصی‌ام این است که باید این مسئله بازیابی شود.


 طبق گفته طراحان طرح جدید بانکداری در نسخه‌های اولیه طرح، سازمان نظارت به عنوان نهاد نظارتی حاکم بر بانک مرکزی تعیین شد اما این سازوکار پس از بحث و بررسی‌ها تغییر کرد و سازمان نظارت به معاونت نظارت تقلیل پیدا کرد که همین موجب شد تا بسیاری از مزایا سازمان نظارت نیز کنار گذاشته شود.


چرا سازمان نظارت حذف شد؟


شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که از همان ابتدا رئیس کل بانک مرکزی با برخی از جزئیات طرح بانکداری از جمله سازمان نظارت مخالف بوده که موجب شده نهاد نظارتی بانک مرکزی از سازمان نظارت به معاونت نظارت تقلیل پیدا کند.


الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی در همایش بانکداری جمهوری اسلامی ایران که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، درباره انتقادات عبدالناصر همتی و  علت حذف سازمان نظارت از طرح بانکداری گفت: رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری از طرح بانکداری جمهور اسلامی انتقاد کردند و رهبر انقلاب نامه‌ای را به آقای لاریجانی نوشتند و ما با رئیس مجلس جلسه‌ای را برگزار کردیم. بعد از آن موضوع هم با همتی جلسه‌ای گذاشتیم و قریب به ۸۵ درصد پیشنهادات آنها را اعمال کردیم.


همچنین حسین‌زاده بحرینی، رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی علت حذف سازمان نظارت از طرح بانکداری جمهوری اسلامی را این طور بیان می‌کند: قرار بود یک سازمان نظارتی داشته باشیم؛ اما به علت اصرار یک شخص این سازمان را حذف کردیم و به جای آن معاونت نظارت را تأسیس کردیم.


‌برخی گزارش‌‌ها و اخبار حکایت از این دارد که در جریان بررسی طرح در کمیسیون اقتصادی دو جلسه مفصل در بانک مرکزی با حضور عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، اکبر کمیجانی، قائم مقام و پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی و تعدادی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی و کارشناسان اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شده است. عبدالناصر همتی با تمرکز بر بخش بانک مرکزیِ طرح بانکداری جمهوری اسلامی، نظرات خود را درباره این بخش مطرح کرده است. یکی از مهمترین خواسته‌های رئیس کل بانک مرکزی، حذف سازمان نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و تبدیل آن به معاونت نظارت بانک مرکزی بود که این خواسته وی نیز در طرح مدنظر قرار گرفت.


با وجود جلسات همتی رئیس کل و معاونین بانک مرکزی با طراحان طرح بانکداری و لحاظ نمودن 85 درصد نظرات آن‌ها در نسخه‌های جدید طرح اما باز هم رئیس کل بانک مرکزی در جلسه بررسی کلیات طرح بانکداری در مجلس، مخالفت شدید خود را مطرح می‌کند. وی در اظهاراتی عجیب عدم اقناع بانک مرکزی را علت مخالفت خود بیان می‌کند. همتی در این جلسه گفت: مگر می شود 205 ماده در خصوص سیستم بانکی آماده باشد و یکباره همه این تغییرات ایجاد شود بدون اینکه کارشناسان و بانک مرکزی در این زمینه اقناع شده باشند. اجازه بدهید لایحه دولت در این زمینه به مجلس ارائه شود.


مخالفت‌های رئیس کل بانک مرکزی درحالی بیان می‌شود که موضوع نظارت در  بانک مرکزی تاکنون در قالب معاونت نظارت انجام می‌شد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این معاونت به دلیل دچار بودن به مسئله درهای گردان هیچ‌گاه کارآمد نبوده است؛ وضعیت مؤسسات اعتباری و مشکلات متعدد بانکی در زمینه ورشکستگی و ضابطه‌مند نبودن بانک‌ها در موضوع خلق پول این مسئله را تأیید می‌کند. در سال‌های اخیر کسانی معاونت نظارت بانک مرکزی را برعهده داشته‌اند که منافع آن‌ها با فعالیت در خارج از بانک مرکزی گره خورده است به نحوی که عموما همزمان یا قبل یا بلافاصله پس از دوران مسئولیت در بخش نظارت بانک مرکزی، در یکی از بانک‌های خصوصی یا نیمه‌‌دولتی مسئولیت هیئت مدیره یا ریاست یا معاونتی را برعهده داشته‌اند که این تعارض منافع باعث تضعیف جایگاه نظارت معاونت نظارت بانک مرکزی شده است.


انتهای پیام/4129/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته