دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پورابراهیمی:

مراجع تقلید در جریان طرح جدید بانکداری قرار گرفتند/ برای افزایش استقلال، ساختار بانک مرکزی تغییر کرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره قانون تحول بانکداری گفت: استقلال بانک مرکزی یکی از ضرورت‌هایی بوده که در طرح جدید به آن توجه ویژه‌ای شده و در همین راستا برخی ساختارهای بانک مرکزی تغییر کرد.
کد خبر : 451200
667911003.17.JPG

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدرضا پورابراهیمی عصر روز گذشته در نشست بررسی طرح «تحول بانکداری جمهوری اسلامی» که توسط مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، درباره روند بررسی و تصویب طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سال‌های اخیر تمامی بخش‌ها و خط به خط «طرح بانکداری جمهوری اسلامی» با حضور نمایندگان بانک مرکزی، بخش خصوصی و نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی و کمیته بانکداری این کمیسیون، بررسی شد و همه در جریان تمامی جزئیات طرح قرار گرفته‌اند. در این طرح حجت الاسلام والمسلمین بحرینی زحمت اصلی را کشیدند که باید از ایشان و تیم مرکز پژوهش‌های مجلس تقدیر کرد.


وی ادامه داد: یک سال و نیم پیش به محضر مراجع تقلید رسیدیم، ضمن ارائه طرح، از نکات این بزرگواران نیز استفاده کردیم.


وی درباره جزئیات این طرح گفت: استقلال بانک مرکزی، یکی از معضلاتی بوده که همیشه بانک مرکزی با آن روبرو بوده است. زیرا سیاست‌های پولی و بانکی بانک مرکزی در دوره‌های مختلف تحت تاثیر سیاست‌ها و تغییرات دولت‌ها بوده است و همین موجب شده تا ثبات در سیاست‌های پولی بی‌معنا باشد. از این رو یکی از بخش‌هایی که در این قانون مدنظر قرار گرفته، استقلال بانک مرکزی است. برای تحقق این موضوع در طرح بانکداری هیئت عالی در نظر گرفته شد که تعداد اعضای آن 9 نفر است. 6 نفر از متخصصین حوزه بانکی و 3 نفر دیگر شامل رئیس بانک مرکزی، معاون نظارت و قائم مقام رئیس بانک مرکزی است. برای 6 نفر نیز سازوکار انتخاب و ویژگی‌هایی مشخص شده که مفصل در طرح بیان شده است.


این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: یکی دیگر از معضلات اصلی بانک مرکزی موضوع نظارت بر بانک مرکزی بود که ضعف‌های بسیاری داشت. از این رو ابتدا سازمان نظارت پیشنهاد شد زیرا وجود این سازمان موجب افزایش توان نظارت و استقلال آن از بانک مرکزی می‌شد. متاسفانه رئیس جمهور و بانک مرکزی با این شیوه مخالفت کردند که نهایتا این سازمان به معاونت نظارت در بانک مرکزی، تقلیل پیدا کرد.


پورابراهیمی درباره سایر ویژگی‌های طرح بانکداری گفت: در این طرح سعی شده تا تغییرات را در حوزه تضادمنافع رئیس بانک مرکزی و بخش خصوصی ایجاد شود زیرا تاکنون رئیس بانک مرکزی قبل یا بعد ریاست، در بخش خصوصی نیز فعال بود که زمینه فساد و تضاد منافع را فراهم می‌کرد. همچنین با اصلاحات انجام شده بانک مرکزی در برابر تصمیماتش پاسخگوتر شده است. علاوه‌براین شفافیت اطلاعات بانک مرکزی یکی از موضوعات مهم دیگری بوده که در این طرح مورد توجه قرار گرفت.


رئیس سابق کمیسیون اقتصادی در پایان ضمن تقدیر از تیم مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کارگروه بانکداری کمیسیون اقتصادی مجلس، خاطر نشان کرد: امیدواریم خروجی نشست‌های تخصصی و برگزاری سمینارها و همایش‌ها قانونی متقن، جامع و کامل در حوزه نظام بانکی باشد. مطمئن هستیم اصلاح قانون بانک مرکزی زمینه‌ساز تحولات اقتصادی بزرگی در اقتصاد کشور خواهد بود.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته