دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سومین کارگاه «سیمرغ باریخ» برگزار شد

مطهرنیا: کاش به جای این همه باشگاه زیبایی اندام یک باشگاه زیبایی افکار داشتیم

سومین کارگاه از سلسله کارگاه­‌های «سیمرغ باریخ» با محوریت مدیریت و هدایت کار گروهی در مجتمع پیامبر اعظم دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی برگزار شد.
کد خبر : 45493

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در کارگاه سیمرغ باریخ که به همت پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، دکتر مهدی مطهرنیا پیرو جلسات قبل، نکاتی را در باب ضرورت و اهمیت کار تیمی و مدیریت و هدایت آن بیان کرد که مورد استقبال حاضرین در جلسه قرار گرفت.


مطهرنیا گفت: «از اصول طلایی کار گروهی ایجاد شبکه­‌های اجتماعی است و در بطن همه این‌ها باید به هم ‌اندیشی جمعی روی آوریم و در عمل به سازماندهی و ساماندهی کنش­‌های جمعی وارد شویم.»


او افزود: «کاش به جای این همه باشگاه زیبایی اندام یک باشگاه زیبایی افکار داشتیم. مشکل ما اندام­ ها نیستند افکارها هستند. ما اگر بخواهیم در یک کار جمعی اثر‌گذاری یک رهبر را بالا ببریم، آیا آن رهبر همواره خود باید سخن بگوید و اجازه تفکر به دیگران ندهد؟ بنابراین لازم است هم ‌اندیشی داشته باشیم. در کار جمعی باید اجازه داد این هم‌اندیشی صورت بپذیرد. سلسله‌مراتب در خدمت سازماندهی و ساماندهی توانایی­‌هاست نه مسیری برای برتری جویی فردی در کار جمعی.»


او خاطر نشان کرد: «حیات اجتماعی، حیاتی وابسته به کارکرد نقش­‌های مختلف در قالب کنش­گران گوناگون در جهت رسیدن به اهداف است، سیاست­مداران نیل به اهداف را دنبال می­‌کنند. مدیر کار را تقسیم می­‌کند و کار را از رهبر می­‌گیرد، وارد بدنه می­‌کند. رهبر در نقطه پایانی و در بالای هرکار مانند عقاب ایستاده است.»


مطهرنیا با بر شمردن خصوصیات اعضای یک تیم با ارتباط خوب افزود: «انسانی که می­‌خواهد در کار تیمی خود را نشان دهد خود را از دیگران جدا نمی­‌کند، ارتباط برقرار کردن با خود را برای دیگران آسان می­‌کند تا راه ‌های ارتباطی بسته نشود چون همگرایی گروهی و نشاط گروهی را افزایش و به روابط بالقوه شکل می­‌دهد. آنهایی متعهد هستند که ممتاز باشند و به جزییات توجه کنند و برای بهبود عملکرد اعضای تیم روی حرفه و تخصص خود متمرکز کنند.»


او گفت: «از دیدگاه من انضباط در 4 رخ شکل می­گیرد. انضباط در فکر، انضباط در احساسات، انضباط در رفتار و انضباط در کنش. یکی از مسایلی که در کار تیمی بسیار زیاد ایجاد اشکال می­‌کند انضباط در احساسات است.»


او افزود: «در کارتیمی باید ارزش وجودی همدیگر را درک کنید قبل ازاینکه دیگران به ارزش شما پی ببرند شما باید به ارزش آنها بیفزایید. قبل از اینکه دیگران شما را باور کنند شما آنها را باور کنید. قبل از اینکه دیگران به شما خدمت کنند شما به آنها خدمت کنید و همیشه گام اول را شما بردارید. اگر هدف نداشته باشید وحدت درونی هم به مشکل بر می­‌خورد. باید هدف­‌های خود را روشن بیان کنیم. برای رسیدن به آن اهداف نیاز به استراتژی و چشم انداز و هدف­گذاری و همچنین نقشه راه و تاکتیک­‌ها و تکنیک­‌هاست تا به سر انجام برسد.»


رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد در پایان تأکید کرد: «به جای اینکه به خود بیاندیشیم مصالح تیم را در نظر بگیریم. به همگان یاد آور شویم منافع تک تکمان اصل است ولی تضمین خوشبختی همه ما در رسیدن همگان به منافع جمع است و اصالت را به فرد می­دهیم اما اصالت فرد را در تضمین تشریک مساعی جمعی عملیاتی میکنند.»


با اتمام این جلسه از سری کارگاه­ های سیمرغ باریخ، پرونده کارگاه مدیریت و هدایت گروهی بسته شد و شرکت‌کنندگان در این سه جلسه کارگاه گواهی حضور در نشستدریافت خواهند کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب