دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1398 - 15:47
آنا گزارش می‌دهد؛

بازخوانی یک اتفاق تلخ؛ جهلی که کتابخانه تفکر را به آتش کشید/ مردم و خیرین برای بازسازی کتابخانه پیش قدم شده‌اند

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با توجه به اینکه کتابخانه مربوط به مردم بوده و محل خدمت‌رسانی به مردم بوده، به همت و یاری خود مردم بازسازی شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
کد خبر : 448088
180521.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، چند روز پیش و در ادامه سوء‌استفاده عناصر آشوبگر از اعتراضات مردمی، کتابخانه تفکر شهرستان شهریار استان تهران به دست آشوبگران و ایادی دشمن به آتش کشیده شد.


در این آتش‌سوزی حدود ۱۳ هزار جلد کتاب در آتش جهل و کینه اشرار سوخت. خسارت وارده به این کتابخانه در حدود ۲۰ میلیارد ریال ارزیابی می‌شود.


کتابخانه تفکر شهریار طعمه حریق جهل


این اقدام وحشیانه و ضد فرهنگی مهم‌ترین نشانه مرزبندی بین مردم معترض و عناصر آشوب‌طلب و ضدفرهنگی بود، زیرا کتابخانه سوزی هرگز با طبع و روحیه مردم فرهنگ دوست ایران سازگاری ندارد. این اقدام نمونه کافی است تا معلوم شود دشمنان این سرزمین چه نسبتی با فرهنگ دارند.


آتش‌سوزی این کتابخانه عمومی موجب تأثر و تأسف نویسندگان، ناشران و اهالی کتاب و کتابخوانی شد و واکنش‌های زیادی در فضاهای فرهنگی و شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت و بسیاری از دغدغه‌مندان از همان روزهای نخست این اتفاق ناگوار به فکر بازسازی و شروع دوباره فعالیت این کتابخانه افتادند.


بازسازی کتابخانه با کمک مردم


مهدی رمضانی


مهدی رمضانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره بازسازی این کتابخانه گفت: اصل برنامه بر بازسازی و احیای مجدد کتابخانه در کمترین زمان و با بهترین کیفیت است. سیاست‌گذاری و تصمیم گرفته شده این است که با توجه به اینکه کتابخانه مربوط به مردم بوده و محل خدمت‌رسانی به مردم بوده، به همت و یاری خود مردم بازسازی شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.



در این کتابخانه کتاب نفیس خاصی وجود نداشت اما کتاب‌های قدیمی بوده که الان دیگر جایگزین ندارد



وی ادامه داد: فراخوان بازسازی این کتابخانه آماده شده و به‌زودی منتشر می‌شود که با همت و یاری مردم و همه گروه‌هایی که در حوزه‌های مختلف، اعم از تأمین کتاب، بازسازی عمرانی، شاداب‌سازی و زیباسازی کتابخانه‌ها و ... کار زودتر پیش برود.



معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه فضای همدلی مناسبی برای شروع به کار مجدد این کتابخانه شکل گرفته است امیدواریم به کمک رسانه‌ها بتوانیم این فضا را تقویت کنیم، عنوان کرد: الان هم که با شما صحبت می‌کنم، گروه‌های مختلف و عده زیادی از هموطنان‌مان، برخی از همکاران ما در داخل نهاد کتابخانه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که از اختصاص دادن حقوق‌شان برای بازسازی کتابخانه و راه‌اندازی مجدد آن کمک کنند.


رمضانی ادامه داد: البته نهاد کتابخانه‌ها هم به وظیفه خودش عمل خواهد کرد. این همت دلیل بر این نیست که همه هزینه را مردم بخواهند بدهند ولو یک هزار تومان هم کمک کنند، نشان‌دهنده عزم عمومی برای بازسازی کتابخانه است. ما هم در خدمت این کار خواهیم بود و همه تلاش‌مان را می‌کنیم که کتابخانه بازسازی شده و آماده خدمت‌رسانی مجدد به مردم شود.


وی خسارت وارد شده به کتابخانه تفکر را عدد قابل توجهی دانست و گفت: اگر این اتفاق نمی‌افتاد این پول می‌توانست صرف راه‌اندازی و ایجاد چند کتابخانه یا تجهیز و تکمیل چند کتابخانه یا پروژه‌های نیمه‌تمام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شود یا خیلی اتفاقات بیشتر و بهتری حتی در خود شهریار انجام شود. در هر صورت مسیر این اتفاق کار را به اینجا رساند و البته این مسئله باعث نخواهد شد که خدمت‌رسانی در این کتابخانه متوقف شود.



گروه‌های مختلف و عده زیادی از هموطنان‌مان، برخی از همکاران ما در داخل نهاد کتابخانه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که از اختصاص دادن حقوق‌شان برای بازسازی کتابخانه و راه‌اندازی مجدد آن کمک کنند



معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا در این کتابخانه کتاب خطی و نفیسی وجود داشت، اظهار کرد: بعضی از کتابخانه‌های عمومی را داریم که در آنها حتی آثار خطی و نفیسی وجود دارد اما اینجا از این حیث اثر نفیس خاصی نبوده است. البته این را هم در نظر داشته باشید که در همین کتابخانه عمومی هم کتاب‌های قدیمی بوده که الان دیگر جایگزین ندارد. کتاب‌های نایابی که مختص همان کتابخانه بوده و دیگر نسخه‌ای از آنها وجود ندارد که بخواهد جایگزین شود. لذا این آسیب به‌لحاظ حافظه تاریخی کتابخانه خورده و کتاب‌ها هم سوخته است.



رمضانی خاطرنشان کرد: اینکه کتابخانه که یک مکان عمومی و محل خدمت‌رسانی به مردم است و وابستگی خاص جریان سیاسی هم ندارد، نشان سیاسی هم ندارد، مثلاً فرمانداری نیست، توسط عده‌ای مورد هجوم قرار بگیرد، قطعاً مردم که استفاده کنندگان اصلی آن کتابخانه بودند این کار را نمی‌کنند. گروه‌های مختلفی هم این حرکت را محکوم کردند. اینها نشان می‌دهد که این اقدامات کارهای غیرقابل دفاعی بود.


انتهای پیام/۴۰۲۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته