دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1398 - 11:09
آنا بررسی می‌کند؛

دانشجویان معترض دانشگاه امیرکبیر چه خواسته‌هایی دارند؟ / عدم رسیدگی مسئولان پس از گذشت سه روز!

سه روز پیش جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر طی یک تجمع اعتراضی خواستار تغییر برخی از قوانین و محدودیت‌های آموزشی شدند که با واکنش خاصی از سوی مسئولان دانشگاه روبه‌رو شد.
کد خبر : 430845
16-9-26-173730139506141606379708566534.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سه روز پیش بود که تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر(پلی‌تکنیک تهران) در اعتراض به شهریه سنوات و هم‌نیازی دروس تجمعی اعتراضی برگزار کردند که مشاور رئیس دانشگاه در واکنش به این تجمع با وعده حل مشکلات، دانشجویان را به آرامش دعوت کرد. حال که دو روز از این ماجرا می‌گذرد، نمایندگان دانشجویان معترض اعلام می‌کنند که هنوز مشکلی حل نشده و پاسخی دقیق از طرف دانشگاه  به آنها داده نشده است.


یکی از فعالان صنفی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: هنوز مسئولان دانشگاه درباره نتیجه توافق با دانشجویان اطلاع‌رسانی نکرده‌اند، درصورتی‌که روزهای نیمسال تحصیلی در حال گذر است و ما وقت را از دست می‌دهیم. 


محدودیت دریافت 14 واحد


وی ادامه داد: یکی از اعتراض‌های اصلی دانشجویان این است که چرا وقتی دانشجویان از دروس هم‌نیاز و پیش‌نیاز به هر دلیلی استفاده می‌کنند، فقط می‌توانند 14 واحد انتخاب کنند؟ درصورتی‌که در سایر دانشگاه‌ها این گونه نیست. دانشجویانی که مشکل معدل ندارند، باید بتوانند واحدهای بیشتری را دریافت کنند.


سيد محمدحسین کريميان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با آنا در پاسخ به این سخن دانشجویان، ضمن تأیید محدودیت مورد اعتراض دانشجویان در مسئله انتخاب واحد دروس دارای هم‌نیاز اعلام کرد: دانشجویانی که واحدهای اخذشده‌شان به 14 واحد نرسیده باشد، می‌توانند تا 14 واحد به همراه واحدهای دیگر واحد هم‌نیاز و پیش‌نیاز را نیز دریافت کنند. در این میان برخی از دانشجویان خواهان اضافه‌شدن سقف 14 واحد هستند.



وی ادامه داد: در صحبت با دانشجویان از آنها خواستیم که تعداد واحد مدنظرشان را اعلام کنند و  پاسخ تعداد 16 واحد بود. 


معاونت آموزشی در پاسخ از دانشجویان معترض تضمینی مبنی بر رضایت و بسنده کردن به افزایش سقف تا 16 واحد و ادامه نیافتن اعتراضات مطالبه کرد که هنوز پاسخ روشنی دریافت نشده است.


نباید سقف واحد تعریف شود


با وجود این سخنان معاون آموزشی دانشگاه، دانشجویان معترض معتقدند اصلاً نباید سقفی غیر از معدل وجود داشته باشد و به خاطر فشار دانشگاه بالاجبار سقف 16 واحد را مطرح کرده‌اند. 


شهریه سنوات تحصیلی دانشجویان


خواسته دیگر دانشجویان مربوط به شهریه سنوات دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد است. کریمیان در این باره گفت: سقف مجاز سنوات دانشجویان دوره کارشناسی هشت ترم است و دولت برای ماندن دانشجویان بیش از این مدت در دانشگاه بودجه‌ای اختصاص نمی‌دهد، ما به دانشجویان اجازه داده‌ایم که ترم‌های نهم و دهم را نیز رایگان درس بخوانند و در صورت ادامه تحصیل بعد از ترم دهم از آنها شهریه سنوات دریافت می‌کنیم.


در این میان نماینده صنفی دانشجویان امیرکبیر اما نظر دیگری دارد و معتقد است که «این شرایط برای ورودی‌های قبل از 94 است درصورتی‌که ورودی‌های 95 به بعد باید از ترم دهم شهریه بدهند. یکی از خواسته‌های مهم دانشجویان این است که همچنان شهریه سنوات از ترم یازدهم برای همه در نظر گرفته شود.»


با اینکه آمارها نشان می‌دهد که از 6 هزار و 500 نفر دوره کارشناسی تنها 260 نفر در این اعتراض صنفی شرکت کرده‌اند، اما دانشجویان معترض می‌گویند که شاید نسبت به کل دانشجویان جمعیت کمتری داشته باشیم اما باز هم اندک نیستیم. آنها معتقدند که آمار مخفی در این زمینه وجود دارد که مسئولان دانشگاه آن را نمی‌بینند. این دانشجویان براساس مشاهدات خود مدعی‌اند که بیش از نیمی از دانشجویان پلی‌تکنیک در دوره کارشناسی درسشان را 9 ترمه به پایان می‌رسانند و همین محدودیت هم‌نیاز و پیش‌نیاز باعث شده که عده‌ای نتوانند 8 ترمه فارغ‌التحصیل شوند.



این دانشجویان ادعا دارند: اگر قانون دانشگاه در این زمینه اصلاح شود بسیاری از دانشجویان راحت‌تر و زودتر می‌توانند فارغ‌التحصیل شوند و اساساً مشکل سنوات برطرف شود.


به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها محدودیت‌ها را باید برای دانشجویان دارای نمرات و سوابق تحصیلی ضعیف اعمال کنند نه اینکه همه از جمله دانشجویان نخبه و ممتاز نیز به دلیل محدودیت‌های آموزشی محکوم به تحصیل طولانی‌مدت شوند. البته معاون آموزشی دانشگاه این انتقاد را پذیرفت و گفت: خوب است که دانشجویان برای حقشان اعتراض می‌کنند و معتقدیم برخی از قوانین آموزشی اشکالاتی دارد که باید برطرف شود.


در هر صورت باید دید که دانشجویان پلی‌تکنیک که شعار «پولی تکنیک! ... نمی‌خوایم! ... نمی‌خوایم!» سر می‌دهند، در این نیم‌سال تحصیلی چه نتیجه‌ای خواهند گرفت!


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته