دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1397 - 08:00
آنا اعتراضات فضای مجازی و اظهارات پروانه سلحشوری را بررسی کرد؛

وسوسه خانم نماینده برای سفر به جام‌جهانی/ اولویت بانوان مجلسی سفر به روسیه است؟

پروانه سلحشوری، یکی از شش نماینده‌ای است که قرار است برای تماشای بازی‌های جام جهانی روسیه 2018 به این کشور سفر کند؛ این در حالی‌ست که بسیاری دختران ورزشکار نسبت به بی‌توجهی و عدم حمایت مسئولان گلایه‌مندند؛ موضوعی که به ظاهر در اولویت خانم‌ نماینده نیست!
کد خبر : 285753

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اواسط هفته گذشته اسامی 7 نماینده مجلس از جمله غلامرضا کاتب، پروانه سلحشوری، محمدعلی وکیلی و اسماعیل سعیدی از کمیسیون فرهنگی به همراه رحیم زارع، همایون یوسفی و یوسف نژاد از فراکسیون ورزش برای حضور در بازی‌های جام جهانی 2018 روسیه منتشر شد.


این خبر واکنش‌های بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت زیرا در این لیست نام پروانه سلحشوری به عنوان تنها نماینده زن برای حضور در ورزشگاه دیده می‌شد؛ البته این نماینده مجلس، پیش از اینها در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرده بود: «تا زمانی که ورود به ورزشگاه سهمیه‌ای و گزینشی باشد، حضور پیدا نمی کنم.» البته همین مساله موجب شد تا موجی از اعتراضات کاربران شبکه‌های اجتماعی به این نماینده مجلس آغاز شود. کسانی که در انتخابات مجلس به سلحشوری و طیف فکری وی رای داده‌بودند هم این اقدام وی را برنتافته و انتقاداتی را به سفر نمایندگان به روسیه مطرح کردند.




اگرچه محور اعتراضات، بحث ورود زنان به ورزشگاه بود، اما همچنان این سوال مهم از نماینده مجلس وجود دارد که به نمایندگی از جامعه زنان کشور، چه اقداماتی در راستای حمایت از مطالبات جامعه زنان صورت داده است؟ آیا حمایت از ورزش زنان، جایی در دغدغه‌های این نماینده دارد؟ و اینکه با رفتن به روسیه، کدام مشکل از جامعه زنان کشور حل می‌شود؟


علت هجمه‌ها را نمی‌دانم!


پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس در مورد سفر به روسیه و حضور در بازی‌های جام جهانی 2018 روسیه به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: نمی‌دانم علت این همه هجمه و انتقاد به سفر من به روسیه چیست در حالی که در دوره‌های قبل نیز دو نفر از زنان نماینده در جام جهانی برزیل حضور داشتند و کسی در آن زمان انتقاد و اعتراضی نداشت و حتی شاهد این همه سر و صدا و جنجال رسانه‌ای نبودیم؛ این در حالیست که سفر نمایندگان به برزیل به دلیل طولانی بودن مسافت چندین روزه بود و حالا سفرما به روسیه دو روزه است.


وی ادامه داد: هر یک از نمایندگان مجلس باتوجه به عضویت در یکی از کمیسیون‌های مجلس متناسب با موضوعات مختلف هر بار یکی از اعضا در جلسات و برنامه‌های خارجی شرکت می‌کند در حالی که من از ابتدای حضورم تاکنون به هیچ سفر خارجی نرفته بودم تا این که این سفر پیش آمد و به دلیل اینکه هیچ سفری نرفته بودم، من برای جام جهانی روسیه 2018 انتخاب شدم.


این نماینده مجلس با اشاره به همزمانی سفر شخصی خود با بازی‌های جام جهانی گفت: با توجه به اینکه پیش از این برای سفر دیگری در این ایام برنامه‌ریزی کرده بودم به وزارت ورزش و جوانان نامه‌ای ارسال کرده و خواستم در صورت همزمانی این سفر با برنامه شخصی در این سفر حضور نداشته باشم که تاکنون پاسخی از سوی وزارتخانه اعلام نشده است.


‌سلحشوری در پاسخ به این سوال که شما چرا در طول یک سال اظهارات ضد و نقیضی در زمینه ورود زنان به ورزشگاه داشتید زیرا پیش از این در اظهاراتی تاکید کرده بودید تا زمانی که ورود به ورزشگاه سهمیه‌ای و گزینشی باشد، حضور پیدا نمی‌کنم، گفت: منظور من ورزشگاه‌های داخل کشور بود وگرنه هر زن ایرانی نیز می‌تواند برای دیدن بازی‌ها در ورزشگاه‌های خارجی حضور یافته و این بازی‌ها را از نزدیک تماشا کند.


وی ادامه داد: متاسفانه فقط در ایران زنان اجازه ورود به ورزشگاه را ندارند و در هیچ کشور خارجی شاهد چنین برخوردی نیستیم بر همین اساس هر زن ایرانی می‌تواند برای تماشای بازی‌های جام جهانی به هر کشوری سفر کنند و در ورزشگاه حضور یابد.


تابوشکنی با سفر به روسیه!


البته سلحشوری، بعد از گفت‌وگو با خبرنگار آنا، در مصاحبه با یکی دیگر از خبرگزاری‌ها از حضور خود در بازی‌های جام جهانی روسیه 2018 با هزینه شخصی خبر داده و گفته بود: سفر مسافران مسکو قرار بود ۲ یا ۳ روزه باشد. ظاهرا نگرانی دوستان هدررفت بیت‌المال توسط نمایندگان است که امری ستودنی است. اگر حساسیت اجتماعی در مقابل اسراف و نابجا خرج کردن بیت‌المال بالا رود و البته منجر به اصلاح رویه‌های نامطلوب شود، بسیار قابل‌تقدیر است. اما قطعاً با هزینه شخصی به این سفر خواهم رفت.


سلحشوری همچنین با اشاره به اینکه در ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه‌ها هیچ‌گونه ممنوعیت درج‌شده‌ای در قانون و شرع وجود ندارد، بلکه این ممنوعیت محصول سلیقه و طرز فکر نیروهای نامرئی کنترل‌کننده جامعه ماست، در ادامه این مصاحبه گفته بود: جام جهانی روسیه را فرصتی مغتنم می‌دانم تا تابوی غیرقانونی و غیرشرعی ممنوعیت ورود زنان ایران به ورزشگاه‌ها که برخی با سلیقه‌های مردسالارانه خود ایجاد کرده اند، شکسته شود.


حق چه کسی است به روسیه برود؟


این در شرایطی است که قهرمانی تیم فوتسال بانوان در رقابت‌های آسیایی و لزوم حمایت بیشتر از بانوان ورزشکار را به یک دغدغه جدی تبدیل کرده است. در همین دیدار اخیر قهرمانان فوتسال بانوان، با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده،‌مهمترین مشکل و دغدغه این قشر، نداشتن استطاعت مالی و عدم آینده شغلی اعلام شد؛ موضوعی که بدون شک نیاز به حمایت و همراهی مجلس از این بانوان ورزشکار دارد اما خانم‌های نماینده بجای پرداختن به این موضوعات ترجیح می‌دهند تا به روسیه بروند و با حضور در ورزشگاه‌ها روسیه، هم از بانوان ایرانی حمایت کنند و هم تابو شکنی کنند.


یکی از پیشنهادات جالب توجه کاربران فضای مجازی در روزهای گذشته به 6 نماینده‌ای که قصد سفر به روسیه را دارند، این بود که بجای سفر خود، بانوان فوتسالیست برای تشویق تیم ملی و نیز تشویق اعضای این تیم، به روسیه اعزام شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته