دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۷ اصل مهم سلامتی در اسلام

اینکه خوراک ریز مغذی و غذا باشد و فارغ از هرگونه اسانس و محرک شیمیایی و گیاهی باشد یکی از نکات اصولی است که مسلمانان باید خوراک‌هایشان به آن توجه داشته باشند.
کد خبر : 274865

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، حجت‌الاسلام سید‌حسن ضیایی محقق و مدرس طب اسلامی و دکترای فقه و اصول در نشست سلامت در قرآن با اشاره به اصول طب اسلامی و معصومین گفت: پرهیز صحیح، پیشگیری، درمان و شفا ۴ مرحله طب معصومین(ع)، است.


وی افزود: طب معصومین(ع) برای پرهیز از غذاها محدودیت زمانی دارد و برخلاف دیگر طب‌ها که انسان را برای همیشه از خوردن چیزی منع می‌کند تنها تا سقف ۱۴ روز پرهیز را جایز می‌شمارد.
مدرس طب اسلامی با بیان اینکه در پرهیز طب معصومین احتمال بازگشت بیماری وجود نخواهد داشت، گفت: طب سنتی یا مکمل و نه طب جدید هیچ کدام مانند طب معصومین امکان درمان بیماری به وسیله پرهیز را به ویژه در بیماری‌های متابولیک مانند دیابت ندارند.
وی ادامه داد: برخلاف اینکه طب جدید و سنتی و دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور انسان را به دو بخش جسم و روح تقسیم می‌کنند طب المعصومین(ع) انسان را دارای ۴ جزء می‌داند که شامل جسم، روان، روح و نور است که هر کدام از اینها برخلاف شباهت‌هایی که با هم دارند دارای اختلاف‌های اساسی نیز هستند.
حجت‌الاسلام ضیایی، تصریح کرد: طب جدید روان و روح دو لفظ و دارای یک معنا هستند. در حالی که این یک اشتباه است و این دو لفظ تفاوت‌ها معناداری با هم دارند‌؛ روان مربوط به ذهنیات است و روح جسم سیار است که با جسم تفاوت دارد. جسد ‌به معنای لاشه و مردار است در حالی که در طب المعصومین جسد روح و روان دارد.
اخلاقیات هاله انسانی را بیشتر می‌کند
وی به وجود هاله نوری انسانی و هاله نوری ایمانی در افراد اشاره کرد و گفت: این هاله‌ها به گونه‌ای است که هر انسانی که اخلاقیات را بیشتر رعایت کند فقط هاله انسانی آن بیشتر می‌شود و این در اصطلاح همان چهره نورانی است که عوام از آن یاد می‌کنند.
حجت‌الاسلام ضیایی با بیان اینکه به تفصیل در طب المعصومین پرداخته شده است، گفت: متاسفانه دشمنان واقعی انسان‌ها کسانی‌اند که با هر دین و مذهبی اجازه گسترش این علم را در جهان نمی‌دهند و سردمدار اینها هم یهودی‌های نژاد پرست و صهیونیزم بین المللی است که کاروان علم را عقب نگه‌داشته تا خود حکومت کند.
وی با بیان اینکه در طب المعصومین انسان به جزء‌های بسیار کوچکی تقسیم و برای هر یک از آنها دستورهای مشخصی آمده است، گفت: جسم و روان دو بخش کلی انسان است که برای بخش روان بیش از ۴۰۰ نوع بیماری درروانشناسی بالینی شناسایی شده است.
فواید طیب خوری در انسان‌ها
این کارشناس طب اسلامی در ادامه به آیات ۱۶۸ و ۱۷۲ سوره بقره اشاره کرد و گفت: در این دو آیه بر طیب و حلال خوری انسان‌ها به طورعام و حلال خوری مومنان و مومنات به طور خاص اشاره شده و از اثرات آن نیز آن است که طیب خوری به انسان‌ها این امکان را می‌دهد تا دچار فرهنگ ابتذال و انحرافی نشوند.
وی تصریح کرد: نتیجه طیب و حلال خوری برای مومنان نیز برجا ماندن توان شکر عملی برای نعمات موجود و مدیریت صحیح منابع غذایی و دوری از انواع بیماری‌ها اعم از فوبیک، پنیک، هسیتریک است.
این محقق طب اسلامی در ادامه بر ۷ اصل در طب اسلامی اشاره کرد و گفت: اینکه خوراک ریز مغذی و غذا باشد و فارغ از هرگونه اسانس و محرک شیمیایی و گیاهی باشد یکی از نکات اصولی است که مسلمانان باید خوراک‌هایشان به آن توجه داشته باشند.
وی افزود: خوراکی‌هایی که امروز با عنوان اسنک از آنها یاد می‌شود ریز مغذی نیستند و درواقع استفاده از آنها به علت ارزش غذایی پایینی که دارند ظلم به نفس محسوب می‌شود. توجه به سن، جنسیت‌، تحرک، نوع شغل، سلامت غذا، بهداشت آن و طاهر بودن غذا از دیگر مواردی است که برای انتخاب خوراک مسلمانان باید به آنها توجه داشته باشند.


منبع: ایکنا


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب