تبدیل گردشگری به محور توسعه با برپایی «تبریز 2018»/ آغاز رویداد تبریز از چهارم اردیبهشتماه
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست خبری «تبریز 2018» صبح امروز 2 اردیبهشت ماه با حضور علیاکبر مونسان معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، محمد محبخدایی معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، پویا محمودیان سرپرست معاونت صنایعدستی، محمدحسین طالبیان معاون میراثفرهنگی کشور و مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد.
علیاکبر مونسان گفت: در 4 و 5 اردیبهشت ماه تبریز 2018 آغاز میشود. در دی ماه سال گذشته بنا بر ضرورت آمادهسازی آیین پیش رویداد را برگزار کردیم و در نهمین اجلاس وزرای گردشگری کمیتهای تشکیل شد تا پایتخت کشورهای اسلامی را انتخاب کند. این اجلاس 9 عضو داشت که 7 عضو بنا بر پتانسیلی که در تبریز وجود داشت آن را به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی انتخاب کرد.
ظرفیتهای گردشگری آذربایجان شرقی
وی در اشاره به ظرفیتهای موجود در تبریز بیان کرد: وجود مناطق نمونه گردشگری تبریز، زیرساختهای مناسب، وجود دو اثر که به ثبت جهانی رسیده، مجتمعهای خدماتی رفاهی، موزههای غنی آذربایجان و تبریز، چشماندازهای طبیعی، برگزاری رویدادهای گردشگری در طول سال، کثرت آثار تاریخی، اینکه به عنوان شهر جهانی فرش دستبافت انتخاب شده از عواملی بود که باعث شد تا تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: در این راستا 6 کمیته تخصصی تشکیل شد که شامل کمیته زیرساختها و توسعه شهری، کمیته فرهنگی و اجتماعی، کمیته تبلیغات و امور بینالملل، کمیته اقتصادی و سرمایهگذاری، کمیته آموزش ارزیابی و نظارت و کمیته سمنها تشکیل شده و کمیته سمنها توانسته 55 جلسه با 450 مصوبه را برگزار کند. همچنین پروژهها در 23 دستگاه اجرایی در ستاد ملی ابلاغ شده است.
وی در خصوص اقدامات به انجام رسیده، تشریح کرد: تبلیغات جاذبههای تبریز در داخل و خارج از کشور به واسطه ایرلاین ترکیش، اعطای مجوز برای تبدیل و کاربری خانههای قدیمی به واحدهای بومگردی، آمادهسازی هتلها، به روز رسانی هتلهای شهر تبریز از جمله کارهایی بوده که تا امروز انجام شده است. همزمان با افتتاح رویداد تبریز 2018بستههای برنامههای عیدانه تبریز شامل تخفیف ویژه هتلها، تخفیف خرید فرش، تخفیف کیف و کفش، سرو غذاهای سنتی و بازدید از موزهها و اماکن تاریخی و همچنین راهاندازی فستیوال اقوام و نمایشگاه صنایع دستی فعال خواهد شد.
علیاکبر مونسان تاکید کرد: اعطای مجوز برای فعالیت صنوف مرتبط با گردشگری برای این که گردشگران از خدمات 24 ساعته و شبانهروزی بهرهمند شوند از دیگر برنامههایی است که اجرایی میشود.
در بخش دیگری از این نشست خبری استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: تبریز 20118 فرصت خوبی برای کشورمان است و بعد از ثبت تبریز در سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی اتفاقات خوبی در آذربایجان شرقی روی داده که علاوهبر موارد اشاره شده میتوان به چند دستاورد دیگر نیز اشاره کرد که از جمله آن معرفی قابلیتهای تبریز به عنوان شهر اول در حوزه فرهنگی و هنری و در بحث زیرساختها تسریع در پروژههای تأثیرگذار در گردشگری است.
پیشنهاد سرمایهگذاری در بخش گردشگری
وی افزود: استان آذربایجان شرقی در حوزه صنعت و تجارت جزو استانهای پیشتاز است و با این اتفاق گردشگری به عنوان مهمترین محور توسعه تلقی میشود و بعد از آن شاهد استقبال سرمایهگذاران در هتلسازی هستیم. البته تاکنون 32 مورد پیشنهاد هتلسازی داشتیم که امیدوارم تا پایان سال میلادی 7 مورد آن به بهرهبرداری برسد.
وی در ادامه گفت: امسال 55 درصد اشتغال هتلهای استان به 85 درصد رسیده بنابراین اول باید گردشگری داخلی توسعه پیدا کند تا بتوانیم در جذب گردشگر موفق عمل کنیم.
خدابخش در قسمت دیگری از سخنانش به اختصاص 30 دلار برای تشویق تورگردانان نسبت به ورود گردشگران خارجی اشاره کرد و در ادامه اعلام کرد: طبق مصوبه، رویدادهای بینالمللی و آسیایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان تا پایان سال 2018 باید در تبریز برگزار شود که این موضوع فرصتی برای معرفی ظرفیتهای گردشگری استان است.
تجهیز 19 موزه و برپایی نمایشگاهی از اشیای آذربایجان
محمد حسن طالبیان نیز اظهار کرد: در حوزه میراث فرهنگی برای تبریز اتفاقات خوبی در حال انجام است و 19 موزه استان تجهیز شده نمایشگاه مهمی نیز برای جهان اسلام با تکیه بر اشیای آذربایجان در تابستان برگزار خواهد شد. یک سری کنفرانسها و نشستها نیز در طول سال در نظر گرفته شده و حدود 50 میلیارد برای تملک و آزادسازی ربع رشیدی در نظر گرفته شده و همچنین هیاتی برای کاوش و مرمت کارشان را آغاز کردهاند. یکسری اقدامات فرهنگی نیز شامل کارگاهها برگزار خواهد شد.
وی افزود: برای بازار با حضور بازاریان چند پروژه تعریف شده که در طول سال به اجرا میرسد.
افتتاح اولین خانه ایرانی در خانه صلحجو در تبریز
پویا محمودیان گفت: انتخاب تبریز از اتفاقات خوبی بود که تاثیرگذاری زیادی بر کشورها داشت و در حوزه صنایعدستی برگزاری نمایشگاه آثار نفیس هنرمندان و صنعتگران تبریز 5 اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: آثار فاخر و برگزیدهای که میتواند هنر دست صنعتگران تبریز را به رخ کشد از جمله ظرفیتهای حوزه صنایع دستی تبریز است. اتفاق دیگری که رخ خواهد داد افتتاح اولین خانه ایرانی در خانه صلحجو در تبریز به عنوان خانه ایرانی است. خانهای که تمامی اقلام و وسایل آن از صنایع دستی ایرانی است و در چیدمان آن از المانهای هنر ایرانی استفاده شده تا اقتدار صنایعدستی ایران را نشان دهد.
محب خدایی معاون گردشگری بیان کرد: رویداد تبریز فرصت گردشگری در سالیان متمادی است. برنامه جشنواره تابستانهای را در نظر گرفتهایم که بتوانیم با چند استان همجوار آن را برگزار کنیم. همچنین اولین کاروان اتوبوسی تبریز 2018 در کشور شامل صنایعدستی، سوغات استان به راه خواهد افتاد که در جذب گردشگر بیشتر موثر است.
وی افزود: رویداد «تبریز 2018» در بحث اشتغالزایی نیز تاثیرگذار بوده به طوری که در نوروز امسال 20 میلیون سفر اقامتی در تبریز داشتیم که اگر هر گردشگر 500 هزار تومان هم هزینه کرده باشد چیزی حدود 10 میلیارد در 20 روز درآمد مالی در حوزه گردشگری ثبت شده است.
دربخش پرسش و پاسخ این نشست خبری استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: لز سوی شهردار تبریز مذاکراتی با شهردارانی که با تبریز خواهرخوانده هستند انجام شده و برای حضور در این رویداد از آنها دعوت به عمل آمده است، بستههای سرمایهگذاری نیز در حوزههای مختلف گردشگری از جمله اقامتگاههای بومگردی آماده شده است که در صورت تحقق این بستههای سرمایهگذاری میتوانیم شاهد رونق و توسعه صنعت گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی باشیم.
وی درباره سرمایهگذار خارجی تشریح کرد: ما در تبریز سرمایهگذاری داریم که هم هتل و هم مجموعه تجاری اداری احداث کرده و امیدوار هستم با در نظر گرفتن کثرت مسافران، پروازها را افزایش دهیم و امکان جذب سرمایهگذاری را بیشتر کنیم.
تغییر رویکردها
وی در ادامه درباره تبلیغات مربوط به تبریز 2018 گفت: بعد از دولت دوازدهم و حضور محب خدایی رویکردی که بیشتر به زیرساختها توجه داشت تغییر پیدا کرد و به نرمافزار و اطلاعرسانی تبدیل شد. ما در نوروز سفیرانی را به شهرهای مهم کشور مثل اصفهان، شیراز، تهران و مشهد فرستادیم که حداقل یک بیلبورد برای تبلیغ تبریز 2018 اختصاص دهند. در صدا و سیما هم در شبکههای مختلف حاضر شدیم تا در این زمینه اطلاعرسانی داشته باشیم البته این امر باید توسعه بیشتری پیدا کند.
انتهای پیام/