چگونه خلاء سوابق بیمهای را پر کنیم؟
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از تامین اجتماعی، افرادی که برای کارفرمایی کار میکنند و به اصطلاح بیمه شده اجباری هستند باید کارفرما حق بیمه آنها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و با پرداخت حق بیمه برای کارگرانی که فهرست آنها در اختیار این سازمان قرار میگیرد سابقه ایجاد میشود. این سوابق در بانکهای اطلاعاتی تامین اجتماعی نگهداری میشود و در زمان مقرر برای امور بازنشستگی، بیماری و سایر خدمات مورد استفاده قرار میگیرد.
اگر کوتاهی در زمینه پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان انجام گیرد، سازمان تامین اجتماعی از طریق شکایتی که کارگر در خصوص ادعای سابقه انجام میدهد به درخواست آنها رسیدگی میکند.
کارگران برای ادعای سابقه باید با همراه داشتن مدارک لازم به آخرین شعبه بیمه پردازی مراجعه کنند. در این صورت کارگران مدارکی مانند فیش حقوقی، حکم کارگزینی، فهرستی از پرداخت کارفرما به بانک و هر مدرکی که اثبات میکند برای کارفرمایی کار کردهاند و کارفرما در پرداخت حق بیمه قصور کرده و همچنین مشخصات کارگاه و کارفرمای مورد نظر و ایامی که حق بیمه پرداخت نشده را به شعبه ارائه کنند تا کمیتههای رسیدگی به ادعای سوابق کارگران تشکیل شود.
گفتنی است، قانون صرفا در یک مورد که بیمه شده اشتغال نداشته و همچنین حق بیمه پرداخت نکرده، مجوز ایجاد سوابق بیمه را داده است و آن در مورد افرادی است که به سن ٦٠ سال رسیده باشند و سابقه بیمه قبلی داشته باشند و می خواهند بازنشسته شوند، می توانند تا مرز ١٠ سال، با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه شده، با ١٠ روز حقوق بازنشسته شوند.
سازمان تامین اجتماعی توصیه می کند بیمه شدگان زمانی که اشتغال ندارند با انعقاد قرارداد بیمه اختیاری با این سازمان، بیمه پردازی خود را داشته باشند تا بین سوابق بیمهای آنها خلاء ایجاد نشود.
انتهای پیام/